Kraschad c-pump

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Kraschad c-pump

Inlägg av Roli »

Var just nere i pannrummet och såg att solfångaranläggningen stod stilla.... trots att solen hade tittat fram. Hörde ett brum från c-pumpen men det fanns inget flöde trots att den var het.

Stängde ventilerna vid pumpen och demonterade den. Stack in en skruvmejsel och försökte snurra på pumphjulet, gick knappt. Den gick runt fast väldigt trögt, verkar som om den har givit upp :cry: .
Detta var den andra pumpen som gick sönder (första gången var det den "mänskliga faktorn").

Verkar som om den inte tycker om den temperatur som den "jobbar" i.
Pumpen är en CP (cirkulating pumps).

Vad har ni andra för fabrikat på era pumpar? Har någon annan råkat ut för att pumpen "kärvat ihop"?

Blir till att snabbt åka iväg till CO eller likvärdigt för att skaffa en pump kvickt. Går ju inte att ha en presening på taket när man skall åka bort.
Den var attans så effektiv på att stoppa uppvärmningen av solfångarna. Tyvärr tog det lite för lång tid innan jag fick upp den så några liter vätska hann koka ur systemet och fångades upp av uppsamlingskärlet. Trycket stiger snabbt när solen skiner och pumpen står still....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
mjansson
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 17:56
Ort: Gnesta
Kontakt:

Inlägg av mjansson »

Hej,
Jag har en Wilo 15/6 som cirkpump.

/Mattias
Calmarpannan Opex, GreenEnergy brännare, 500l acktank med solslinga, Laddomat 10. 190m2 1,5 plans hus med källare på 50m2. 3 st Arsite AR-831 paneler
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Kör med Grunfors på min anläggning. Har vanliga pumpar som ska tåla upp till 110 grader. De har även special till solcirkulation.

Hade en 25/60 men bytt till 25/80 för jag hade så lång solslinga + mycket böjar och lite höjd till taket att jag tyckte inte jag kunde hålla inställd tempdiff vid fullt solsken.

Whilo brukar vara bra också annars.

Vad är du uppe i för maxtemperaturer på din anläggning?.

Jag har en ligger i reserv hemma för säkerhets skull. Men det har inte behövts ännu.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Jag har köpt och smort upp ett flertal begagnade pumpar och de brukar kärva pga av smuts och kalkutfällningar fastnar på rotor och i pumphuset. Dessa är ganska enkla att ta bort med hjälp av badrumsrengöringsmedel och 5-56.

Jag har mycket bra erfarenheter av detta, dvs de fungerar felfritt under lång tid efter rengöringen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Anders S skrev:Vad är du uppe i för maxtemperaturer på din anläggning?.
För det mesta ligger den under 100°, men när tempen i acket stiger (över 90° i botten) så kommer det nog upp till 120-130°.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

jackass3 skrev:Jag har köpt och smort upp ett flertal begagnade pumpar och de brukar kärva pga av smuts och kalkutfällningar fastnar på rotor och i pumphuset.
Är det "bara" i pumphuset som det samlas "avlagringar"?
Brukar inte alla lagringar vara "vätskesmorda" i en c-pump?? Dvs även motordelen kan få avlgringar?

Får ta och skruva isär den kärvande pumpen och se efter var det är för problem. Om du har lyckats med att "väcka" gamla pumpar till liv så kanske det är möjligt med min också, återstår att se efter. Vore ju bra om det var möjligt för då har man ju en i reserv så man kan sätta in när den som nu sitter där börjar kärva.......

Det blev en pump från CO för 598:-, det var den som jag snabbast kom över. Vill inte åka bort med en presening liggandes på taket för att hindra att all solfångarvätska kokar bort ur systemet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Vanligen våtsmorda, så det kan vara i hela pumpen.

Har du mycket smuts i vätskan eller gammal?. Något som är aggresivt. Du kan kolla ph-t.

Annars så är väl tempen inte bra i längden om du har driftstider på den höga tempen. För på Grunfors så är rek. 110 grader, även om det tål mer ett tag så förkortar man livslängden.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Gammal och gammal..... har aldrig bytt vätska ( snart fyra år), bara fyllt på vid behov. Har försvunnit lite när systemet tidigare gick i kok.

Vad skall ph-t normalt ligga på? 6-7?

Smuts är i så fall sådant som passerar metallfiltret. Vätskan var ganska mörk så det kanske är dags att byta?? Hur ofta skall man göra det?

Och i så fall vad är "bäst" i längden? Glykol baserat eller som i mitt fall glycerol eller kanske något annat?


