Fyllning av vätska i ett system med partiell förångning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

38° kostar nog en hel del, polarn kör 28° med hjälp av sin b-pump och kostar honom ca 10 loppor på 5 mån (utan isolering bara en tunn plast som skydd).

@Apersson850
Betyder dina tryckskillnader att ditt hus är 13m högt? Har du hiss :D

Var hemma hos en snubbe häromdan som faktiskt har hiss i sin villa iofs var källaren på 600m2 så det kanske inte var en riktigt vanlig villa.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ja, huset är 2½ plan + källare, så det är ganska högt. Det är tolv meter till skorstenen, men sen är ju solkretsens botten under marknivå, vid källargolvet, så det blir en rätt stor skillnad. Jag har hela radiatorkretsen dimensionerad för 2,5 bar, av samma anledning.

Ingen hiss, dock. Gott om trappor, däremot.

De som är insatta i de beteckningarna inser att min kusins R144G 530 med PK 28000 kom bra till pass vid installationen av solpanelerna (Scania resp. Palfinger).
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:De som är insatta i de beteckningarna inser att min kusins R144G 530 med PK 28000 kom bra till pass vid installationen av solpanelerna (Scania resp. Palfinger).
Jaså, du fuskade :wink: och använde maskinhjälp vid montage.....

En annan fick minsann använda stege och 3 kompisar (men det var inte lika högt :wink: )
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vi gjorde 13 lyft den dagen, totalt sett. Inga problem med det.

Att sätta ihop ramarna till mina solfångare kan man göra på taket, i teorin, men ska det vara effektivt att skruva samman dem får man vända dem två gånger, innan de är klara. Att stå uppe på taket och göra det kändes inte alls lika lockande som att montera nere på gräsmattan. Jag byggde monteringsbord av Europapallar, där jag skruvade ihop ramarna. Sen riggade vi pallarna så att ramarna lutade ungefär lika mycket som taket, stroppade i den lutningen och lyfte upp alltihop med kranen. Sen stod Mats och höll med kranen medan jag borrade hål i fästbalkarna där det visade sig att hålen skulle vara. Hur smidigt som helst.
Det vill till att ha lite spelrum när man ska justera in ramarna på balkarna, men genom att ha toppen på kranen en bra bit högre, och sen lina ner, är det lätt att knuffa en bit hit och dit. Mycket smidigare än de som måste stroppa i krok direkt i jibben. Hans PK 28000 har en lyfthöjd på ungefär 26 meter när den är tio meter från bilen, så det var inga problem att få lite extra höjd.

När det var klart lyfte vi upp kartongerna med vakummrören också, så var det bara att montera dem sen.

Likadant lyfte han ner panna, tankar och expansionskärl i källartrappan. Det är visserligen tak över den, rakt ovanför dörren, men med kranen 13 meter upp och sedan lina ner är det lätt att knuffa några hundra kilogram i sidled. En handtruck och lite stödbräder nere i bottnen på trappan, så landade pannan fint där. Bara att rulla in den.

Vid ett senare tillfälle, när han ändå var i byn, lyfte han ut den gamla pannan också. Jag skar ett hål i ryggen på pannan, så att vi kunde trä en lyftkedja genom luckan och hålet. Upp med pannan i luften och ner på personbilssläpen, så var det bara att köra iväg med den sen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ska precis till och göra denna inkoppling då uppstår en ny fundering.
Vakumrören är placerade nästa i våg endast en svag lutning från inloppssidan till utloppet. Utloppet är högsta punkten och där placeras automat avluftaren.
På inloppssidan (som är den lägre sidan) sätts expansionskärlet (i botten, lägsta punkten).
Låt säga att partiell förångning sker då blir det ju luft(ånga) där automatavluftaren sitter. Kommer inte den att öppna då? varpå jag tappar tryck och återfyller den tömda ledningen?
Please help. :shaking:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag satte manuell avluftning där uppe. Då har man inga sådana (potentiella) problem.
Men det låter ju rimligt att man inte kan ha en automatisk avluftare där ånga kan förekomma.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev: Låt säga att partiell förångning sker då blir det ju luft(ånga) där automatavluftaren sitter. Kommer inte den att öppna då? varpå jag tappar tryck och återfyller den tömda ledningen?
Please help. :shaking:
Jo, så blir det. Sätt en avstängningventil innan automatavluftaren.

När jag kollade in i mina kollektorrör invändigt så är de inte spikraka utan har en svacka på mitten :( Jag lutade dem rätt mycket men jag tror inte all vätska rinner ut av sig själv. Antar att en del kokar bort och att ångan drar en del av vätskan med sig på ingefär samma sätt som i en kaffekokare. Trycket går upp och ner en hel del innan det stabiliserar sig.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Skönt o höra så att man gör rätt. Det satt en liten avstängare på den ventil jag köpte så den kommer ju väl till pass. Men följdfrågan blir, "vart tar ångan vägen när exp kärlet trycker tillbaka vätskan?".
Förfyllde ni era exp kärl med 10% vätska som det står i utredningen? Hur gjorde ni det?
Har en ide om att sätta expansionskärl, säkventil och manometer på en avstickare med avstängning. Ser ni något problem med att göra så? Då borde jag ju kunna fylla det innan jag fyller systemet och sen bara öppna avstängaren.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du får för död och pina inte ha någon avstängningsventil före säkerhetsventilen. Skulle någon råka glömma avstängningen i stängt läge har du tillverkat en potentiell bomb.

Ånga i röret kondenserar tillbaka till vatten när det svalnar. Det är en reversibel process.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Jag gjorde en liten fyndig grej för att trycksätta systemet

Inlägg av Johan_F »

Wodda skrev:Under Maj ska jag sätta upp mina vakumrör och jag behöver lite tips från er som vet hur man ska göra.
1) hur gjorde ni när ni fyllde era system och med vad?
2) körde ni vatten ett par veckor inann ni bytte till frostskyddsvätska?
Hej,

1. Jag köpte ett gammalt expansionskärl av plast till en bilkylare på skroten. Mitt kom från en gammal Renault TL4. Det ska vara gamla runda grejor från gamla tider innan kärlen blev fyrkantiga och konstiga med massor av olika slangar på. Bäst är om det finns enbart en slanganslutning nedtill samt ett skruvbart lock upptill och att kärlet är stort och runt så det tål trycket.

2. Jag borrade bort säkerhetsventilen i toppen och satte dit en luftnippel typ bilventil i toppen. Min ventil var en luftpåfyllningsventil till en hydrofortank.

3. Monterde en slang på kärlet nedtill med en avstängningsventil och sedan en nippel passande påfyllningsröret i solsystemet.

PÅFYLLNING

Stäng ventilen och fyll kärlet med vatten eller glykol/vattenblandning. Skruva på locket. Koppla nippeln till solsystemet och öppna påfyllningsventilen där och på slangen. Pumpa upp trycket med kompressor eller cykelpump så att vätskan trycks ned i slangen. Stäng ventilen innan all vätska kommit ut så du inte blåser in luft i systemet. Avllufta behållaren på bilventilen. Upprepa några gånger vid behov.

Ovanstående fungerade perfekt och man slipper få in massor med syre i systemet som sedan ska oxideras bort.

För min del var det absolut en fördel att provköra med vatten eftersom det var mycket trevligare, enklare och billigare att fixa läckorna. Dessutom ångrade jag mig efter en vecka och ändrade en del rörkopplingar.
Skriv svar