Inkoppling av solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Dancar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 01 maj, 2008 23:20
Ort: Norrbotten

Inkoppling av solfångare

Inlägg av Dancar »

Hej

Jag har kommit över ett solfångarpaket från Borö till bra kurs, undrar Hur jag ska koppla dom på bästa sätt.
Förutsättningar.
3x750 ackumulatortankar med 2x15 meter slingor för varmvattenberedning.
Borö solpaket 4 med 8 paneler 18,8m2, Borö drivpaket och värmeväxlare.
syd,sydväst läge på taket, 22graders lutning.

mvh dancar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Då har du ju nästan alla förutsättningar för ett perfekt system!
Det är bara takvinkeln som jag tycker är lite tråkig. 30-40 bäst för sommardrift, 22 grader är nästan lika ra men på höst/vår/vintrer så är det obra, dessutom blir det klart överdimensionerat sommartid. Du har väl möjligtvis inte plats på en vägg ... 18,8m2 ... nähä, inte det :wink:
Annars är lodrätt placering bra när man har stor yta. Då får man ut som mest under eldningssäsongen då man behöver det bäst och spiller bort en del sommartid då man behöver mindre pga den sämre vinkeln.

Har du tankarna parallell eller seriekopplade?

Vad är det för styrning som ingår i paketet?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Dancar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 01 maj, 2008 23:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Dancar »

Tankarna är paralellkopplade och styrningen är den som följer med paketet från Borö.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag vet inte vad det ingår för styrning i Borös paket. Om styrningen har varvtalsstyrning så skulle jag ställa in den till att ladda 45-50 grader (lagom för tappvatten) och koppla in solfångarna via värmeväxlaren mellan botten och topp på ack. Då behöver man inte värma hela tanken innan man kommer upp i dushtemp i toppslingan.

Om den inte har varvtalsreglering så skulle jag koppla in vvx ganska lågt och då men då får man tyvärr värma hela tanken. Det hade varit bra att kunna koppla bort två av tankarna för att minska förlusterna och få snabbare system men samtidigt är det bra att kunna koppla in dem igen om det blir riktigt hett i tekniktanken.

SYR-ventil är nog nästan ett måste om du ska ha så stor yta men eftersom du har 3*750l så antar jag att du eldar med ved och redan har det?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Shakespeare skrev:SYR-ventil är nog nästan ett måste om du ska ha så stor yta men eftersom du har 3*750l så antar jag att du eldar med ved och redan har det?

mvh
Men den sitter väl då i pannan för att kyla pannan. Och där hjälper den inte till att "dumpa" värmen från acktankarna.
Så det får nog bli en SYR-ventil till som "känner" av värmen i tekniktanken och tar värmen från/kyler den tanken.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Dancar
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 01 maj, 2008 23:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Dancar »

Styrningen har inte någon varvtalsstyrning och jag har ingen syrventil har öppet expansionskärl. Det sitter kulventiler mellan tankarna så jag kan stänga av både andra och tredje tanken. Vilken lutning ska man ha på panelerna.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

För bästa årsutbyte ska de optimeras för solhöjden på sommaren dvs 35-40 grader, men då gäller det också att du gör av med all värmen vilket inte är så lätt om man inte har pool.

Att optimera för höst och vår tycker jag är bättre för när man har uppvärmning kan man göra av med värmen. Samma vinkel som breddgraden är en tumregel som jag läst någonstans (dvs 55-65 grader).

Hade jag haft så stor yta som du har så skulle jag vilja sätta den på vägg under takutsprång. På sommaren förlorar man knappt halva ytan (vid 55 graders solhöjd) men 10m2 bör räcka till mycket varmvatten. Vintertid förlorar man nästan inget alls, står solen 25 grader över horisonten förlorar man ca 10% av ytan. Takutsprånget skyddar dessutom panelerna mot snö, rimfrost och dagg som kan dra ner effekten rejält.

Men att vinkla upp panelerna på ditt tak kan vara besvärligt. De blir ett enormt segel och riskerar att blåsa ner vid första höststorm. Idealisk solhöjd för dig blir 90-22=68 grader, så högt går den aldrig i sverige. Men som jag skrev tidigare så påverkar inte en lite avvikelse från idealisk vinkel så jätte mycket. Nu vet jag ju inte var du bor men vid vår- resp höstdagjämning står solen som högst 90 grader minus breddgrad, för stockholm blir det ca 31 grader. Med den solhöjden förlorar du cos(90-31-21)=ca30% av ytan.

Usch vad jag svamlar. Vad jag vill säga är att det spelar inte så jättestor roll, försök hitta det tak eller vägg som passar bäst och följ den vinkeln.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar