Solens strålar vintertid till golvvärme ?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det var kanske inte så genomtänkt skrivet av mig :scratch:
Vad jag menade var att en kWh är lika mycket värd på vintern som på sommaren räknat i kronor och ören. Fast verkningsgraden på pannan är sämre på sommaren än på vintern så man sparar lite mer per inladdad kWh på sommaren. Å andra sidan kan man råka ut för överhettning och tvingas kyla bort en del och det tjänar man ju inget på.

Jag tycker jag har en bra kompromss då mina rör sitter med 70 graders lutning. Det är alltså optimalt för höst och vår då man behöver både värme och varmvatten. På sommaren är det långt ifrån optimalt men det räcker för det mesta och hittils har det inte blivit för varmt. Helst hade jag velat ha 50% större yta och hängande lodrätt på en vägg.

Åter till soltomtens siffror... 11/11-1/2 fick jag nästan 100kWh. Inte mycket att hurra för :(
Å andra sidan fick jag lika mycket på de två första veckorna i november så jag hoppas att det ska vända nu i mitten av februari. Jag tycker redan att det märks att solen börjar komma tillbaka. Även mulna dagar kan det hända att temperaturen ökar något i kollektorn även om det oftast inte är så pass mycket att det börjar ladda. Dagarna har blivit längre, allt som behövs nu är lite fint väder, gärna med snö på marken, jag har hört att det ska ge turbo i solfångarna, men jag har alldrig sett det med egna ögon.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, det är viktigt, eller åtminstone intressant, att inse att en solkilowattimme på sommaren är värd 2-3 kWh från ved, men på vintern kanske bara 1,1 kWh från veden. Bättre är den fortfarande, då den värmer i tanken, medan veden dras ju med rökgasförluster.
Lite läcker det ju i pumpningen också, men har man rören inomhus spelar det inte så stor roll. Kanske på sommaren, förstås, då solrören värmer en del i onödan.

Snö på marken reflekterar säkert en del ljus, men har man som jag solfångarna nio-tio meter över marknivån och långt från takskägget, spelar det nog inte så stor roll. Det är dessutom inte ovanligt att det ligger snö på solfångaren också, när det finns snö på marken. Vilket naturligtvis gör det hela snarare sämre.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Jag har istället 2 acc-tankar. den ena kör jag pelletspannan på, och den andra kan jag koppla bort och köra enbart mot solpanelerna.

Fördelen är då att den kan vara betydligt kallare eftersom jag inte behöver tänka på att den måste vara varm nog för tappvarmvattnet.

Jag kan köra den på vintern mot golvvärme i källaren och får då "gratisvärme" som jag inte hade fått annars.

Tanken håller en så låg temp att cirkulationen till solpanelerna startar när en "normalinkopplad" tank hade varit för varm.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är ju ett sätt. Min solvärme sitter i samma tank som varmvattnet, så där får jag ju hålla en anständig nivå, vare sig jag vill eller ej.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Idag gav solen lika mycket energi som totalt under hela december.
Hittils har februari gett mer än både december och januari tillsammans och bara halva månaden har gått.
Jag tror solen är på väg tillbaka!
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar