Hjälp till ev nybörjare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Hjälp till ev nybörjare

Inlägg av Zwentomen »

Hej!

Jag har inte läst igenom alla trådar som finns på denna sidan så det kan ju tänkas att ni har diskuterat denna frågan tidigare.

Jag kommer att byta panna till våren/somaren och kommer i samband med detta köpa en eller två acctankar på 750 l till, jag har från tidigare en tank på 1500 l. Tanken på 1500 l har en färdig solslinga insatt, enligt tillverkarna kan jag sätta upp 10 kvadrat solpaneler som laddar denna slinga. Fråga är då om det i detta skede i och med att jag bygger om systemet skulle löna sig för det första att flytta solslinga till den ena av 750 l acctankarna?

Jag kommer inte i detta skedet ännu att sätta upp solpaneler utan sparar pengar ännu en vinter så att jag kanske till nästa år har råd att köpa paneler, men följande fråga är skulle det löna sig att sätta in givare eller vad som nu behövs för att sköta om laddningen av tankarna i och med att jag ändå har tankarna tomma på vätska nu....

Sen som sista fråga lönar det sig att köpa kinesiska paneler...erfarenheter?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Varför vill du flytta till 750l tanken?
I vilken tank kommer du att ha vv-beredare/vv-slinga?
Kopplas tankarna parallellt eller i serie.

Solslinga och beredare ska vara i samma tank och så bör det finnas möjlighet att koppla bort övriga tankar sommartid för att få ett snabbare system.

Dykrör för tempgivare kan vara lönt att sätta i, de kostar inte mycket.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Tänkte att det är väl större "risk" att solen orkar få en 750 l tank full med 10 kvadrat panel än att solen orkar ladda 1500. Troligen kommer jag att ha vv-slinga i båda tankarna och om jag förstått allting rätt så blir det väl till att parallellkoppla.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Solslingor i båda tankarna är helt onödigt, använd pengarna för den extra solslingan till något annat.

10m² solfångare kommer att orka ladda din 1500 liters tank mer än väl. Och när den är full för det kommer den att bli vissa delar av sommaren så är det bara att öppna kranarna och koppla in nästa tank.

Jag själv har 11,3m² plana solfångare kopplade mot en 1800 liters tank och den är sällan under 65 grader någon gång på hela sommaren...... har haft lite problem med att den har blivit för varm så att solfångarsystemet har slagit ifrån och solfångarna har gått i kok.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ok i så fall får slingan sitta där den sitter....jag har tydligen underskattat solens kraft när man börjar ta emot kraften på allvar.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Zwentomen skrev:Tänkte att det är väl större "risk" att solen orkar få en 750 l tank full med 10 kvadrat panel än att solen orkar ladda 1500. Troligen kommer jag att ha vv-slinga i båda tankarna och om jag förstått allting rätt så blir det väl till att parallellkoppla.....
Ingen risk. Det tar bara dubbelt så lång tid men å andra sidan tar den dubbelt så lång tid att ladda ur. Enda nackdelen är något större förluster i den större tanken.

Så jag håller med Roli, spara dom pengarna. Eller köp mer solfångare ;)

Om du vill vara mer flexibel i var du laddar in så köp en extern vvx istället för slinga, då har du full frhet att koppla om. Men om du redan har en bra tank så satsa på den och bygg ut med billiga slavtankar. Har du kollat på blocket? Det finns många billiga tankar om man varken vill ha slinga eller beredare.

Om du vill veta vad jag tycker om kina-rör så sök på Sfinx här i forumet.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ok skall söka nån mörk kväll när jag har tid. Mina släktingar i Sverige har sfinx-rör och de är helnöjda. Ännu nöjdare är de med de bidrag som ni har möjligthet att söka för solfångare i Sverige....i Finalnd vet man inte om nåt sånt....prkele
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Skriv svar