Solfångare heatpipe vacuum och Luft/vattenpumpsanläggning

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

:D

Vad jag sneglat på om jag inte byggt det här är Evi-Heaten. De som lyckas att borra i berg och kan dumpa där, har fått högre cop på pumpen än vad de tom uppger i pumpens uppgifter.

Liten anläggning, ihopmonterat i färdig förpackning och i stort sett gratis energi när solen tittar fram + möjlighet att ladda mot borrhålet. Tyvärr fanns det som sagt inga pumpar här och ingen som kunde svara på frågorna om det var bra grejer eller om det fungerar/ger det de ska när jag tittade mig kring om den pumpen.


Nu kommer ju även mycket effektivare luft/vattenpumpar från många tillverkare som inverterstyr och har färdig förpackning, eller med kolsyra. Så de ger bra med energi och kan konkurrera I södra landsänden med en borrpump. Priskillnaden där är svår att räkna hem kontra upskattad livslängd.

Varför jag inte tog en inverterstyrd pump var för att jag kunde inte motivera den stora prisskillnaden mot den pumpen jag satt upp. Det betalade inte igen sig på pumpens livlängd knappt.


Mest effektiva pumpar än så länge måste väl ändå Luft/Luft vara, kontra satsad krona/uteffekt på instoppad energi i södra Sverige.


Ja det finns mycket kvar att göra på detta område. Frågan är om inte solfångarna skulle direktdriva en sterling med generator i stället, eller tillverka vätgas. Tredje alternativet att höja en pumps cop är ju Evi-Heaten inne på. Själva pumpen går att utveckla genom inverter,inverter på fläkt,tvinnkompressorer,tvåstegs komprimering med olika medier,komprimering av insugen effekt innan kondensor och att släppa gasen direkt i acccan.

Solfångarnas lagringsförmåga av energi när de inte behövs är väl dilemmat. Men även där finns mycket att göra för att ta tillvara energin som solen bara öser ut och som slösas bort.



I mitt fall nu i detta hus. Är det mer prisvärt att smäcka upp en-två paneler till, Än att tillägsisolera och byta fönster i kåken te.x. :D

Sen räknar jag med att när denna pump har gjort sitt, så har de utvecklat nästa generation mycket vad det gäller energiutbytet. Eller har man kommit på något annat nytt.
Senast redigerad av Anders S den tis 08 apr, 2008 15:59, redigerad totalt 2 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Att "ladda" berget med solvärme tror jag inte på. Det krävs ju då att det vatten som man har i sitt borrhål är stillastående och att det inte finns några sprickor som kan ge "grundvattenströmmar".......

Så fort som man har vatten som kan röra sig i ett borrhål så tror ju jag att den värme som man tillför hålet försvinner med det vatten som rör sig i berggrunden. Men detta är mina "tankar" om någon har annan information så fram med den, jag är intresserad.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Gör kanske nytta för grannen, då?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

:D


Nä helt riktigt. Det är de som jag skivit innan som lyckats träffa i bra berg som har fått lagringskapacitet. Annars så går det väl det mesta i stort sett förlorat.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar