Calmartanken

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Calmartanken

Inlägg av Hille »

Hallå är i tagen att besälla en tank från trebema med tre slingor i .
Det jag funderar på är om det kan bli problem för deras slingor är bara 12m långa & solslingan är 18 mm/vv slingorna 22mm
Tacsam för svar.
Thomas
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
joeri91942
Energiprofet!
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 19 sep, 2006 10:21
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Blir det inte billigare att beställa från Huskvarna Tanksvets? Dom var myckel billigare då jag beställde tankar för 2 år sen

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

Saken är den att jag kan köpa en sådan ganska förmånligt :lol:
Tror det är samma tank som Dalatanken (klädd med knottrig plåt)
/Thomas
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Thomas,

Det beror ju på vilken effekt och flöde som du vill mata in från solfångaren och vilken temperaturskillnad du vill ha.

Hur stor solfångaryta har du och vad är det för slags solfångare?

Jag har byggt min solkrets med 22 mm rör överallt utom i solslingan där det är 18 mm. Det visar sig att solslingan har ganska stort strömningsmotstånd jämfört med resten av systemet.

Sedan är det ju en fråga om man verkligen behöver 3 st solslingor. I så fall gäller det ju också att koppla och styra dem optimalt om man ska få verklig nytta av de olika slingorna. Jag håller på och försöker göra en bra styrning till mina två och det är inte helt självklart hur det ska genomföras på bästa sätt.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Dublettpost!
Hille
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 12:32
Ort: Ljungbyholm/Kalmar

Inlägg av Hille »

Jag ska bara ha en solslinga dom andra två är varmvatten
solfångarna ska bli 60 st sfinxrör.
Kan det vara värt att satsa på en solbox från e kontrol eller är det bortkastade pengar vore bra att kunna styra pelletsbrännaren samt effekt mätare vore kul
/ Thomas
Biona 2000 Norah 418 från -53 ,3x30 rör från sfinx 750 liters acc solbox från eKontroll
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Thomas,

En 18 mm solslinga sväljer effekten från 60 vakuumrör ganska lätt. Det handlar ju om max ca 4 kW vilket motsvarar ca 6 liter vatten i minuten vid 10 graders temperaturskillnad.

Du kan säkert hänga på ett par paneler till om pumpen klarar flödet vid erhållen tryckskillnad. Men hade jag haft 6 paneler eller så hade jag kanske önskat mig grövre rör.

Klart man ska bygga eller köpa en bra solstyrning. "e kontrol" känner jag dock inte till. Jag programmerar hellre själv så får man det så man vill ha det jämfört med om man köper någon färdig paketlösning.
Skriv svar