Helt otroligt vilken dålig instrålning.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Helt otroligt vilken dålig instrålning.

Inlägg av Anders S »

Vart har solen gömt sig?. Det är dåligt med sol för att vara så här års tycker jag.

Än klarar man sig 100% på solen men det börjar ju bli dåligt med kWh.


En bra länk:


http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/bor ... bvobs=true


Får väl ringa Putin så de sveper över Sverige som de brukade göra över röda torget innan årsparaden.

Men han är väl snart här ändå kanske!?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Jag gick och väntade på solen som enligt SMHI skulle lysa över Sverige hela helgen. Ja, de hade sol i sin detaljerade prognos under hela veckan.

Men kollar man ut regnar det och är igenmulet. Solvärmen ger inte ett skvatt just nu. Och enligt DMI:s väderradar så regnar det i stort sett i hela Skåne, Blekinge, Halland, större delen av Småland, Danmark och norra Polen. En i mitt tycke dålig prognos. Tänk om andra företagare levererade så dåliga produkter. Då hade de inte existerat länge på marknaden!

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm
Senast redigerad av Johan_F den sön 24 aug, 2008 20:20, redigerad totalt 2 gång.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Regnar nu men jag har i alla falll 50 grader på dem. Men det ger ju ingen energi med ett så tjockt täcke.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Igår lördag lyste solen från klar himmel här uppe norr om vänern. Och idag söndag likadant. Solfångaren laddar så det glöder.

Men som ägare av solfångare blir man ju lite besviken på årets augusti. Även om solfångarna går igång då och då, så räcker det inte till vårt behov av varmvatten. Elpatronen får gå lite för ofta. Solfångaren har täckt ca 2/3 av varmvattenbehovet, vilket är den sämsta augusti sedan jag installerade solfångare 2005. 4 gånger mer regn än normalt (+300%).

Jag trodde att vi skulle klara <8000 kWh totalt i år, men det verkar avlägset. Krävs en solig och hyfsat mild höst/vinter. Det är ändå ganska intressant att man kan nå lika lågt i elförbrukning som Mats Wolgast gjorde 1980 i sitt superisolerade hus, han hade också ca 8000 kWh. Då gällde det att snåla, det var grejen, idag "tillverkar" vi värme med solfångare och värmepumpar.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det har varit precis på gränsen till att elpatronen skall gå igång men än så länge har det fungerat med endast sol för VV.

Endast 1,5 kWh el har gått åt sedan mitten på maj då solfångarna tog över VV produktionen. Och detta för att jag tappade ut lite förmycket varmvatten till barnens "lilla" plastpool på 12 m³.

Det är bara att hoppas att det inte blir mer......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Roli skrev:Det har varit precis på gränsen till att elpatronen skall gå igång men än så länge har det fungerat med endast sol för VV.
Hej

Ja, där ser man. "-Nothing beats cubic inches", som amerikanerna säger. Nu har jag en liten 300 liters beredare med halvtaskig isolering och en familj som inte sparar varmvatten direkt, och då blir det som det blir. Hur som helst så har det funkat i 4 år, det var bara i år det sket sig. Solfångaren är helt klart den starkaste länken i min kedja.

Till saken hör att elpatronen i beredaren inte går att ställa lägre än ca 55-60 grader (väldigt små avstånd på den pyttelilla skalan). Egentligen skulle jag vilja ställa den på strax under 50 grader, strax över farozonen för legionella.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Perpetum,

För att skydda dig och familjen från Legionella så säger råden att du ska ha minst 50°C på det kallaste stället i varmvattenkretsen. Det innebär oftast 50° ur kranen längst ut på ledningsnätet eller i returen om du har varmvattencirkulation.

Inga rörledningar bör ha temperaturer i temperaturintervallet mellan 18–50°C. I en undersökning av fyra bubbelpooler (privat, gym och mindre hotell) så visade sig samtliga ha höga halter av Legionellla. Bakterien är dock farligast att andas in i aerosolform, t ex i duschen. /Johan
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Då har jag en liten undran...........
De system som använder två slingor för varmvatten, förvärmning & slutvärmning. Förvärmningen står ju ganska konstant i temp området 20-35(perfekt för legionella).
Nu har jag själv automatik för detta(vintertid) så den bränner av hela tanken en gång i veckan men jag tror att det är extremt sällsynt i teknikacktankar att det fungerar på det sättet. På sommaren sköter ju solen avbränningen.
Poängen är nog att med jämna mellan rum skall systemet brännas av för att hålla legionellan borta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Bergvärmepumpar brukar ha en höjning av temperaturen 1 gång per 14dag.
I slingor så är det dock inte troligt att det bildas någon legionella då det inte finns något stillastående vatten i en slinga. Föresten tror jag aldrig det har upptäcks någon legionella i små hus.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Dåligt har det varit men inte helt kass totalt sett: 250kWh gav solen, knappt en säck pellets gick det åt på de två gånger som brännaren startade. Det var bättre än juli-07.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Och hos mej precis tvärtom. Juli 2007 (44 stöd-kWh) klart bättre än augusti 2008 (120 stöd-kWh).

MVH/Perpetum

Edit: Tagit bort citering av ovanstående inlägg, om man undviker att citera när man svarar direkt under ett inlägg så blir forumet mer överskådligt och lättläst (gäller alla) / Roli moderator
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

I Jönköping slog man alla regnrekord sedan 1945 under augusti, dvs när jag hade fått upp solfångarna ... Jag hade skämtat om detta med bekanta att augusti skulle bli en dålig solmånad och så blev det tydligen ... Förlåt alla semesterfirare att jag installerade solvärme. Det var mitt fel!
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag brukar kolla statestiken för Köpenhamn och nordsjälland. DMI mätte under augusti upp mer än dubbelt så mycket nederbörd som normalt (137mm mot normalt 63mm). Soltimmarna var ändå inte inte så mycket lägre än normalt, 158 timmar mot normalt 191. Men soltimmarna säger inte hur mycket energi det kommit. Allt över 200W/m2 räknas som att solen är "på".
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag räknar inte kilowattimmar på det sättet, men jag har eldat tre gånger i augusti. Förra året var det fem.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

September har börjat klart bättre. Dåligt väder i augusti är dubbelt dåligt hos mej eftersom det betyder att jag inte törs spärra elpatronen med tidsfunktion. Anledningen är husfriden. Min sambo är lärare och är hemma under dagtid. Gud hjälpe mej om varmvattnet tar slut. Det låter helt sjukt men så är det i praktiken. Jag brukar ha tidsspärr ca 06-14. När vi jobbar så är denna funktion mycket värd. Funderar på att köpa ett digitalt veckour så kan jag lägga in kortare spärr på lördag, söndag och längre spärr på vardagar. Tro mej, det blir rätt många kWh på ett år....

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar