Acktankar

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Acktankar

Inlägg av schrunken »

Börjar fundera allvarligt på solvärme nu och har googlat lite på ack tankar som kan vara lämpliga.
Som jag förstår ska den förutom solslingan helst ha dubbla tappvattenslingor, volym ca. 500 - 750 liter.
Hittar bla. "dala-tanken" och effectas acktank men ska de verkligen kosta runt 18-19 tusen? Nån annan som har hittat billigare tankar? eller är det överkurs med dubbla tappvattenslingor?
Har exempelvis sett rinkabytanken med 120 l. förrådsberedare och solslinga.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag tycker två tappvarmvattenslingor är bra. Utöver dem (10 meter förvärmning + 15 meter slutvärmning) har jag en 15 meters solslinga också.

Tankar från Strömsnäsbruk. Men kopparpriserna har ju galloperat sen dess, så de har väl också blivit dyrare.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

För att solfångare överhuvudtaget ska va vettigt så måste tanken va riktigt bra isolerad, Ingen tank med 60 mm mineralull det har jag sett att det funkar dåligt utan minst 90 mm pur isolering bör det va..
Snarare minst 750 l bör tanken ha så det räcker nån dag då det är mulet vilket faktiskt händer i sverige.. :wink:

Dubbla 15 meters utdragna slingor (typ effektas) för vv bör det va, Då är det inget problem med dusch när tanken är 40°..
Men idag tror jag det är billigar o bättre lösning med en tappvattenautomat, Den ger mycket vv o har kall retur..
Baxi 33/53 finns i Danmark att köpa för ca 5000:-

Husqvarna tanksvets brukar ha rätt bra priser på acktankar o bygger den som du vill ha den utan nån större kostnad..

Förrådsberedare ska du inte välja annat än om du har kalkrikt vatten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Håller med André

TVA för varmvatten är mycket bra under några förutsättningar.. du måste ha väl isolerade rör samt att TVAn måste ha en elventil som stoppar självcirkulation och en begränsingsventil som håller ner tempen i värmeväxlaren annars kalkar den igen ganska fort. Se test här http://www.energi.konsumentverket.se/Do ... ar0307.pdf

Huskvarna är dessutom rätt ställe att handla tankar hos, bra priser (iaf ifjol) samt smidiga att ha att göra med.

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Håller med.
Satsa på en sling tank eller en tappvatten automat.

Tanken blir hjärtat i systemet så det är viktigt att den blir bra.
Annars blir inget bra.

Ang priser på Tva /Slingor så tar baxi 8.930:- för VXB33.
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=2



Borö "lite dyra" tar 5300 för 1st 15m slinga

Lite läsning
http://dalea.du.se/research/archive/fef ... e80f6b.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Hejsan.

Det vore roligt om dom testade TVA-n mot en optimalt kopplad, ytförstorad slingtank någon gång och visar skillnaden. Och som har bra slingor på rätt ställe.

Jag tror risken annars är att att många går på TVA som sedan inte optimeras riktigt, eller som läcker den intjänade energin genom förluster.

Alltså är det värt den dyrare och tekniska kringutrustningen som behövs och ska skötas, jämte en optimal och optimalt kopplad slingtank.


Sen finns det ju nartuligtvis även en massa andra aspekter man kan blanda in också. Som är till fördel för TVA-n.




När det gäller upsättning av ny anläggning har jag bara råden att ge:

Ta inte till för liten accumulatorplats. Kolla upp vad ditt hus kräver i värme,varmvatten och lagringskapacitet.

Är du tekniskt insatt själv. Läs på så mycket du kan innan du väljer grejer. Läs olika system och dra dina slutsatser från vad som kommer passa dig och ditt behov.


Kan du inte allt själv, ta kontakt med någon som är insatt i mediatekniken, och inte bara tror det.


Snåla inte, det får du lida för resten av tiden sedan. Det billigare valet blev dyrast i slutänden.


I dag kan nog valet stå mellan och ta en billigare tank utan slingor montera på en TVA som fungerar bra. Eftersom tankpriser och kopparpriser seglat iväg.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

joeri91942 skrev:... och en begränsingsventil som håller ner tempen i värmeväxlaren annars kalkar den igen ganska fort.
Kalkar inte en slinga igen lika lätt? I en slinga _går_ det inte att sätta begränsningsventil.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Är det inte så att tempen inte skall gå under 50 grader för att undvika kalkning?
På baxis tva så sitter det någon pryl som hindrar vatten under 50 grader att gå in i växlaren.

En slinga borde väl oxå kalka igen.

Edit: Borttagning av citering från ovanstående inlägg, man behöver inte citera när man svarar direkt under ett tidigare inlägg / Roli / Moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Shakespeare skrev:
joeri91942 skrev:... och en begränsingsventil som håller ner tempen i värmeväxlaren annars kalkar den igen ganska fort.
Kalkar inte en slinga igen lika lätt? I en slinga _går_ det inte att sätta begränsningsventil.
mvh
Det kalkar nog igen vad du än har, om du har felaktig vattenkvalitet. Men då bör det åtgärdas. Annars så skickar du allt du har i huset i längden, som har med vattnet att göra.

Sen blir jag inte riktigt klok på deras koppling av TVA-n (baxi), för de styper ju utflödet av returvattnet till tanken (primärslingan), det gör ju att du kan mata in hur varmt vatten som helst i platten ändå. Först så måste ju temostaten reagera innan den stryper ner slingflödet, och även när den gör det matar den ju in den tempen i platten som kommer från tanken. Eller är det jag som missar något?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Du har förstått helt rätt, dom stryper på utgången baserat på vad det värmda vattnet håller för temp. Det blir väl lite för varmt just där hetvattnet kommer in men iom att det är plattvärmeväxlare så tas temperaturen snabbt ner under den temp där kalket fäller ut så resten av växlaren ska klara sig

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Skriv svar