Finns det något speciellt att tänka på när man river isär c-pumpen? Eller är det "bara" att skruva isär?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Det är inte så mycket att tänka på när man skruvar isär en cirkulationspump. Lossa de 4 skruvarna och centrum-avluftnings-skruven och lirka försiktigt loss delarna. Om delarna sitter trögt behövs troligen lite 5-56 innan de kommer loss.

Ev avlagrgringar brukar sitta överallt om det finns några,
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Ett annat tips är att om du har reservpumpar av samma fabrikat och ungefär samma prestanda (det vet jag gäller Wilo, Grundfos av egen erfarenhet) är att du inte behöver byta hela pumpenheten, det räcker att ta loss de fyra insexbultarna och skifta enbart pumpmotor och pumphjul. Brukar vara lite "lindrigare" att göra så. Jag såg ingen direkt skillnad på min flödesmätare när jag gjorde detta även om pumpfakta sade annat. Skulle inte vara ett dugg förvånad om man kan korsa pumpmotor, pumphjul/ pumphus med billiga/ dyra pumpar med bibehållen pumpkapacitet. Livslängden är en annan sak som jag inte vågar uttala mig om, men den skall skall väl inte förändras negativt, en pumpmotor tar ju inte "stryk" förrän den går tungt/kärvt eller om en fas faller ur (3-fas).
Poängen med detta inlägg är att har man en pump ligger så är det smidigare/enklare/snabbare i regel att låta pumphuset vara kvar och bara lossa de fyra insexbultarna och bara skifta pumphus och pumphjul.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Rolli!.

Gammal och gammal..... har aldrig bytt vätska ( snart fyra år), bara fyllt på vid behov. Har försvunnit lite när systemet tidigare gick i kok.

Vad skall ph-t normalt ligga på? 6-7?.


*Nja det ska inte bli surt. Så håll dig till ph 7 eller vad din glykolleverantör anskriver för ph.



Smuts är i så fall sådant som passerar metallfiltret. Vätskan var ganska mörk så det kanske är dags att byta?? Hur ofta skall man göra det?.


*Har du kokt vätskan finns risk för nedbrytning. Så kolla den eller byt för säkerhets skull. Vätskan ska normalt vara klar.


Och i så fall vad är "bäst" i längden? Glykol baserat eller som i mitt fall glycerol eller kanske något annat?.

* Jag kan inte svara på detta, men jag hade valt en propylen-glykolbaserad produkt.


Finns det något speciellt att tänka på när man river isär c-pumpen? Eller är det "bara" att skruva isär?


En fråga bara.

Hur har du det med vattenkvaliten?. Så du inte kör i järn eller kalk i vattnet till vätskan.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Kompletterar mitt tidigare inlägg. Jag har ju Sfinxens grejjor och är djäkligt nöjd! Toppladdar tanken med en termostatstyrd 3-vägsventil. Misstaget jag gjorde (tror jag) var att använda en blandningsventil för tappvarmvatten som jag "kopplade bakvänt". Det funkade ju bra tills tempen steg till nära 100gr. och med tryckskillnaderna över cirkpumpen och det inre läckaget i blandningsventilen så innebar det en himla massa ångblåsbubblor till cirkpumpen som gjorde att pumpen tappade flödet och tempen steg snabbt och då var det i gång, haveriet alltså av solkretsens cirkpump av fabrikat wilo. Detta fortgick under många timmar tills jag kom hem från jobbet. Det hade blivit väldigt varmt i solkretsens cirkpump eftersom pumphjulet smälte loss från pumpaxeln. Nu kommer vi till det jag ville komplettera med, jag hade en pump till låg med ett längre byggmått, det var då jag bytte jag enbart pumpmotorn/pumphjul och lät det gamla pumphuset vara kvar. Jag byggde om i ett första steg då när detta hände så jag toppladdar utan någon extra styrning (tog bort 3vägstermostaten), funkar faktiskt bra så med tack vare stor vattenvolym.... en förberedelse till endast bottenladdning av acktankarna vilket jag är övertygad om att det är det bästa för gamla vedeldare med större tankar. Det är absolut ingen nackdel att systemet är trögt som en del påstår. :thumleft:
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Angående cirkulationspump och hög temperatur.
då kan man med fördel montera cirkulationspumpen på returledningen,som skall mata solfångaren med kallare vatten.
Men inte på det heta röret ifrån solfångaren som kan ge lindningen i cirkulationspumpen förhög temperatur och skada lindnings lacken så motorn bränner och motorn fastnar av den anledningen.

Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den sitter på returen från acktanken dvs matningen till solfångarna men i mitt fall hjälpte inte det......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar