Sol verkar riktigt cool!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Sol verkar riktigt cool!

Inlägg av ronald »

En nybörjarfråga ..Funkar det bra ändå med solpanel om man har taket i väster- öster riktning? Var på en Företags-"mässa" och blev frälst...

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag har läst på flera ställe att det skulle gå nästan lika bra, men jag undrar...
Jag tror att om man tittar på testresultat på årsbasis eller bara sommartid kanske inte skilnaden är så stor men på vår/höst förlorar man nog desto mer och det är ju då man behöver mest. Jag har mina i riktning 215 grader och före 11 (normaltid) så ger de i stort sett ingenting.

Du har inte en gavel mot syd som du kan hänga dem lodrätt på?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: Sol verkar riktigt cool!

Inlägg av Kenneth »

ronald skrev:En nybörjarfråga ..Funkar det bra ändå med solpanel om man har taket i väster- öster riktning? Var på en Företags-"mässa" och blev frälst...

Mvh ronald

Hej

Aldrig en solfångare i öst eller väst... om man inte har 2 st på
bägge sidor...
Har en mont.1995 i västerläge 10kv Lesol samt en ute på marken
10,5 Aquasol mont.1994.. Den i söderläge ger 50% mer än den i
västerläge ...

Varför på taket ställ den på marken .. gå in på Aquasol
så finns min solfångare med under ref.

Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Har gavel-entre mot söder....
Nä på Marken blir nog ingen "hit"Spelas mycket boll och boule på tomten sedan måste panelen upp för det är träd i vägen (kommunens)Fast dom kanske råkade ramla ner bara.. :wink:
Man vill ju inte ha 50 % sämre heller.?..hmm....
Hade tänkt mig en biosolpanna i alla fall "allt i ett" ...kanske gavel då...
Fast det får kanske inte plats tillräckligt med panel?...som sagt nybörjare är man.... :?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

ronald skrev: Fast det får kanske inte plats tillräckligt med panel?...som sagt nybörjare är man.... :?
Du får mäta och kolla. Hade ju varit bra om du kunde få in 8-10m2 för man förlorar lite på lodrät placering mitt i sommaren men det får du igen på vår/höst.
Vakumrör har givna mått och kan vara svåra att få in på en gavel men plana självbygg tror jag går att anpassa. Kolla med Lesol. Kanske kan du tillägsisolera och fälla in panelerna i väggen samtidigt. Kan bli riktigt snyggt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Annars skulle faktiskt på marken inte vara så dumt...har sett att solpanelen ser ut som en lcd-plasma tv nuförtiden ..har pannrummet alldeles nedanför i källaren väldigt kort rördragning ...f#n man blir riktigt på tårna" att investera nu på stuberten...Frågade frugan lite snyggt alldeles nyss om tanken på marken Hon tyckte på taket???..hmm husfriden är viktig :roll: ... Det Lutar mer åt marken får lobba ordentligt .. Sen en fråga till När panelen har värmt max temp till biosolen och man inte använder nåt vv vad händer då?släpper den ut vv och fyller kallt själv så det inte kokar över...ursäkta...

Och förresten det går inte att även vv värmer radiatorerna eller golvvärme??..som är också på G...(Utbyggnad på gång)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

ronald skrev: Sen en fråga till När panelen har värmt max temp till biosolen och man inte använder nåt vv vad händer då?släpper den ut vv och fyller kallt själv så det inte kokar över...ursäkta...
Finns många alternativ. Partiell förångning (framförallt på vakumrör), SYR ventil eller värmedumpning på annat sätt.
ronald skrev: Och förresten det går inte att även vv värmer radiatorerna eller golvvärme??..som är också på G...(Utbyggnad på gång)
Köper du biosolpannan så får du väl allt-i-ett?
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Biosol allt i ett
Måste man ha två paneler 2 rördragningar (in ,ut) en för vv och en för radiatorerna eller fixar pannan det Man borde läst på om biosolen märker jag.. :oops:

Annars så verkar det vara bra pris på Solpaketen runt 32-35 tusen
Biosolen verkar gå på 41 papp...
Uppdat:Man har ju accen i pannan runt 20-25 papp för solpaketen :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

ronald skrev:Biosol allt i ett
Måste man ha två paneler 2 rördragningar (in ,ut) en för vv och en för radiatorerna eller fixar pannan det Man borde läst på om biosolen märker jag.. :oops:
Nej du behöver inte två uppsättningar. Biosolpannan är som en stor acktank som man har monterat en brännare i. Brännaren och/eller solfångarna värmer vattnet i tanken som sedan används till uppvärmning och VV produktion. Det är helt enkelt en "alltiett" konstruktion som tar mindre plats än en separat panna kopplad till en acktank.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Då tar Biosolpannan ett jättekliv upp på 1 a plats..
Det är bara att klura ut hur man skall få plats med ca 10 m2 solpanel på bästa sätt..Många fina tips hittills :)

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

http://www.aquasol.se/tappvarmvatten66.stm

Skulle den här räcka för vv och radiatorvärme i Biosolen?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Den här killen kör Biosol pannan med sol.
http://panna.homeip.net/panna/
Här kan du kolla runt lite på installationen eller varför inte ta kontakt med honom.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Dykarn
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 21 okt, 2005 11:21
Ort: Skåne

Inlägg av Dykarn »

Tjena Ronald,

Jag kör en BioSol med Aquasol big 6,6 paneler.
Har du specifika frågor dra iväg ett pm (eller skriv frågorna här för all del) 8)
Visst hade jag önskat större paneler men man måste ju dra $-gränsen någonstans...

Mina paneler är placerade i SO riktning, infällda i taket med en lutning på drygt 60 grader. De skyms tyvärr redan vid 18-tiden så jag utnyttjar inte solen till 100% men de senaste 2 veckorna har temperaturen ändå legat på mellan 55 och 65 i botten och mellan 60 och 70 grader i mitten av tanken efter en dag med sol. Inte illa för en "icke optimal" sol-lösning :D

Kan väl säga som så att sol i mars och april är riktigt bra eftersom huset fortfarande kräver värmetillskott och all solvärme från dagen används till att värma huset på natten (inte som på sommaren då det fortfarande är >70 grader i tanken på morgonen). Större paneler och en större tank hade lagrat mer värme men som sagt, det får bli i nästa hus :lol:
Biosol panna, Pellx P21, Aquasol BIG 6.6, ERA-10 bivalent shunt, Mafa mini förråd.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm Biosolen i all ära men frågen är ändå om det är så bra lösning.. :roll:

Genomströmningsförlusterna borde ju va lika stor i den pannan som i alla andra, Då det bara går köra med framåtbrinnande brännare så blir förlusterna ca 6-8% högre än med undermatad brännare..
Om man pluggar rökröret o kör el då det är mulet slipper man ju dom förlusterna iof..

Du har ju även väldigt låg förbrukning över vintern o sommartid (april-okt) går det max 1 ton pellets för dej ronald..
I 630 l vatten rymms det ca 36 kWh vilket gör att det räcker i ca 3 dygn då den laddats full, Så det krävs tillskott av el/pellets...

60 rör ger ca 21 kWh/dag vid optimalt läge o bra solinstrålning, Så med 3 dagar sol uttan uttag har man fyllt en tom tank då det är en del förluster..

Du får nog fundera lite till på om du ska satsa på solfångare.. :roll:

Av det jag sett så är jag inte imponerad, Nu är det en till som ska upp med 60 rör så då får man se om det ger lika "lite" då har jag hört/sett nog om solfångare iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Som sagt en ny panna är en väldig investering...Såg Biosolen och tittade in nästan rakryggad lättsotad ingen böjd rygg..(Har hört att autosotning funkar dåligt i annan tråd (men funkar)tyckte Biosolen verkar "topp"att bli gammal med...sen så gillar jag många energislag att välja emellan ...
Pellets :D sol :D Ved :D ....Har Elberedare ifall att ...
Får inte plats med en Acctank i övrigt man har en gammal panna nu Så när jag ändå skall byta panna får jag Accen på köpet :wink: ..Måste byta snart?..Skall bygga ut 30 M2 i sommar ...Ser väl inte solpanelen igentligen som nån snabb payoffinvestering direkt..ser den mer som framtiden...mot höjningar av pellets och elpriserna som redan startat...Sen så verkar sol väldigt cool....Man är väl pryloman"det låter så häftigt när ni surrar om panel gav det ,,loggar ,,accen full ...man blir lyrisk Tänk att ha egna loggar som wooda hade länk till det vore drömmen det :wink:
Just aquasolpaneler har en återförsäljargranne inte långt ifrån mig...

Problemet är väl var skall jag ställa panelen....På sidan om ingång entren gaveln?..eller bygga ett tak på gavelkortsidan?=söderläge
Eller på västersidan av taket= kvällssol?

Mvh ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Skriv svar