Ny "solfångare" anmäler sig

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Ny "solfångare" anmäler sig

Inlägg av Mekaniker »

Startade upp mitt hemmabygge i tisdags, idag 60 grader i vvb-tanken
Så ikväll blir det första gången som denna familj duschar på solvärmt vatten.
Om man nu sen sparar pengar på't? En del har gått åt tillsvidare...
:D

Teknologi:
Paneler 6 kvm hemmabyggda enligt tysk modell med riktiga strips samt glas, övrigt från bygghandel
VV-Beredaren är en urbruktagen rostfri 300 liters med extra rör insvetsade för cirkulation via värmeväxlare från ett fjärrvärmepaket
Resol BS/4 regulator
Rörsystem i stål från Mapress (Mången muttrar säkert om koppar men priset betyder mycket...)
Montör inom maskin och husteknik, egen liten verkstad hemma.
Huset från 1928, ej värmesanerat
Värmesystem från 1958 och ändrat 2009
Borö 500 + Ultimate5500E +Vedpanna Jämä 45 kw
Solpaneler 6 kvm
Kenneth Oslo
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 21 sep, 2006 00:08
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Ny "solfångare" anmäler sig

Inlägg av Kenneth Oslo »

Mekaniker skrev:Startade upp mitt hemmabygge i tisdags, idag 60 grader i vvb-tanken
Så ikväll blir det första gången som denna familj duschar på solvärmt vatten.
Om man nu sen sparar pengar på't? En del har gått åt tillsvidare...
:D

Teknologi:
Paneler 6 kvm hemmabyggda enligt tysk modell med riktiga strips samt glas, övrigt från bygghandel
VV-Beredaren är en urbruktagen rostfri 300 liters med extra rör insvetsade för cirkulation via värmeväxlare från ett fjärrvärmepaket
Resol BS/4 regulator
Rörsystem i stål från Mapress (Mången muttrar säkert om koppar men priset betyder mycket...)
Gratulerer!!

har du noen bilder?
Anlegg oppstart 1 mars 2007
Intelliheat 6*24
Steca704 m/tilleggsmodul
Accu1 500 liter teknisk m/plateveklser
Accu2 4000 liter slave m/vv forvarmer
Extraflame Idro pellet m laddomat 21
Forberedt til luft/vann
lavtemp. radiatorer, gulvvarme bad
Braxsele
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 28 mar, 2006 07:57

Inlägg av Braxsele »

bilder och vart du hittade byggbeskrivningen skulle vara skoj o se, ska själv bygga solfångare till vinter så all info emottages tacksamt!
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Tillägg

Inlägg av Mekaniker »

Lite dåligt med bilder, inte hinner jag fota mig själv;-)
Några finns bara jag har tid att samla ihop dem

Svenskspråkiga linkar:
Sökord för Google: bygg själv solfångare

http://www.vingaker.se/webarchive/navi/ ... energi.pdf

http://www.tenico.nu/solv1.htm

http://exergy.se/goran/cng/alten/proj/sf/sf.html

För de som kan elektronik:
http://www.redrok.com/electron.htm#led3x

Engelska:
Sökord: SELFSOL

Finska:
http://www.kolumbus.fi/solpros/reports/SolarGuide.PDF
http://www.kolumbus.fi/solpros/reports/SELFSOL_fin.PDF
I slutet på båda finns det tydliga bilder
StigH
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 13:23

Inlägg av StigH »

Dum fråga kanske.. men efter att ha fluktat lite..
Använder ALLA här kopparrör mellan solfångare och tank??
Finns det alternativ? Nån "plastsort"?
En snabb kalkyl visar att det kommer att åtgå en smärre fömögenhet i Cu-rör för mig.
Solfångarna på sydändans altantak, perfekt vinkel och vindskydd - pannrummet i andra ändan av huset..många meter.
Över 50 meter.. 20-22mm rör..
Med dagens Cu-pris blir man ju mörkrädd. Rören kommer ensamma gå på mer än allt annat tillsammans, inkl kostnaden för 4x2kvm plana fångare (ngt beg).
Mekaniker
Fröträd
Inlägg: 97
Blev medlem: lör 06 jan, 2007 09:34
Ort: Syd-Finland

Tankar och kommentarer

Inlägg av Mekaniker »

StigH skrev:Dum fråga kanske.. men efter att ha fluktat lite..
Använder ALLA här kopparrör mellan solfångare och tank??
Finns det alternativ? Nån "plastsort"?
En snabb kalkyl visar att det kommer att åtgå en smärre fömögenhet i Cu-rör för mig.
Solfångarna på sydändans altantak, perfekt vinkel och vindskydd - pannrummet i andra ändan av huset..många meter.
Över 50 meter.. 20-22mm rör..
Med dagens Cu-pris blir man ju mörkrädd. Rören kommer ensamma gå på mer än allt annat tillsammans, inkl kostnaden för 4x2kvm plana fångare (ngt beg).
Koppar används mest för att den är passiv i förhållande till värmebärarvätskan ( bäst att säga så för det är inte enbart vatten)
samt att mjukglödgad koppar är relativt bekväm att jobba med: finns på rulle+ färdigt isolerad utan extra skarvar. Priset idag är grymt...
Kompositrör samt plast är helt utanför, det bör vara metall för dels är stagnationstemperaturen långt över 100 grader samt temperaturväxlingarna stora.
Dock är det ju ett slutet system och värmebärarvätskan har ju tillsatser som skyddar mot frätning samt rost. Innan jag köpte stålrören för mitt projekt frågade jag Geberit-importören om Mapress-systemet och de svar var enkelt: använd Solartätningar=inga problem, det fungerar + att jag använder färdigblandad värmebärarvätska
Det finns en rörsort som är på kommande= syrafast rör på "rulle": Armaflex DuoSolar VA som är lite billigare än koppar. Finns även andra tillverkare

Längden på rörsystemet är avgörande för effektiviteten, men med tjock isolering går det utan större förluster. Går det att sätta VV-beredaren/tanken närmare panelerna? Rördragningen för husets varm och kallvatten kan i så fall användas? Samt att du skall undvika temperaturer ovanför 70 grader= Mindre förluster i rördragningen...

Jag får mera ut i timmar med lägre temp (65-68 grader) än med 80-85 grader och med det överskottet så får jag källargolvet uppvärmt utan besvär.
300 liter 65 gradigt varmvatten räcker bra till 4 personer och bastukväll.
(Tanken topp 67 grad botten, 64 grad på eftermiddag, nästa morgon topp 53-56 grad och botten 30-35)
StigH
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 13:23

Inlägg av StigH »

Tack..
Vi värmer redan med ved = billigt. Solfångeriet är mest för att slippa släppa rök över grannarna under den tid då fönstren ofta står öppna, sommartid.
"Besväret" att elda 1g/6e dag klarar jag nog..
Huset är nyuppbyggt så det saknas all form av möjligheter att dra rör annanstans än utomhus.
Sökte solenergi mest under de lite varmare årstiderna. Ev tillskott övrig tid ses som en ren bonus!
Blir pannrum - ut genom vägg/fönster sen trol en markkulvert som läggs samtidigt som det dräneras runt källaren, sen utmed källarväggen - böj -rakt upp på altantaket.
Varför "slang" var ett intressant alternativ berodde på att jag tänkte ha solf på gräsmattan 1:a året för att "se hur det funkade"..
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Ang olika sortes rör till solfångare så hörde jag att en rörfirma i Skene nu offererar dubbelmantlad metallslang för att enkelt kunna installera "rördragningen" i en överbliven skortenspipa.

Är det någon som vet mer om denna metallslang ?

Jag har inte kunna hitta något liknande hos ÅF, tex rinkabyror.se

/Mvh Magnus
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

jackass3 skrev:Ang olika sortes rör till solfångare så hörde jag att en rörfirma i Skene nu offererar dubbelmantlad metallslang för att enkelt kunna installera "rördragningen" i en överbliven skortenspipa.

Är det någon som vet mer om denna metallslang ?

Jag har inte kunna hitta något liknande hos ÅF, tex rinkabyror.se

/Mvh Magnus
http://sfinxsolar.e-butik.se/ säljer rostfri flexslang.Den kanske man skulle kunna använda
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar