Dragning av rör 2 våningar.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Dragning av rör 2 våningar.

Inlägg av McClint »

Jag har ett 1 3/4 plans hus med källare. Självklart har jag min acktank i källaren som jag just nu värmer med pellets.

Har funderingar på att installera solvärme framöver. Till saken hör att nu till sommaren ska jag klä om och tilläggsisolera huset. Isoleringen kommer att bli skivor, typ västkustpanel 5cm.

Min fundering är om jag kan dra kopparrör på utsidan av huset med kopparsvep om som man fäster med en pendlar i väggen (stående grovt timmer). Sedan rörisolering kring rören. Rör + isolering bygger väl ca 5cm.

Tanken är alltså att gömma rören bakom panelen mellan skivorna.
Detta är det enda sättet jag kan koppla ihop panelerna och tanken, om man inte ska dra det utanpå alltihop eller göra fula dragningar genom 2 våningar inomhus.
Det jag är lite fundersam över är om det blir riktigt hett i rören och det går ut i pendeln och in träet, om det kan självantända och så?
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror det skulle bli helt perfekt. Ett par meter nedanför solfångarna blir det inte så varmt. "Bara" Drygt 100 grader och lite högre i korta perioder. Skaffa rörskålar i tex glasfiber som tål temperaturerna så kommer aldrig rören i närheten av något brännbart. Men jag tycker du ska undvika dolda skarvar på rören om du kan. Speciellt om du inte har möjlighet att trycktesta dem innan du bygger in dem.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Vatten blir aldrig så varmt att virke kan antändas.

Hoppsan!
Shakespeare hann före.
Du kan som alternativ dra rören på utsidan och bygga in dem i en låda när allt är klart. Eller göra som en lucka i panelen där rören går.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Måste bara lägga till att vatten under tryck kan bli ordentligt varmt, uppåt 160 grader vid 8 bars tryck har jag för mig. Dessutom kan vatten i gasform bli ännu varmare så frågan är befogad. Jag har dock aldrig kommit över 140 grader vid partiell förångning på tempgivaren som sitter i kolletorns utlopp. Och som jag skrev så är temperaturen några meter därifrån ju ännu lägre.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev:Måste bara lägga till att vatten under tryck kan bli ordentligt varmt, uppåt 160 grader vid 8 bars tryck har jag för mig. Dessutom kan vatten i gasform bli ännu varmare så frågan är befogad. Jag har dock aldrig kommit över 140 grader vid partiell förångning på tempgivaren som sitter i kolletorns utlopp. Och som jag skrev så är temperaturen några meter därifrån ju ännu lägre.
mvh
Kollade träets antändningstemperatur på google: 400-500 C
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

På sotasjälvkursen fick vi lära oss att brännbart material intill en skorsten får aldrig överstiga 80 grader. Detta för att om trä utsätts för hög temp under lång tid kommer att "torrdestilera" och "kola" och till sista antändas. Mer än så vet jag inte men det borde väl ligga någon sanning i det även om jag inte tror att 80 grader är någon risk. Det är väl som vanligt en ordentlig säkerhetsmarginal.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Om man googlar på "torrdestillering 80 grader" så får man flera träffar på texter där det står att trä kan antändas vid så låg temp som 80 grader.
mvh :oops:
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Shakespeare skrev:Om man googlar på "torrdestillering 80 grader" så får man flera träffar på texter där det står att trä kan antändas vid så låg temp som 80 grader.
mvh :oops:
Helt otroligt, men väldigt intressant. Gissar att det var den här du läste på:
http://www.skelleftea.se/default.asp?id ... efid=17744


Kollade lite mer och på de flesta sidor nämns allt från 300-500 C för att antända trä. Undrar hur lång tid och vilka övriga betingelser som krävs för att få igång torrdestilleringen och antändning vid 80 C

Det känns osannolikt att en vattenledning med t.ex ånga kan tända trä, men det måste ligga något i det de skriver.
Man lär sig massor varje dag
:shock:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
McClint
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 11 dec, 2006 22:35
Ort: Stora Skedvi

Inlägg av McClint »

Jag har för mig att det var något med låga temperaturer och antändning. Nu blev man ju osäker när det är så lågt som 80C. Fast en pendel i i träet och riktig isolering kring rören så borde ju träet "kyla" pendeln så att den aldrig kommer upp i 80C, eller?
Kanske ska fundera på att isolera upphägningen.
En annan idé, om man låter rören stå på något i botten tror ni att det räcker om man sedan låter rören (med rörisolering) stödja sig mellan väggen, panelen och isoleringen (skivorna), eller måste man avlasta rören med jämna mellanrum, eller de kanske kollapsar om man har stående rör på 5m utan avlastning?

Vilken dimension på rören är att rekomendera? Jag funderar på 2 st Sfinx 58-30x, taket lutar ca 35 grader och jag bor i dalarna. Riktning på det taket är syd-syd-öst.
Kör pellets i en Orlan 25, med en Bionordics 9990 som är konverterad till en B16GL.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har försökt hitta fakta på vid vilken temperatur trä porylyserar (torrdestilleras) men det är inte lätt. På vissa sidor står det 250-350 grader. På en annan sida 150 grade men nästan ingenstans så lågt som 80 grader (förutom när det gäller brandskydd och skorstenar). Skumt! En vedpanna laddar med uppåt 100 grader men jag har aldrig hört att det skulle vara problem att klamma rören till laddkretsen mot trä? Dessutom ska det vara en syrefattig miljö för porylisation, har man det i en vägg och vilken betydelse har det?

Ang. dimensioneringen så kan jag bara säga att jag har 25 meter 18mm rör och en klen pump på ca 40W. Jag tror det skulle gått lika bra med 15mm och en lite kraftigare pump. Jämför du med plansolfångare så tror jag slingorna i dem är på bara 10mm och det funkar ju trots större toppeffekt och långa slingor. Jag skulle nog använda 22mm rör i väggen just in case men sedan gå över till 15mm för den del av slingan som är mer lättåtkomlig.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag skulle vilja påstå att 15 mm:s rör räcker för de solfångare som du tänker montera. Har du däremot planer på att utöka i framtiden så skall du nog prata med solfångarleverantören om lämplig rör dimension.

Har själv 2 st 15 rör upp och ett 18 rör ner. Detta för att få lite högre hastighet på "nervattnet" så att ev. luftbubblor skall fara med ned och försvinna till exp-kärlet. Förslaget fick jag från en "solfångarexpert" men de avsåg en äldre solfångarmodell med större internrörsdimension än den som senare monterades. Lesol AR5 har 12 mm rör inne i fångaren och seriekopplar man dem så blir motståndet stort. De skriver i montageanvisningen att max 4 eller 5 stycken (kommer inte ihåg det exakta antalet) får seriekopplas efter varandra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Kommentar till Roli:

Jag har 5 moduler Lesol 3AR Lazerplate seriekopplade och det är nog på gränsen. Jag kör 12 mm upp till solfångaren. Flödet blir max 2,5 liter/minut...

Ska man dra rör inuti väggar så bör man nog använda mjuka rör på rulle för att inte få dolda skarvar. Biltema säljer "fuskprisol" som man kan skala av plasten på. Det blir mycket billigare att använda denna typ av rör i stället för halvhårda raka rör, kopplingar är inte billiga. Lödkopplingar är för övrigt mycket billigare än klämringskopplingar....och kanske mer säkra mot läckage vid högt tryck.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Perpetum skrev: Jag har 5 moduler Lesol 3AR Lazerplate seriekopplade och det är nog på gränsen. Jag kör 12 mm upp till solfångaren. Flödet blir max 2,5 liter/minut...
Mina 7 moduler, Lesor 5 AR lazerplate, är kopplade 3+4 och matas med var sitt 15 mm:s rör. Returerna är sedan sammankopplade till 18 röret.

Jag får upp mitt flöde till 5-5,1 l/min men då har jag en 110W:are som cirkulationspump......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har glödgade mjuka rör från vind till källare. Mitt hus är 2½-plans med källare, så det är ganska högt.
Inga skarvar genom våningarna kändes bra. I mitt fall finns det klädskrubbar ovanpå varandra, vid sidan om skorstenen, så jag har rören inomhus, utan att de syns ändå.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Shakespeare skrev:Måste bara lägga till att vatten under tryck kan bli ordentligt varmt, uppåt 160 grader vid 8 bars tryck har jag för mig. Dessutom kan vatten i gasform bli ännu varmare så frågan är befogad. Jag har dock aldrig kommit över 140 grader vid partiell förångning på tempgivaren som sitter i kolletorns utlopp. Och som jag skrev så är temperaturen några meter därifrån ju ännu lägre.
mvh
Hade 163° vid ett tillfälle :o

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar