Solfångare heatpipe vacuum och Luft/vattenpumpsanläggning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Solfångare heatpipe vacuum och Luft/vattenpumpsanläggning

Inlägg av Anders S »

Hej.

På denna länken kan ni se lite bilder på den anläggning jag satt upp om någon har användning av lite tips.


http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=16888.0



Bara klicka fram på de olika sidorna så ser ni bilderna.


Det som återstår nu är att isolera rören till pumpen lite mer.

Håller bara på att kolla upp om det är någon ide att isolera vätskeröret tillbaka från platten till pumpen med den kylda gasen.

Där har jag inte fått något svar ännu.



Någon här som är kyltekniker och kan hjälpa mig med svar på om det gör någon nytta på COP,eller pumpens livslängd/mår bättre av att ha det isolerat?. I sånt fall ska jag göra det.

Materiel har jag så det går fort.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Imponerande! :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Riktigt snyggt gjort :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Svårigheten ligger i att kombinera ihop de olika systemen. Ibland får man kompromissa lite.

En vidarutveckling av det hela för att höja skicktningen i tekniktanken kunde vara att:

En platt i stället för solslinga laddar nere i tanken vid låga temperatuer, sedan har en termisk ventil som laddar tanken uppifrån över x grader.

Att returen från elementen gör liknande. Släpper tillbaka det i tanken längst ner vid låg returtemp för att växla över till en högre höjd i tanken vid högre returtemp (vid låga utetemperaturer och hög framledningstemperatur). En sak till där kunde vara en så liten cirkulationspump som det bara går att ha för att pumpa runt det i elementslingan. Alternativt en frekvensstyrning av pumpen för att låta den gå på så lågt varvtal som bara möjligt, helst framledningstempstyrd. Detta kanske skulle kunna främja skicktningen i tanken lite till. Nu sen jag satte in detta system och framledningstyrning så har man legat på förvånansvärt låg framledningstemp. Mellan 20 och 35 grader cirka. Men nu har den här vinter ju varit onormalt varm också. Men det verkar som framledningsstyrningen är värd sina pengar, och ger dom pengarna snabbt tillbaka.

En 5-vägs shunt tilll elementvärmen (4 in och en ut) med ingångarna i samma följd som utgångarna i tanken + returen från elementen. Då slipper shunten hålla på att vrida runt från ändlägerna för att följa tempen som behövs.

Tappvattenautomat.

Skippa hela platten till värmepumpen och få tanktillverkarna att göra en tank med gasslinga i tanken. Typ solslingan. Då kan man plocka bort platten, cirkulationspumpen dito och vattenrören dit. Så slipper man förlusterna där och får lite högre värde på pumpen. Det fanns förr dubbelmantlade tankar där man körde r-medierna med lägre tryck, mellan mantlarna.



Ja allt går att förbättra. Fråga är bara merkompliceringen/merkostnaden kontra om det ger mer/förbättringen.
Senast redigerad av Anders S den fre 04 apr, 2008 15:51, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Anders S skrev:


Ja allt går att förbättra. Fråga är bara merkompliceringen/merkostnaden kontra om det ger mer/förbättringen.
Men det är ju kul att bygga också... :D
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Helt riktigt !

:D
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hmmm solfångare o luft/vatten vp :roll:
Då vp har bäst cop behöver den inte gå.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

André skrev:Hmmm solfångare o luft/vatten vp :roll:
Då vp har bäst cop behöver den inte gå.. :?
Jo visst är det så. Men det finns för och nackdelar med allt.

Mina tankegång var väl så här i mitt fall:

Bor mitt i ett samhälle, så vedeldning var inte något för mig. Då skulle jag hålla på med att skaffa ved, plats för det + tiden.

Pellets var jag lite inne på, men lika där för mig. Hanteringen, tiden och hur länge till är det lönsamt?, samt verkningsgraden på instoppad energi kontra effekt i pannan. Pannan jag hade var från 65, så den gick på övertid, där hade jag ändå fått göra en större investering.

Sotningen.



L/V pump + sol:

Pumpen gör i runda tal 1 instoppad krona till 4-3 utplockade kronor mellan +7--15 grader. Bor så långt söderöver att vi knappast har kallare än -15. -15 har vi inte alls haft den senaste vintern, som lägs -8--10 grader i 2 dagar. Och pumpen sköter sig själv. Det finns ännu effektivare luft/vattenpumpar i dag. Detta område är ganska outvecklat ännu. Där var det mest investerad krona kontra vad jag fick ut som gjorde valet av den pump jag satte in. Valet av luft i stället för borrhål passar bra här i Södra delen av Sverige med sina milda vintrar. Ett bra alternativ där kan vara en Evi-Heat annars. Tyvärr så är de väldigt dåligt marknadsförda här. Så man vet inget om hållbarhet mm. om den pumpen. Vekar vara ett smidigt system annars.

När solen räcker till gör jag energin för i runda tal (om solpumpen går för fullt) 6-7kWh per 0,25-0,35 öre instoppat kapital. Då så är det billigare med solen än pumpen. Också detta sköter sig själv.

Pumpen ska i mitt fall bara stödja in när solen ej räcker till. Nu har jag inte kört i ett år ännu, så vi får se under hur lång tid det blir (varierar ju lite från år till år), men i runda tal går det mesta av energitillverkningen från solpanelerna mellan slutet av Mars till kanske slutet av September/ någonstans i Oktober.

Ska kolla av efter ett år hur mycket elenergi jag har fått stoppa in till hela systemet. Men det lär inte bli några större pengar på ett år. I alla fall inte kontra något annat.


Men som sagt, olika system passar på olika ställen i landet och i olika hushåll.

Investeringskostnaderna på själva anläggningarna har jag lämnat utanför det här. De kan ju också variera mellan typ och ställe/storlek, samt vilket system man väljer.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad jag reagerade på ang L/v vp+sol är att det inte kommer att betala sej, Möjligen då genom förre driftstimmar på pumpen..

Har kollat själv o mellan 1/4-1/10 gör jag av med 1 ton pellets/ca 4000 kWh men det ger inte solfångarna, Bara 8 dagar sol från 1/3-7/4 o jag ska försöka räkna alla soldagar i sommar..
4000 kWh över sommaren gör ca 1300 kWh med L/V VP så El kostnaden måste mångdubblas innan det kan finnas nån lönsamhet med sol+vp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hej igen.

Nu är det ju alltid lite svårt att räkna fram besparingar i o med att parametrar ändrar sig lite. Men Om jag utgår ifrån det vi förbrukat tidigare, till preliminär bedömning av vad det slutar på efter ett år nu med nya energianläggningen så ska payofftiden på hela anläggningen hamna på runt 4,5-5,0 år.

Det är jag nöjd med. Sen en anläggning som sköter sig i stort sett själv ett tag framöver förhoppningsvis.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Vad jag reagerade på ang L/v vp+sol är att det inte kommer att betala sej,
Jo kanske om man ska räkna allt man gör med pay-off tider...
Räknar man in andra faktorer som miljö, slitage (som du var inne på), coolhetsfaktor; då tjänar man på det från dag 1 :wink:

Jag tycker Anders är helt rätt ute här. Mycket imponerande!!!
Hade jag byggt om vår värmeanläggning idag hade det blivit något liknande.

Grymt Anders, både med och utan pay-off tider :P
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Anders S skrev:...så ska payofftiden på hela anläggningen hamna på runt 4,5-5,0 år.
Vad blir pay-off-tiden om du räknar bort solfångarna?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hu ajaj!. Vill ni att jag ska räkna ihjäl mig :D

Om vi räknar pump/all materiel kontra insatt kapital/besparing i kW x :- så blir i mitt fall avräkningstiden kanske ung. runt till drygt 4 år (om jag nu räknar nåt så när rätt).

Ja fy fanken för att sitta o räkna sånt här!. :D


Men efter den avbetalade tiden på hela kombianläggningen x livslägden på rören (upskattad). Så bidrar solpanelerna kanske med en besparing på totalt 40-45 Kkr till ungefär, kontra en L/V pump i detta utförande.


Den som lever får se, som jag brukar säga!.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dykarn skrev:
Vad jag reagerade på ang L/v vp+sol är att det inte kommer att betala sej,
Jo kanske om man ska räkna allt man gör med pay-off tider...
Räknar man in andra faktorer som miljö, slitage (som du var inne på), coolhetsfaktor; då tjänar man på det från dag 1 :wink:

Jag tycker Anders är helt rätt ute här. Mycket imponerande!!!
Hade jag byggt om vår värmeanläggning idag hade det blivit något liknande.

Grymt Anders, både med och utan pay-off tider :P
Visst kan det va så men det hade varit mer besparing att tagit bergvärme istället för solfångarna, Hade inte förbrukat mer energi än nu ändå..
Ska man räkna in totala miljö belastningen blir det nog mer genom tillverkning av både en L/V VP + solfångare med frakter än enbart berg/jord VP... :roll:

Ända gången solfångare kan va motiverat tillsammans med VP är om man även har pool men det är nog knappt, Man spar kanske 1500-2000 kWh/sommar om man värmer en 50 m3 pool med solfångare mot berg/jordvärme men för att täcka det behövs solfångare för 60-70000:-..

Men visst kan det va kul med grejer även om det inte lönar sej.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Men bergvärme är ju så fantasilöst.... :wink:

Solfångare känns helt rätt idag tycker jag. Själv har jag 2 separata system, en enkel solfångaranläggning som värmer varmvatten och 2 mindre värmepumpar av luft/luft-typ som håller huset varmt. Lite "billig" lösning men mycket effektivt.

Jag tror att anläggningen som Anders S bygger ger större besparing än bergvärme. Tillverkningen av varmvatten är alla värmepumpars svaga sida och det jobbet sköts av solfångaren under minst halva året. I södra delen av landet är luft/vatten lika effektivt som bergvärme.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar