Dragning av rör 2 våningar.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag antar att i själva kollektorn blir det varmare än 140 grader men vid de temperaturerna har vattnet övergått i ånga därmed minskar värmeöverföringen till dykröret som sitter på ett T-rör precis vid utloppet. Antagligen kyls dykröret en hel del utifrån iom att metallen leder bättre än ångan. Stagnationstempen ligger enligt SP på över 225 grader. Men jag tror inte att rören en bit ifrån kollektorn är så varma (av samma anledning som ovan). Jag har bara HT isolering de första 2 meterna, sedan är det "vanlig" climaflex (max 95 grader).

Hur sitter din givare Pellfan?
Vilket tryck har du?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Hej Shakespeare,

Min givare sitter uppe i kollektorn i ett dykrör, trycket var uppe i 1,3 bar vid tillfället. Normalt 0,65.
Jag har tagit till exp.kärlet så det ska klara en ev. fördubbling av antalt rör.

Mvh/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har 3 bar i källaren, vilket då bör ge ungefär 1,7 bar uppe vid solfångarna. Men med 24 liters expansionskärl ändras trycket inte mycket med temperaturen.
Vid 9 bar (säkerhetsventilen) är vattnets kokpunkt ungefär 175°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har haft (som jag har sett) 176° uppe vid solfångarna, givaren i ett dykrör som sitter i ett T-rör alldeles efter solfångaren. Trycket har också varit över 9 bar (säkerhetsventilen öppnade, fick vätska på golvet när mitt uppsamlingskärl, 5 liter, svämmade över). Normaltrycket nere i pannrummet ligger på 2,5-3 bar, men mitt exp.kärl är nog för litet, ca. 2,5 liter. Men detta skulle räcka enligt försäljaren (medlem i solgruppen)........

Har sökt större kärl men ännu inte hittat något som är provtryckt för minst 9 bar.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar