Måla armaflex HT

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Måla armaflex HT

Inlägg av aryan »

Jag vill göra armaflex HT isoleringen mera vattentäta. Kan man måla dem med latexfärg?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Kan du säkert. Frågan är bara om den smälter av kemikalierna i färgen.

Jag tog helt sonika och köpte isolertejp och linade om eländet. Finns svart,grått, vitt (samma som till isoleringsskålar).

Alternativ, badrumstapet i passande färg, elller isolerskålshöljen. :D

Elller alum.plåt., som proffsen gör.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Anders S skrev:Kan du säkert. Frågan är bara om den smälter av kemikalierna i färgen.
Ja tänkte på det men risken borde väll vara liten med vattenbaserad latex/akrylatfärg.
Anders S skrev:Jag tog helt sonika och köpte isolertejp och linade om eländet. Finns svart,grått, vitt (samma som till isoleringsskålar).
Många meter tejp blir det... Jag funderade själv på svart vävtejp men vet inte hur bra det tåll väder o vind i längden, mistänker att klistret är helt uttorkad efter några år och att tejpen bara faller av.
Anders S skrev:Alternativ, badrumstapet i passande färg, elller isolerskålshöljen. :D

Elller alum.plåt., som proffsen gör.
Jag har stuprör utefter största delen men en del är inte så lätt att klä med stuprör och då verkar färg enklare om det funkar bra.

/Aryan
Senast redigerad av aryan den tis 29 jul, 2008 20:41, redigerad totalt 1 gånger.
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Det finns tydligen en färg till detta från Armaflex http://www.pipelagging.com/finishblfr-l ... -1042.html

Men jag provade med lite svart latexfärg från Landora (99kr/l hos Jula)
Bild
och det verkar fungera hur bra som helst, det angriper inte gummit och formar elastisk hinna som jag hoppades. Enl förpackningen ska den hålla 12-15 år och det låter helt ok.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar