Pasta till bulb i vakumrörsanläggning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Pasta till bulb i vakumrörsanläggning.

Inlägg av Wodda »

Har en fundering på pastorna som man kan använda. Till mina rör fick jag med små tuber med en vit pasta (1tub = 2 rör). Vad kan detta vara för en pasta? Normalt är man ju van vid kopparpasta men det här var absolut inte koppar.
Frågan är om det är vanligt att man får med skitpasta eller är det kanske superpastor som levereras. Är det kanske jag som kladdat på för mycket pasta?
Grunden till mina funderingar är att jag "tycker" att jag borde kunna kräma ut mer ur mina paneler.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det är inte solskydd så dom inte blir brända ? 8)

Antagligen så är det skitpasta, när dom skickar med sådant så brukar dom ta det billigaste dom hittar, men det funkar nog det också, tror inte det är så stor skillnad.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Testat med kopparpasta i testriggen på SP. Det gick inte bra.
Det skall vara den vita typen.
Att du upplever att du inte får ut mer kräm beror nog på att :

1 ref ytan är överskattad.

Dimension
Ø100mm x 2000mm ger under 0,2 m2/rör inte 0.225 per rör
Mer ca 11.5 m2 belyst yta. Om du inte använder reflektorer.
och
2. att det är plana absorbatorer som ger ett vinkelfel dvs mindre effekt morgon och kväll. Maxeffekten är angiven vid vinkelrät infallsvinkel.
skillnad på maxeffekt och utbyte. Tom lundaproffessorer räknar fel på detta.

3.
Verkningsgraden faller med temperaturskillnaden mot omgivningen. Är samlingslådan dåligt isolerad (ex polyuretan) hjälper det inte med bra vakuumrör. PU-skum smälter.....
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hej sfinx

Ref ytan hoppas jag stämmer eftersom det är den som uppges från fabrik. 0,225m²/rör, absorbatorn är konvex inuti röret. Vilket enligt uppgift skall ge ca 15% mer energi per byggd yta. Allt enl fabrik anvisningar.
Rören levererar en bra dag in i tanken vid medel temp ca 50°C.
08,00 start ca 1,5-2kW
09,00 ca 3kW
10,00 ca 4kW
11,00 ca 5kW
12,00 ca 6kW
13,00 ca 6,5kW
14,00 ca 6kW
15,00 ca 5kW
16,00 ca 4kW
17,00 ca 3kW
18,00 1,5-2kW & stopp med sporadiska start fram till 19,15.

Effekten mot horisontalplanet ligger 08,00 på ca 250W/m² & kl 12,45 på ca 1000W/m² så den kurvan följs ganska exakt.
Utgår man från ytan och den infallande effekten så får jag för min anläggning 14,4kW kl 12,45. Och om man tittar på den angivna verkningsgraden som är 91% så är jag nere på 13,1kW. Därefter kommer väl vinkel felet som jag inte har en aning om hur man räknar ut på mina paneler som står vinklade i 60° lutning rakt i söder.
Kan vinklen och förluster mellan omgivning och media verkligen ta bort ytterligare 6,5kW. Eller har jag missat något.

Med din erfarenhet Sfinx är detta relevanta siffror till den uppgivna ref ytan. Jag får känslan av att panelerna funkar som dom ska när det är lägre mottagnings yta (lägre effekt) och sämre när det är fullt flås.

(ska bygga om systemet lite och då ska jag smälla in en temp givare på panelens inlopp nu blir det lite svårt att få veta exakt eftersom jag har dubbelkulverten mellan panelen och tanken där kWh räknas. Vad jag kan se så tappar jag en grad lite drygt på vägen in men den graden hamnar nog i ledningen som går ut till panelen skulle jag tro.)


Får man fråga hur stor skillnaden var på pastorna?

Om PU skum smälter varför har man då detta runt Acktankar? Att PU förändras i strukturen kan jag köpa vid temperaturer över 80-85°C eftersom den tillhör härdplast familjen. Att jag frågar är för att jag inte vet hur snabb förändringen/smältningen är. Dock är detta inte ett problem i mitt fall eftersom jag som mest jobbar mot 65°C som högsta temp.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Effekter

Inlägg av Sfinx »

Att ytan inte stämmer från fabrik är inget nytt. :?
Referensytan ytan beräknas enligt de europeiska reglerna som innerdiameter på glasröret x synlig längd. Om röret är 100 mm x 2000 mm kan belyst yta aldrig bli större än 0,2 m2. Fabriken har nog angivit absorbatorns yta. Det är INTE samma sak.
Direktinstrålningen arbetar mot en för solen synlig yta som är referensytan vilket är mindre än absorbatorytan. En solig dag är det mest direktinstrålning. Diffusinstrålningen arbetar mot absorbatorytan och det kan göra att du upplever mindre skillnader vid sämre solsken.

Troligtvis ligger du på 11-11.5 m2 referensyta. Kanske till och med mindre. Mät!
Och då ligger du på en verkningsgrad på ca 60%. Vilket är rimligt men inte helt perfekt. Är samlingslådan av aluminium kan den läcka ganska mycket värme då aluminium är en utmärkt värmeledare.

Effektkurvan följer i princip en plan solfångare dvs vinkelfaktorn i transversell led är inte idealisk. Hade den varit det skulle du haft ca samma effekt 5-6 timmar. Nu blir det en cos faktor på infallsvinkeln mot den i huvudsak plana absorbatorytan.

skillnaden mellan pastorna? ca 30%!!!!

Solfångarna blir mer än 100 grader varmare än en acctank när olyckan är framme. Acctank max ca 100, solfångare uppemot max 230-250 grader. Därför smälter PU skummet.

Det räcker att pumpen stannar en gång under solsken så förstör du solfångare med PU som isolering. :oops:
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Vit pasta = Kiselpasta, används sedan länge inom elektronik för värmeöverföring mellan komponenter och kylflänsar.
Finns på Elfa etc.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Tjusigt mycket användbara svar, man tackar. Det enda jag inte riktigt fattade var:
Effektkurvan följer i princip en plan solfångare dvs vinkelfaktorn i transversell led är inte idealisk. Hade den varit det skulle du haft ca samma effekt 5-6 timmar. Nu blir det en cos faktor på infallsvinkeln mot den i huvudsak plana absorbatorytan.

Betyder denna mening att om jag haft en solföljare hade jag haft bättre effekt under flera timmar? :(
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Japp.
Jämför dessa två solfångares vinkelfaktor i transversell led:
http://www.spf.ch/factsheets/scf918en.pdf
http://www.spf.ch/factsheets/scf952en.pdf

En solfångare med rund absorbator har en inbyggd solföljare pga formen. :D
En plan solfångare, antingen traditionell eller i ett vakuumrör, kan tjäna upp emot 30 % i årsutbyte med solföljare. :o

Men oftast är det enklare, billigare och snyggare att lägga till yta.

Effektmässigt bör du hamna ungefär på samma värde som 918 solfångaren, avseende verkningsgrad och termiska förluster.
Hög verkningsgrad men dålig vinkelfaktor.

Den runda formen på absorbatorn är en av hemligheterna till en del vakuumrörsolfångares höga årsutbyten. 8)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:) 25p

Vad betyder egentligen dom värden som visas? (1,04 resp 1,5)
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Wodda skrev:
Vad betyder egentligen dom värden som visas? (1,04 resp 1,5)
Det är hur solfångarens effekt beror på solinstrålningens infallsvinkel.
För en ideal plan solfångare blir det en ren cosinusfunktion av infallsvinkeln.
Exempel http://www.spf.ch/factsheets/scf565en.pdf
Rent geometriberoende, solen "ser" mindre och mindre av solfångaren vid branta infallsvinklar. Dvs belyst yta minskar vid snett infall.
Effekten är (förenklat) instrålningen x den av solen synliga ytan x verkningsgraden. Minskar synlig yta minskar också effekten

Vinkelfaktorn visar vinkelberoendet. Ett positivt värde visar att solfångaren har är bättre än en ren plan yta. Ett kraftigt positivt vinkelberoende visar att solfångaren med sin geometri följer solen. dvs visar samma yta mot solen oavsett solens infallsvinkel i transversell led.
Det brukar vara kraftigt positivt tills rören skuggar varandra.
http://www.spf.ch/spf.php?lang=en&fam=1&tab=3
Skriv svar