Start och stopp reglering

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Start och stopp reglering

Inlägg av Wodda »

Hur har ni era start och stopp diffar inställda?
Vad är dom egentliga kriterierna för dessa värden?
Är inte dessa beroende av vilken typ av inväxling du har i tanken?

Sålänge inkommande vatten är varmare än inkommande platsen i tanken så bör väl systemet snurra? Frågan är väl då bara vilken temperatur skall användas som referens? Botten eller toppen på eventuell slinga, inväxling eller annat?
Jag köper att man tar botten temperaturen om man har en platt slinga men jag är inte säker på detta om man har en utdragen 15meters. Det som händer då kan vara följande. Botten är 25° och toppen är 40°, pumpen startar vid ref bott 25+7 alltså 32°. 32° kommer in i tanken och höjs till 40° och värmer upp den nedre delen tills allt håller ca 32°. Då har vi 32° på allt vatten som vi inte ens kan duscha i, tack för kaffet.
En platt bottenslinga är ju väldigt bra i detta läge men är ju urusel ur användar synpunkt i små anläggningar.
Om mitt resoenmang stämmer bör ju referenstemperaturen vara den som är på inkommande höjd i tanken och då borde inte diffarna behöva vara så höga som t.ex. 7-10°K för start som verkar vara standard.

Om man istället tar referenstemperaturen på inkommande plats och ger den en låg start diff typ Ref+4°K vad händer då?
Blir det för ostabilt då? Med för mycket start och stopp om "stopp ref" är ref+1°K, diffen är ju fortfarande 3°K. Stopp ref +1°K kanske är för lite om förlusten mellan panel och tank är större än 1°K. Men stopp ref borde vara Förlusten + ref + 1°K vid t ex 90°C beroende på systemuppbyggnad, så här gäller det att laborera tror jag. Själv kommer jag nog attt bestämma förlusten vid 65°C. Jag tror även att detta är anledningen till att vissa system blir "tröga" ju högre temperaturen blir (förlusten hjälper stopp diffen) vilket iofs kan vara bra för att slippa kokning.
Att göra diffen så stor att man täcker in en nominell diff i tanken + förluster verkar osäkert men jag tror att detta är vanligt.


Har ni laborerat med detta och vad är era slutsatser, jag tänker pröva lite hit och dit för att se om jag märker någon skillnad.
Framför allt är jag intresserad av vart ni mäter referenstemperaturen i tanken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag har inte labbat något med start-, stopp- och difftemperaturerna utan kör i stort på enligt rekommendationerna.... lite justeringar gjordes dock första året, men jag lade inte resultatet på minnet (synd).

Mina temperaturer mäter jag på två punkter i tanken, eftersom jag har två olika laddslingor placerade högt och lågt. Mina givare sitter ungefär mittemellan in- och utlopp på slingorna. Nu är dessa slingor inte speciellt utdragna i tanken utan det är ca. 25 cm mellan in- och utlopp och däremellan sitter mätdykröret. Att laddslingorna inte är speciellt utdragna gör nog inget i min tank men den nedre slingan för VV (förvärmningsslingan) borde varit utdragen vilket den inte är utan den har också ca. 25 cm mellan in- och utlopp. Detta är väl den stora bristen i min tank, dvs det är svårt att utnyttja det varma vattent mellan den nedre och övre VV-slingorna optimalt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ett värde som rimligen är relevant är hur mycket rör man har mellan solfångare och tank. Ju längre det är, desto mer svalnar det på vägen. Ingen mening att starta när man är 3°C över där uppe, om det svalnar 4°C längs vägen ner.

Just nu är jag i Tennessee. Här är det solsken, när det skiner, jädrar i det. Tillverka varmvatten med solpanel här måste vara hur effektivt som helst, på sommaren.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Prova du. Det skadar inte. Och det skiljer säkert mellan olika anläggningar.

Något tänkbart är:

Temp ut solfångare/temp in till tanken som Tennesseebon skriver. Där kan du få automatisk diff utan att tänka på det.

Hur slingan är utformad och längd samt placering i tank.

Skiktningen i tanken och uttag.


Jag ligger nu på en låg diff typ 6 grader. Och det kan ju resultera i ett o annat start/stopp i onödan nu. Men det kvittar ju när det finns för mycket energi ändå.

Senare på året ska jag hålla koll (typ Oktober), och kanske justera upp lite för att kompensera för eventuell tempfall på ledningen ner, både på start/stopptemp. Jag ska ändå laborera lite med värmepumpens tempkurva och gångtider, samt inladdningshöjder och fördröjningstider mm.



En sak kan nog vara att inte ställa för snålt vid stopptemp, för då finns väl risken att en del värme följer med ut igen.


Ska försöka följa upp det lite bättre framöver. Men som vanligt, när något funkar så vänder man näsan mot andra håll.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag ska samla värden under några dagar nu sedan jag i förrgår ändrat start och stopp temp från 7-6 resp 4-3°. På måndag skiftar jag plats på givaren och sätter den i toppen på slingan istället för som den sitter nu i botten. Vädret verkar vara ganska stabilt typ sol varenda dag så förhoppningsvis håller det i sig.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det är intressant det du skriver om slingan/mätningen mm..

Nu ska vi se.

Jag tror att man kan ställa lite och kompensera för eventuellt mätfel, även om du har givaren nere också.

För annars om det bråkar så är det ju bara kolla temp ut/in i slinga vid startögonblicket. Och se vad du har för temp in och ut, samt temperaturen på tanken vid inläget solslinga och utläget och vad tempivaren visar nere i det läget.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar