Energimätare!!!!??????

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Energimätare!!!!??????

Inlägg av BG »

Halloj har just kopplat in elmätaren från sfinx....
Men jag tycker att det verkar som att den visar ett för lågt flöde.... å därmed färre inkommna kwh....

Kan detta bero på att jag använder 40-50 % glykolblandning ... tänkte att densiteten kanske påverkar den typen av flödesmätare som sitter i den... ????

Är det någon mer som har fått denna uppgattning???

NÅGON som vet .....
Åååååå så hoppas jag att Sfinxen själv ser mitt inlägg å kan svara på vad detta kan bero på oxå...*leeer*

BG...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Elmätare??
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Skicka ett mail till honom med frågorna så svarar han.

Var det någon bruksanvisning med energimätaren?.


Nu har jag en Steca. Men jag misstänker att den funkar ung. lika.

Mäter flödet genom pulser på en impeller. På min måste pulserna ställas in på te.x 1 puls= 1 liter i minuten.

Sedan ska glykolinblandingen kalibreras, Ställs in efter hur många procent glykol man tillsatt vattnet.

Detta måste göras eftersom 1 liter glykolblandat vatten inte innerhåller samma energimängd som 1 liter rent vatten. Den inerhåller mindre med energi.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Du råkade få till ett syftningsfel i ditt inlägg, men om någon nu inte vet det, så är alltså värmekapacitiviteten för rent vatten 4,19 kJ/kg*K, medan glykolblandningen ligger på ungefär 3,5 kJ/kg*K.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Bara för att röra till det lite så varierar värmekapacitiviteten på glykolblandningar med temperaturen. T.ex Tyfocor LS som är en färdigblandad glykolblandning har precis som Apersson säger en värmekapacitivitet på ca 3,5kJ/kg*K vid 0°C men vid 120°C så är den ca 4kJ/kg*K. så att räkna med 3,75kJ/kg*K som det är vid 60°C är nog vettigt.

Har kollat upp vattnets variation nu och det är väldigt liten variation från 4,210 vid 0,01°C till 4,248 vid 120°C. och däremellan hittar vi en lägsta notering om 4,178 vid 35°C (allt i kj/kg*K).Så variationen är inte större än 0,07 alltså försumbar enl mitt tycke.

Bifogar:
http://www.varmtvandfrasolen.dk/assets/ ... yfo_ls.pdf
Senast redigerad av Wodda den tor 12 jun, 2008 13:46, redigerad totalt 2 gång.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag tror inte att värmekapacitiviteten för vatten varierar med temperatur (inte glykolen heller för den delen trodde jag). Däremot så varierar vattnets densitet med temperaturen. Eftersom flödesmätaren mäter liter per sekund så kommer energimätaren mäta för mycket om den inte tar hänsyn till temperaturen.

Det borde väl motverka ökningen i värmekapacitet något, eller...?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hittade en intressant sida http://www.engineeringtoolbox.com/water ... d_162.html

Och jag kan bara konstatera att ju mer man grottar i det här desto mer variabler finns det. :?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Med andra ord så är enegimätaren lite av en glädjemätare när andra medier än 100% vatten är ihopblandade.

Min solfångarvätska ändrar också värmekapacivitet med varierande temperatur. Har inte siffrorna tillgängliga nu för att kunna delge dem. Den består av någon typ av glycerol som blir trög och stelnar till när temperaturen går under -15° men utvidgar sig inte vid 50/50 blandning med vatten, hur det nu är möjligt.....

Min flödesmätare som är en "gammal" fjärrvärmemätare har inga rörliga delar där flödet mätes. Undra hur den påverkas när man blandar in andra medier än rent vatten?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
soltomten
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 09 dec, 2006 09:55
Ort: Kungälv

Inlägg av soltomten »

Roli skrev:Med andra ord så är enegimätaren lite av en glädjemätare när andra medier än 100% vatten är ihopblandade.
Kanske går det att ställa in hur mycket glykol det finns i vätskan, i min energimätare kan man det.
Roli skrev: Min solfångarvätska ändrar också värmekapacivitet med varierande temperatur. Har inte siffrorna tillgängliga nu för att kunna delge dem. Den består av någon typ av glycerol som blir trög och stelnar till när temperaturen går under -15° men utvidgar sig inte vid 50/50 blandning med vatten, hur det nu är möjligt.....
Det är väl just den egenskapen, dvs att vatten-glykol-blandning inte expanderar när den fryser, som gör att vi använder en blandning av glykol och vatten i den här typen av system?

Håkan
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

När det gäller energimätaren så går den säkert att ställa om man har utrustning för det men var får man tag på det..... Knappast för privatpersoner när det gäller mätare för fjärrvärmenät, för då skulle nog alla "justera" sina mätare så att det passade..........

Jo visst, men glykolblandningen stelnar/fryser inte vid -15°, det gör däremot min solfångarvätska...... med glycerolbas. Dessutom är den ofarlig att hälla i avloppet vid spill mm. Det är ju knappast glykolen, även om en del kvaliteer är bättre än andra.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det är stor skillnad på giftighetsgraden hos propylen- och etylenglykol.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Jo visst var det enerimätare det var tänkt att det skulle stå... :oops:

det var ingen bruksanvisning med.... :cry:

får väl ta å skriva till honom.... :?
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar