Soldagar april

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Soldagar april

Inlägg av André »

Det blev 10 dagar med sol + 2 st halvdagar (sol fm) vilket skulle givit ca 220 kWh med 60 rör, Det gör ca 53 kg pellets = 110:-
Senast redigerad av André den fre 02 maj, 2008 19:29, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Här nere var det 15 dagar som minst täckte varmvattenbehovet på ca10kWh/dygn. Det var bara 2 dagar som solen gav mindre än systemets förluster (ca3kWh/dygn). 350kWh totalt är en riktigt bra månad. DMI mätte upp 20% mer soltimmar än normalt men det är ändå inget mot april 2007 då de registrerade 272 soltimmar mot normala 167.

Men nu är uppvärmningsbehovet nästan noll och därmed ökar tempen i tanken fort och då ger panelerna inte lika mycket. Det senaste året har jag bara laddat in knappt 3000kWh, det är lågt ifrån SPs mätvärde på 4700kWh men det beror på så många faktorer men delvis på att jag sommartid ligger över 60 grader i medeltemp i panelerna nästan hela tiden.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Ganska bra april. 85% täckning på varmvattnet. Lite segt i början, men sedan lossnade det rejält. Vi har använt ca 305 kWh solvärmt varmvatten och stött till med 55 kWh i elpatronen. Hur mycket solenergi vi fått inär en annan fråga, har ingen energimätare.


Lite off-topic: :oops:
Just nu efter 3 års drift är drygt 40% av solanläggningen återbetald. Räknar jag bort varmvattenberedaren (som läckte och ändå skulle bytas) så har jag pengarna tillbaka redan vid årsskiftet 08/09. Lustigt nog accelererar återbetalningstakten efter årsskiftet, då får jag skriva nytt (dyrt) elavtal. Efter 3 år till är hela anläggningen betald. Men det beror som sagt på hur jag räknar ersättningskostnaden för varmvattenberedaren. Krångligt detta med ekonomi.... :scratch:

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Man får göra som riktiga, utbildade ekonomer gör: Räkna så man får det svar man vill ha.

Jag eldade nio gånger i april. Sex av dem var i första halvan av månaden.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar