Olika typer vakuum system & priser/ effektivitet

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Lelle32
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 17 feb, 2008 19:55
Ort: Laholm
Kontakt:

Olika typer vakuum system & priser/ effektivitet

Inlägg av Lelle32 »

Hej

Är det någon som har jämfört de olika typer av vakuum rör som finns?
Mailade 15 olika tillverkare/säljare & nästan alla svarade att deras var klart bäst!!
En del skickar med prov siffror, men de verkar jämföra liknande saker olika & det är svårt att jämföra med varandra.

Heat pipe ska vara drivna av destilerat vatten eller acceton & processen ska skapa en beläggning som gör att den fungerar sämre efter hand.

U pipe har jag inte riktigt förstått, är troligen glycol blandning som självcirkulerar.

Lutar lite åt u-rör men säljarna verkar inte vilja testa dessa på SP & det verkar lite skumt.

Heatpipe tillverkare säger att sfinx rör är orättvist testade för att de fått välja ut de rör som lämnas till provning, medan SP kommer ut & tar ett stickprov på andras lager, någon hävdar att de har samma rör men sämre resultat hos SP.

Bifogar ett svar från en säljare som jag tycker svarat klokt men det är ändå förvirrande siffror:

”Effektivitet” är tyvärr ett missbrukat ord.

Jag antar att Du tror att Sfinx 777 kWh/kvadratmeter & år är bättre än våra 714. Detta är dock en viktig parameter som inte ensam säger hela sanningen om effektiviteten. Den lika viktiga ”apperturarean” säger egentligen lika mycket. Sedan som ytterligare en aspekt är ”byggytan”.

Räkneexempel:
Sfinx heatpipe:
Årsutbyte: 777 kWh/appertur-kvm & år
Apperturarea: 2,8 kvm
Byggarea: 4,8 kvm
--------------------
Detta ger att solfångaren har ett årsutbyte på: 777 x 2,8 = 2176 kWh
Per kvm byggyta blir detta alltså: 2197 / 4,8 = 453 kWh/kvm


Våra u-rör:
Årsutbyte: 714 kWh/appertur-kvm & år
Apperturarea: 1,8 kvm
Byggarea: 2,4 kvm
--------------------
Detta ger att solfångaren har ett årsutbyte på: 714 x 1,8 = 1285 kWh
Per kvm byggyta blir detta alltså: 1285 / 2,4 = 535 kWh/kvm

Så, vilken tycker Du är effektivast? –Min uppfattning är att utbytet per kvadratmeter byggyta är mer relevant att göra jämförelser med än apperturarean.

För att vara korrekt vill jag berätta att Sfinx’s årsutbyte är beräknat av SP och vårt årsutbyte har ITW (motsvarande SP) beräknat. 777 och 714 ska man egentligen inte jämföra rakt av eftersom de matematiska modellerna inte är identiska. Det som dock är likt är att samma meterologiska data har använts som input.

I en generell jämförelse mellan de båda teknikerna så är det ingen stor skillnad mellan heat-pipe och u-rör (se www. Solarkeymark.com). De tillhör ju båda vakuumrörs-familjen. Då är det större skillnad mellan en plan solfångare och vakuumrör och det beror den bättre isolationsförmågan för vakuum.

I övrigt så kan jag konstatera att det finns en massa tyckanden och troenden om huruvida heat-pipe är bättre/sämre än U-rörstekniken och jag vill inte beblanda mig med resterande kollektivet av tyckare.

Min uppfattning är U-rörstekniken bygger på en enklare konstruktion och min erfarenhet är att enkla konstruktioner krånglar mindre. Jag kan också konstatera att Heat-pipen innehåller en värmeväxling mer innan värmen når ackumulatortanken och jag vet att varje värmeväxling inte kan vara 100%-ig.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej.

Jag tycker att svaret är väldigt bra. Kan bara hålla med.

Många tänker: -WOW. Vilka höga värden vakuumrör ger, och en del är t o m uppe i nästan 800 kWh/år. Då kan jag ju få ut jättemycket på mitt lilla tak. - Helt felaktigt.

SP har t o m med gått ut med en skrivelse mot leverantörer och ber dem att beskriva detta för kunden. Det är beroende på vilken kollektoryta rören har och vilket avstånd det är mellan rören. Det finns en risk att kunder blir besvikna om de köper en produkt som de har för höga tankar om.

Jag skulle vilja, i likhet med författaren av detta svar, att man börjar redovisa antal kWh/byggyta/år. Då först får man en rättvis jämförelse mellan olika tillverkare av vakuumrör (och för den skull också mot plana solfångare).

Kan tillägga att en plan solfångare med selektiv kollektoryta förmodligen ligger mellan 400 och 450 kWh/år räknat på byggytan. Skillnaden mellan plana och vakuumrör är inte så fantastiskt stor som en del vill påskina.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Hej

Om det är någon som testar solfångare? Ja SP
http://www.sp.se/sv/index/services/sola ... fault.aspx
Testresultaten:
http://www.sp.se/sv/units/energy/Docume ... angare.pdf

Pressrelease ang testmetoder
http://www.sp.se/sv/about/press/release ... rinfo.aspx

Även om man testat behöver man inte visa sina värden på SP lista. Det finns troligtvis många som testat som fått "fel" resultat och därför inte är på listan.

Byggytan är oftast helt ointressant då takytan oftast räcker mer än väl. Och märk väl byggytan anges på SP lista.

Andra mått som borde vara med på listan för att särskilja solfångare är maxeffekten, tryckfall i solfångare, maxflöde i solfångare, monteringsvikt, vindlast, pris, vinkelfaktor och temperatur kurvan.

Solfångarbidraget om max 7500 kr ges endast till testade solfångare.
Testade av SP eller av SP omräknade till Svenska förhållanden.

Det som vore intressant är oftast SEK/kWh
Kalkylen blir då verkligen intressant om man räknar investering efter bidrag/kWh. Eftersom Sfinx solfångaren använts som exempel i första inlägget återanvänder jag det. Exempel 10.000 kr -5292kr i bidrag/2176 kWh ( nu är det egentligen 2197 kWh ) =2,1 kr/kWh år 1.
Utan bidrag 4,55kr/kWh år 1
Ingen skulle vara gladare än jag om den siffran var den som publicerades på SP listan

Att våra solfångare skulle vara orättvist testade faller på sin egen orimlighet. Tvärtom. Våra solfångare är för säkerhets skull OCKSÅ testade i Österrike.
Om någon skulle ha samma rör och ändå inte får samma resultat beror det på något. Det kanske inte ÄR samma?

Heatpipe eller u-pipe?
Slå av strömmen en solig dag och se vad konsekvenserna blir.
för det är sådant som händer i verkligheten. Strömmen bryts då pumpar stannar ,givare lossnar jordfelsbrytare som löser ut eller bara vanliga strömavbrott. Allt kan hända.

Och det finns U-rör på SP listan också.
U-rören ligger inte högst på den listan.

Lycka till!
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jag är förvånad över Trebemas effekt på deras 20-rörspanel.


http://www.trebema.se/?art_id=102&_Calmar_Solystem




Skulle vara kul att se vad det är som skiljer de rören från de andra.



Mest effekt per krona är det väl som är intressant. Om det finnns plats. Sen kommer mest effekt per yta.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Såg ni artikeln i NyT?

Man konstaterade att "solkungen räknade rätt". Efter att ha läst hela artikel så undrar jag fortfarande: -Enligt vem?
Konstaterade man verkligen att han hade räknat över huvud taget? Nej, bara att hans rör fick sämre utbyte i Tyskland och att SP håller på att korrigera sina siffror. På vilket sätt det räknats fel eller hur mycket framkom inte. Dålig stil att skriva en så stor artikel utan att komma med mer fakta!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har inte sett artikeln, i vilket nummer av NyT fanns/finns den?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Den som kom imorse. Jag kollade på nätet och tyckte att där stod lite mer. Kanske jag var trött i ögonen imorse och missade några detaljer?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Anders S skrev: Mest effekt per krona är det väl som är intressant. Om det finnns plats. Sen kommer mest effekt per yta.
Amen. Håller med till 100%.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Ööö nu pratar ni gåtor. Kan ni prata eller skriva för den delen så att jag också hänger med. Vilka paneler ger mest effekt per euro ja eller krona som ni har i Sverige?
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Talar i gåtor? kWh/krona kan du bara själv räkna ut efter att DU frågat pris på just de paneler du är intresserad av. SP kan inte mäta det efter som pris till kund kan variera från gång till annan.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej Zwentomen

Håller med Shakespeare, researchen får du nog göra själv. Kan dock ge dej några ledtrådar.

Billigast per inladdad kWh/år är nog plana självbyggen, förutsatt att man vill lägga en del arbete förstås. Sedan kommer ett helt koppel med kinesiska vakuumrör. Även en så etablerad aktör som solgruppen säljer vakuumrör för självmontage nu för tiden.

-Det finns hur mycket som helst att kolla på.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Hambo
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 15:42
Ort: Kungsbacka

effektivitet plan kontra vacum

Inlägg av Hambo »

Såg att SP i dagarna har presenterat en ny lista på testade solfångare.
Den visar att en hel del ändrats mot tidigare lista-or.
Man har efter klagomål tydligen bytt sätt att räkna.
Mycket intressant läsning.
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Hambo
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 16 feb, 2006 15:42
Ort: Kungsbacka

Tillägg

Inlägg av Hambo »

Exmpelvis anges för Trebema nu: 643/m2 ref area
och för Sfinx nu: 651/m2 ref area
Sluttningshus/tegel-70,236 m2. Tid.olja/ved ctc 265B, ca 3,4 m3/år. 05-05 nu 3glas/argon,tot 18 m2.Tid. 2-glas isol. Vind, isolering nu 45-50 Cm.Tid.15 Cm.2006-2007 ny dränering + grundmursmatta och 20 Cm Isodrän.071120 Janf.NH+1,5 skruv + startförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

SP:s nya siffror.

Jag kunde inte låta bli att jämföra min plana självbyggda solfångare Lesol 3AR med Sfinx vakuumrör med avseende på årsutbyte per kvadratmeter byggyta. De högteknologiska vakuumrören borde vinna lätt, eller.....?


Byggyta Årsutbyte Årsutbyte/kvm byggyta

Lesol 3AR: 5,52 2187 kWh/år 396 kWh/kvm/år

Sfinx: 4,77 1841 kWh/år 385 kWh/kvm/år


MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Mer kommer:
Följande står på SPs hemsida:
"Denna modell kommer även att användas för samtliga energiutbytesberäkningar för Boverkets
nya bidrag då detta införs, vilket förutsätts ske senast vid årsskiftet"

Snart är kanske är alla solfångare omräknade. Även plana.
:wink:
Skriv svar