Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

91% är nog uppmätt vid 0 graders övertemp, d v s solfångaren ligger på samma temp som utetempen. Det uppnår jag bara när jag fyller vår utepool och fullständigt tömmer tanken på energi, solfångaren får då jobba mot kallvatten (ca 12 grader).

Annars tycker jag att dina 8 kW i maxeffekt låter rimligt. Det beror lite på hur mycket energi som "försvinner på vägen", t ex hur långa rör och hur väl de är isolerade. Själv har jag 8 kvm i 45 grader lutning, de toppar på ca 4,5-5 kW.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hej.

5,5- runt lite över 6-6,5kW tror jag är max jag haft. Nu ser jag inte vad det gett max utan jag får dela kWh med timmarna. Max momentan på panelen 1,5x5. Det kan jag inte se hur nära jag kommer, om jag inte står där och räknar av en timme vid fullt ös + att man har förluster på vägen ner.

Maximalt ligger jag nog runt en 55kWh på en dag. Men då är tankarna i regel runt 65-75 grader vid starttemp nu också. Så hade man tagit mer energi ur tankarna och de varit kalla så hade det gett in mer.

Mina står 40 grader väst, ung. 50 graders vinkel. Så några timmar på morgonen går förlorad, + någon timme till vid hög temp i tankarna. Men det kvittar nu för det finns till o blir över.

Trycket slår ung på 0,4 bar från ca 5 grader på morgonen till 105 grader vid maxtemp i solslingan innan nödkylningen går i. Ligger runt 3,0-3,1 på kall vätska.


Om pumpen är för liten ser du det på att tempdiffen glider iväg och blir för stor eller sakta stiger. Jag satte en 8 meterspump just för att få upp flödet till det jag ville och nu kan jag även vid fullt solsken ställa in den diff jag vill ha. Men egenteligen kan man ha en lite för liten pump, spara lite ström och köra med det. För när temperaturen kommer upp i tanken och det trögar upp sig vid laddningen, hinner i regel pumpen med.

Nu har jag tre ställägen på 25-80 pumpen och kör på mellanläget. Det skiljer knappt något i flödet på steg 2 eller 3. Och nedåt reglerar ju styrdatorn ändå, så den går ej på fullt om den ej behöver.
Senast redigerad av Anders S den mån 02 jun, 2008 10:56, redigerad totalt 2 gång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Jo direkt får man en ökning som varar ett par minuter men igår när pumpen hade stått på max och jag provade att sänka till lägsta så sjönk effekten från 5,4 till 4,7 tror jag det var. När jag sedan en stund senare höjde igen så ökade effekten igen till strax över 5(efter då den där tillfälliga höjning sker). Kan vara en tillfällighet men vädret var stabilt så.......?
Ja, då verkar det ju vara en permanent ökning. Enda förklaringen i så fall borde vara att temperaturen och därmed förlusterna minskar. Hade du koll på temp in och ut vid tillfället? Kanske inte värmeväxlaren kan överföra all energi vid det lägre flödet och då ökar diffen. Diffen översolfångaren ska också öka vid minskat flöde.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag är inne på det du säger om att slingan i tanken inte hinner med. Nu är det bara den nedersta slingan som är inkopplad så vi får se om det blir bättre när jag kopplar in dom andra slingorna.

@Anders hur stor absorbator yta har du?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det där sista ni skrivit tror jag du ska kolla upp närmare. För är det som det ska med pump o övrigt så kan det vara där det spökar i sånt fall.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Att solslingan är underdimensionerad ser man i så fall på att temperaturen ut ur tanken (till solfångaren) ökar och den bör öka rätt ordentligt i så fall. Det enda som kan förklara minskad effekt är högre medeltemperatur på solkretsen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har lite andra funderingar kring det här. Det som slår mig är att alla här ligger ungefär lika i effekt. Anders S har 10m², Roli har 11,3 m², jag har 14,4m² och alla ligger vi på ca 5kW i momentan effekt.
Utan att skicka med en bild nu så ska jag försöka förklara vad jag tror spelar stor roll. Vi är överens om att att högre temp ger trögare system verkningsgrad.
Om du ritar upp en rektangel som får symbolisera en solpanel och drar ett diagonalt streck från den varma utloppssidan till det nedre kalla hörnet så får man en bildöver hur energin ser ut fördelat över ytan.(Obs jag pratar Heat pipe). Det första röret jobbar mot kallt vatten och kyler då lätt av ångan så att den kondenserar och kan rinna ner igen(snabb effekt). Däremot så det rör som sitter på utloppsidan jobbar med varmt vatten och lär nog inte kondensera lika snabbt som det första röret vilket gör att överföringen blir långsammare. Fler rör gör alltså inte att man får en proportinellt högre effekt eftersom man då har flertalet rör som jobbar i ett varmare område.
Vore det inte bättre att ha fler ingångar och köra med lägre temphöjning men det blir väl samma sak som att öka flödet antar jag.Eller?
@Roli hur många liter pumpar du ut? eller för den delen alla som läser kan väl lägga in om det glöm inte ref yta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:Jag har lite andra funderingar kring det här. Det som slår mig är att alla här ligger ungefär lika i effekt. Anders S har 10m², Roli har 11,3 m², jag har 14,4m² och alla ligger vi på ca 5kW i momentan effekt.
Utan att skicka med en bild nu så ska jag försöka förklara vad jag tror spelar stor roll. Vi är överens om att att högre temp ger trögare system verkningsgrad.
Om du ritar upp en rektangel som får symbolisera en solpanel och drar ett diagonalt streck från den varma utloppssidan till det nedre kalla hörnet så får man en bildöver hur energin ser ut fördelat över ytan.(Obs jag pratar Heat pipe). Det första röret jobbar mot kallt vatten och kyler då lätt av ångan så att den kondenserar och kan rinna ner igen(snabb effekt). Däremot så det rör som sitter på utloppsidan jobbar med varmt vatten och lär nog inte kondensera lika snabbt som det första röret vilket gör att överföringen blir långsammare. Fler rör gör alltså inte att man får en proportinellt högre effekt eftersom man då har flertalet rör som jobbar i ett varmare område.
Vore det inte bättre att ha fler ingångar och köra med lägre temphöjning men det blir väl samma sak som att öka flödet antar jag.Eller?
@Roli hur många liter pumpar du ut? eller för den delen alla som läser kan väl lägga in om det glöm inte ref yta.

11,4 kvadratmeter har jag. Nej hade jag fått välja optimalt ska solpanelerna vara paralellkopplade på en in och utledningen, för att få det mesta, ur dessa paneler (heatpipe-moduler). Jag har seriekopplat dem just för enkelhetens skull och slippa rör, för jag har båda rören i lådan uppe (ditlopp och retur).

Hade jag börjat krabba med flera inlopp/utlopp så hade jag fått montera dem annorlunda, mer rör, mer isolerning et.c. .


Jag har säker högre kW i rören maximalt, men då måste jag logga av en timma och kolla vid max soleffekt och optimala inladdnings-förhållanden. Det har jag inte gjort.


Men det är inte fel som du resonerar.

Ånghastigheten i en heatpipe är ca 2,5 m/s. Så jag undrar egenteligen hur mycket som rinner i dom. Men så ska de ju fungera. Enligt de lärde.

Jag ligger runt 10l/min. maximalt på pumpen, för att hålla en tempdiff på 6-8 grader.

Har labbat lite fram o tillbaka just för att se någon skillnad. Och det kan jag inte se direkt att jag fått. 10-12 grader är väl normalt.

Alltså man kommer till den eviga frågan. Ger det något mer, eller är det marginellt.

Paralellkopplade rör=mer rör=mer isolering=merförluster. Högre tempdiff borde ju i sånt fall gynna seriekopplade heatpipes. Men då måste man ju kolla detta mot ej seriekopplade och de olika temperaturerna för att få fram resultaten.

Jag har satt en låg tempdiff nu med mening. Jag har ändå överskott så här års och måste göra systemet så trögt som möjligt för att ej stagnera acctankarna.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Just nu är det 340 l/h som går runt i mina paneler som är seriekopplade 3+4 stycken (plana solfångare). Lesol 5 AR får högst ha 5 stycken i serie annars lär motståndet bli för stort över panelerna.

För en liten stund sedan så fick jag bekräftat att min SYR-ventil koppling fungerar då dumpade ventilen VV till golvbrunnen, känns lite fel men vad skall man göra när tanken är uppe i 98° i botten. Gjorde en rejäl spollning av VV och tempen sjönk till 94° och ventilen slutade att dumpa.
När jag slutade att spola så gav solfångarna ca. 3 kW mot en tank som är 94° i botten. Just nu ger de 2,4 kW när tanken håller 96°.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda,
Hur stor tempskilnad är det egentligen på första och sista röret? Några grader hit eller dit kan väl inte ha betydelse för kondenseringen?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Shakespeare skrev:Wodda,
Hur stor tempskilnad är det egentligen på första och sista röret? Några grader hit eller dit kan väl inte ha betydelse för kondenseringen?
mvh
Nä det är möjligt att skillnaden är liten vilket jag kanske tror också. Men man ska nog inte bortse från det helt tror jag. Kondensering sker vid exakta grad tal i förhållande till mängd fukt och grad och ju mer jag kan kondensera desto mer kan man ju förånga igen.
Om jag kör ut 60° mot 10 enheter och får tillbaka 70° så jobbar den sista enheten med 0-1° skillnad förutsatt att ökningen är proportionell och att ångan är= utgående temp. 1° skillnad gör nog inte så mycket på kondenseringen om det inte är en tvärtjock dimma inne i pulpan. Däremot den första enheten borde ha lättare att få till en hyfsad kondens som kan ta sig ner och åter förångas(och hämta värme). Den sista enheten jobbar nog hårt med en glödhet nedre del utan fukt att förånga eftersom kondenseringen är så långsam så förmodligen kanske en del av enheten inte används över huvudtaget. Med ett högre flöde får jag ju fram ett kyligare vatten och därmed en bättre kondensering även på den sista enheten. Det här tror jag är en del av sanningen av att köra mot 25° istället för 75°(+förlustproblematiken förstås). Av någon outgrundlig anledning så tror jag att det är optimalt att köra mot temperaturer under förångningstemperaturen som är ca 40° pga att du hela tiden får hela röret att jobba.
Gud så jag svamlar, hoppas ni inte tycker att jag är knäpp men man får ju lite konstiga tankar som man måste skriva av sig för att förstå även om man kanske inte gör det ändå.
:lol: :lol:

Ska ställa om styrenheten så att den jobbar mot temperaturer under 55° imorgon så får vi se vad det ger. Idag fick jag in 44kWh(då var den ställd att jobba emot max 70°).

@Anders
Är det inte 2,5s/m? eller är det bara i ånggenomgångsmotstånd man har den benämningen?
Senast redigerad av Wodda den mån 02 jun, 2008 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Parallellt eller seriellt kopplat?
Med samma flöde blir resultatet detsamma.
Anledningen till att man parallellkopplar är när man inte får upp flödet tillräckligt med cirkpumpen pga högre tryckafall i kretsen.

Effekten från solfångarna är temperaturberoende.
Ytan på ett vakuumrör är ca 0,1 kvm. "Vanlig" effekt är 50-70% av solinstrålningen eller ca 50-70w/rör. eller J/s
Vattnets ångbildningsvärme är 2260 kJ/kg
dvs det förångas och kondenseras i storleksordning 60/2260=0,026 gram/s i varje vakuumrör vid normal drift.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ja, det finns inte mycket att tillägga efter sfinx inlägg. Men utan att bli för teoretisk, om sista rören skulle funka dåligt då man har 50 in och 60 ut så skulle alla rören bli kass då det var 60 in och 70 ut, och så är det ju inte.
Wodda skrev:
Shakespeare skrev: Ska ställa om styrenheten så att den jobbar mot temperaturer under 55° imorgon så får vi se vad det ger. Idag fick jag in 44kWh(då var den ställd att jobba emot max 70°).
Har du möjlighet att köra mot lägre temp så är det klart du ska göra det. Under förutsättning att det inte är användbar temp. 50 grader räcker till varmvatten. Fast nu är det svårt att köra mot så låg temp iom att det är 60-70 grader i hela tanken redan på morgonen.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Sfinx skrev:Parallellt eller seriellt kopplat?
Med samma flöde blir resultatet detsamma.
Anledningen till att man parallellkopplar är när man inte får upp flödet tillräckligt med cirkpumpen pga högre tryckafall i kretsen.

Effekten från solfångarna är temperaturberoende.
Ytan på ett vakuumrör är ca 0,1 kvm. "Vanlig" effekt är 50-70% av solinstrålningen eller ca 50-70w/rör. eller J/s
Vattnets ångbildningsvärme är 2260 kJ/kg
dvs det förångas och kondenseras i storleksordning 60/2260=0,026 gram/s i varje vakuumrör vid normal drift.
Varierar ångbildningsvärmen vid olika tryck?
Vad beror det på att endast 50-70% tas upp av instrålningen?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

44kWh igår & 49,8kWh idag med sänkningen till 55° inte fy skam tycker jag. Men nu börjar tankarna bli varma så lägre än 44° kommer den inte att kunna jobba emot. Gjorde däremot lite ändringar på själva rören idag. Mina absorbatorer är inte plana utan halvrunda. totalt sett är det 4 enheter med 16 rör i varje. Så jag tog å vred första och sista enheten så att dom tittar lite mer åt sidan med förhoppningen om att detta kan höja effekten lite tidigare på dan och likaså på eftermiddagen. Vi får se hur det går.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar