Hur går det med solenergin!?.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:44kWh igår & 49,8kWh idag med sänkningen till 55° inte fy skam tycker jag. Men nu börjar tankarna bli varma så lägre än 44° kommer den inte att kunna jobba emot. Gjorde däremot lite ändringar på själva rören idag. Mina absorbatorer är inte plana utan halvrunda. totalt sett är det 4 enheter med 16 rör i varje. Så jag tog å vred första och sista enheten så att dom tittar lite mer åt sidan med förhoppningen om att detta kan höja effekten lite tidigare på dan och likaså på eftermiddagen. Vi får se hur det går.

Vad är det för märke på dina solfångarpaneler?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Dom säljs inte på den svenska marknaden men här är lite info om dom.

Absorber area
0.225 m²

Weight
4.7 kg

Installation tilt angel
35° – 90°

Dimension
Ø100mm x 2000mm

Collect heat pipe
Heat pipe copper Ø 8 mm

Absorber material
Copper- Aluminium sunstrip,

0.47 mm thickness

Selective coating
Aluminum nitride Al-N-O selective coating;

Absorptance: a > 0.92; Emittance: e < 0.08

Glass tube material
Borosilicate glass

Thickness: 2.5 mm

Transmittance of glass: 91%

Vacuum
< 10-5 mbar

Min. ambient tem.
-45°C

Stagnation temp.
247°C

Resistance to hail
Ø35mm

Jag är tyvärr lite förtegen om namnet på denna leverantör då jag funderar på att eventuellt importera deras varor. OM dom nu håller måttet och går med på att jag är en bra partner.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Om du nu har så mycket tankar. Kyl ner de under och håll de på max 50 grader en dag och se vad panelerna ger när du har full sol en timme och en normal tempdiff på in resp uttemp på panelerna.

Sen rekommenderar jag dig att kolla upp tempen på solpanelsgivaren (ja alla givare), om du inte gjort det. Det slog för mig pg,a förlängda kablar. 5-6 grader visade min fel.

Nästa steg. Skenar tempen upp ut från solpanelerna. Flödeshastigheten, och om den är rätt, är solslingan i tanken för kort.


Kollade du så att alla heatpipen fungerade innan du monterade dem i collectorerna?.Värmepasta på bulben?.

Hur lång var kulverten och har du isolerat upp alla rör till o från solpanelerna-Tanken?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Rena grillfesten i solfångarna på sistone ju....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Håller med, får "dumpa" VV varje dag så att inte systemet skall gå i kok.......

När styrsystemet slår ifrån på kvällen så är det 99/98° i tanken (topp/botten).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Anders S skrev:Om du nu har så mycket tankar. Kyl ner de under och håll de på max 50 grader en dag och se vad panelerna ger när du har full sol en timme och en normal tempdiff på in resp uttemp på panelerna.

Sen rekommenderar jag dig att kolla upp tempen på solpanelsgivaren (ja alla givare), om du inte gjort det. Det slog för mig pg,a förlängda kablar. 5-6 grader visade min fel.

Nästa steg. Skenar tempen upp ut från solpanelerna. Flödeshastigheten, och om den är rätt, är solslingan i tanken för kort.


Kollade du så att alla heatpipen fungerade innan du monterade dem i collectorerna?.Värmepasta på bulben?.

Hur lång var kulverten och har du isolerat upp alla rör till o från solpanelerna-Tanken?.
Det enda jag inte kollat är varje enskild heat pipe så det får jag göra nån bra dag.
Tempdiffen ligger normalt på ca 10-14°(mitt på dagen) vilkt jag tycker är högt så det ska jag fixa 8-10° känns som ett vettigt läge.
Och nu äntligen har jag fått den pryl som gör att jag kommer kunna ändra språket i PLC´n, tyska har inte varit lätt kan jag säga men det har funkat. Nu kan man ge sig in på alla special funktioner som finns inbyggda och det ska rent ut sagt bli skitkul.
Det finns även en funktion för att visa alla värden på nätet, så nu blir det till att rigga en hemsida också :)

Kan säga att jag är tillfreds med vad panelerna leverar just nu, nu väntar jag bara på sämre väder för att se hur det går då.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har varit bortrest i två veckor, så ungarna har skött huset. Ställde i förväg in det så att det skulle vara lite värmeläckage till källaren, då det är bra för klimatet i den.
När jag kom hem visade det sig att temperaturen ökat till 70-75°C på dagarna, och sedan sjunkit till "starttemperaturen" på natten, så slutsumman blir att det håller sig någorlunda konstant och är torrt och fint i källaren.

I siffror säger avsvalningen under natten att effektuttaget är sådär ett par kW, vilket i sin tur innebär att återhämtningen måste ladda i snitt en 4-5 kW, under den tid solen kommer åt panelerna.

Känns vettigt, med den utgångstemperaturen.

Mycket vettigare än att spola varmvatten i avloppet!
Senast redigerad av apersson850 den sön 08 jun, 2008 21:08, redigerad totalt 1 gånger.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Ja det var ju skönt och höra att ni tycker att det verkar ok. Har kollat lite under dagen och jag vart riktigt förvånad över hur mycket det skiljer att köra mot hög temp resp låg temp. Och jovisst är jag nöjd med 40-45kwh om dagen det räcker ju men jag har en pool som dricker kwh ganska glupskt. :P
Mina drömmar om att se panelen leverera 14kW när solen står i zenit(1000W/m²) verkar vara just bara drömmar. :cry:
En 50 m3 pool som hålls 28-30° slukar ca 55 kWh/dygn, Så för att hålla poolen varm + 10 kWh/dygn för vv så behövs 180 rör/6 paneler o då klarar det bara att hålla varmt då det är soligt vilket det inte är alla dagar..
April-maj har det inte ens varit sol halva månaden, 23 heldagar o 8 halvdagar under dessa 2 månader hade vi sol här.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Går åt rätt mycket takyta, eller vad man nu ska ha panelerna på, för att få plats med dem. Fast det är klart, har man plats till en pool har man kanske rejält tak också...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Mycket vettigare än att spola varmvatten i avloppet!
Behöver man ingen värme i källaren så är det enda alternativet, om man inte vill att systemet skall gå i kok eller skaffa sig en pool.....

Man kan ju förvisso skugga panelerna också men då skall det också skötas, dvs täckning på/av när behov finnes. Då är det lättare att dumpa lite VV istället.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Nästa solattack ska jag testa nästa strategi. Avkylning av vattnet i tankarna genom nattkylning.

Blir väl inte så effektivt med heatpipe som med några andra solfångare (plana te.x), men ska kolla hur mycket i alla fall.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Jag har provat skuggning, men det är alldeles för bökigt. Mina solfångare sitter ända uppe vid nocken. Kanske något för väggmonterade solfångare ? Dessutom tappar man ju effekt i systemet som kanske behövs för att upprätthålla systemets täckningsgrad.

Om vi åker bort kör jag nattkylningskunktionen. Det funkar bra, men eftersom slingan ligger i botten av tanken så kyls bara halva volymen ungefär.

SYR:en öppnar om tempen i tanken går över 95 grader. Jag har ingen källare och ingenstans att dumpa värmen. Vatten är billigt per liter räknat, det hade blivit avsevärt dyrare att bygga någon utomhusslinga el dyl.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Liten tanke apropå att skugga fångarna.

Modifierad markis med motor. Styrning på hög temp i tank i.s.f. vind.

Kanske gammalt men ändå.

mvh/ Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Eftersom man är ny på det här är jag lite intresserad av över hur många kWh ni fick in under Juni? Själv fick jag in drygt 1000kWh är det normalt för en yta på 14,4m² (60° lutning på 59,62°N)eller?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Är det vettigt isolerat gör nattkylning med heat-pipe i stort sett ingen nytta alls.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar