Soldagar maj

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Soldagar maj

Inlägg av André »

Det blev 12 heldagar o 6 halvdagar med sol = ca 310 kWh med 60 rör el om man så vill 77 kg pellets..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Denna månad var den bästa någonsin för mig men så har det också slagits rekord både i Skåne och Danmark i antal soltimmar. Tex hade själland 346 soltimmar mot normalt 215.

Jag hade 25 dagar med över 10kWh vilket säkert täcker vårt vv-behov, 4 av dessa dagar gav över 20kWh vilket är extremt högt. Det var bara 3 dagar som inte ens täckte självförlusterna (ca 3kWh).

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmm men här har det inte varit nån höjdare än.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har inte eldat sen den 21:a maj.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Angenämt problem (som går å fixa men har inte "orkat") är att när det är såhär mycket sol så blir tanken så varm att elpatronens överhettningsskydd stänger av elpatronen :lol:

Man upptäcker det när det varit ett par mulna dagar med kalla nätter och man skall duscha.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Något förslag på hur det kan fixas..???
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Roli skrev:Något förslag på hur det kan fixas..???
Jag har en värmeväxlare kopplad på solslingan å golvvärmeslangen i källaren.....
Har inget behov av varmvatten i huset för tillfället, eftersom jag totalrenoverar och inte bor där nu.... så då kör jag ned värmen i källargolvet.... går i hur mycket som helst där.... jummar upp den lite till vintern

Kanske är det någon men som har nytta av en sån möjlighet...

///BG
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Som jag tidigare nämnt kör jag ut värmen i källaren, om så behövs via ett element som ligger för sig självt, inte på cirkulationspumpen upp till huset, alltså.

Behöver inte varmare vatten än drygt 60°C.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

BG skrev:
Roli skrev:Något förslag på hur det kan fixas..???
Jag har en värmeväxlare kopplad på solslingan å golvvärmeslangen i källaren.....
Har inget behov av varmvatten i huset för tillfället, eftersom jag totalrenoverar och inte bor där nu.... så då kör jag ned värmen i källargolvet.... går i hur mycket som helst där.... jummar upp den lite till vintern

Kanske är det någon men som har nytta av en sån möjlighet...

///BG
Nu var det elpatronens överhettningsskydd (som löser ut) som jag främst tänkte på.

Snillet skrev att han hade en lösning på problemet så att man "slipper" hålla ordning på om det har löst ut eller inte......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Lösningen är ju att antingen försöka justera överhettningsskyddet så det inte löser före kokningsskyddet på termomaten, eller byta ut det mot ett dito.

Eller fixa en elektronisk grunka som fixar överhettningsskyddet, fast på en sådan funktion vill man ju gärna ha en "mekanisk och elektriskt oberoende" apparat, så det lutar åt att försöka justera eller byta ut, den löser ganska lågt i temp idag så det är sannolikt att den är gammal å sleten, köpte ju elpatronen beg.

--

Ändrade så det står rätt beteckningar på sakerna, för att slippa förvirring 8)
Senast redigerad av snillet den ons 18 jun, 2008 12:01, redigerad totalt 1 gånger.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Överhettningsskyddet på en elpatron måste vara separat från drifttermostaten och får inte ha någon automatisk återställning.
Normal utlösningstemperatur ska vara ungefär 95°C, så man är säker på att vad patronen nu sitter i inte går i kok innan överhettningsskyddet har löst ut.

Laddomaten har inget överhettningsskydd. Det enda den kan göra är att öppna helt och hållet för återcirkulerande vatten från tankarna, men är det hett så är det.

Lösningen på detta problem är egentligen väldigt enkel:

Lär er elda!

Det är ingen konst att lägga i så det blir varmt i tankarna, men inte så varmt att överhettningsskyddet löser ut, bara man ser till att lära känna sin anläggning ordentligt.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Så om man vill elda upp tankarna över 95 så måste man sätta elpatronen i en kassett bredvid tanken med egen laddpump?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Oki ...... :oops:
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag skulle snarare vilja påstå att om man tror att man måste elda upp tankarna över 95°C bör man sätta sina tankar (inte ackumulatortankar, utan de man har i huvudet) i en kassett vid sidan om och ta sig en kritisk titt på dem, där man ställer sig frågan om vad man egentligen håller på med?

Skillnaden på 5°, om man går från 95° till 100°, i 3000 liter vatten är 17 kWh. Dessutom kommer du antagligen inte hela vägen med allt vattnet heller. Ovanpå detta blir förlusterna större ju hetare vattnet är i tankarna.
Futtiga 150 liter vatten till hade gett samma resultat vid 95°C, men vore betydligt vettigare än att hela tiden ligga och nosa på kokgränsen och lösa ut elpatronen. Det är heller inte ovanligt att överhettningsskydden förstörs permanent, om man upprepade gånger överstiger den temperatur där de löser ut.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

apersson850 skrev:Det är heller inte ovanligt att överhettningsskydden förstörs permanent, om man upprepade gånger överstiger den temperatur där de löser ut.
Då kanske det är risk att det "snart" händer med min elpatrons överhettningsskydd........ eftersom det löser ut varje gång som det är en längre solperiod.

Nu kanske den risken försvinner framöver när man är hemma eftersom vi blev med pool, en sådandär med stålställning och duk på 12,5m³, i helgen. Och där är det inga större svårigheter att bli av med VV......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar