Läckage

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
uffux
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 21 mar, 2005 12:52

pump

Inlägg av uffux »

hej
jag har Tyfocor i mitt system så jag kan ej använda vatten trycket.
är det någo annan som har bra tipps ang påfylning.
pump ??

//uffe
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Jag fyllde mitt system genom att göra två små hål i korken till dunken. Genom det ena hålet stack jag ner en tunn slang ner till botten, i det andra satte jag tryckluftsmunstycket. När luften går in åker glykolen ut. På det viset kan man få upp trycket så mycket som man tror dunken pallar ;)

Jag vet en som använde en ogräsmedelsspruta.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej,

Läs t ex tråden "Fyllning av ett system med partiell förångning" http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8114&start=24

"Rubrik: Jag gjorde en liten fyndig grej för att trycksätta systemet"
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Wodda skrev:jag ser en klar tendens i varje fall och det är att oavsett hur lågt tycket gått så går det upp igen(till normalt) när panelerna börjar värma och pumpen snurrar.
Min solslinga slår ca 0,2-0,3 bar också vid kallaste till ca 100 graders temperatur på vätskan. Har ca 20-25 liters total vätskemängd i systemet.

Håller med vad de andra skriver. Det handlar om expansionskärlet och intrimmningen av detta. Samt att dess storlek volymmässigt räcker till, och förtrycket.

Har du läckage kommer aldrig trycket upp till rätt nivå igen. Ibland kan det vara små läckage som är svåra att lokalisera. Ett sådant hade jag, det var en kopplingskona mellan två paneler som hamnat lite snett vid ihopdragning och bet inte in i kopparröret riktigt. Gick helt perfekt i månader, sedan när den varma vätskan kom upp i kopplet vid start solslinga bara forsade det ur kopplet, för att sedan ta tätt och var tätt i 2 månader igen. Jag höll på att bli tokig. Det handlade om metallens expansion och utvidgning i koppel och kopparröret som det inte klarade av att hålla emot.

Jag har liknande problem i mitt proffesionella arbete. Där kan jag te.x inte ta en brotch som ej är rumstempererad (för varm eller för kall) och försöka köra i materiel som inte har samma temperatur. Då stämmer inte toleranserna sedan.




Var det gäller klämkopplingar har jag också konstaterat som tidigare sagt. Rent repfritt rör, nya hela konor och koppel, samt smörj gänga och konor.

Mjuka rör, stödhylsa. Hårda rör ej lödda i närheten ingen stödhylsa. I närhet av lödning använder jag stödhylsa.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag hoppas att det rör sig om fel tryck i exp kärlet. Ska koppla om lite i helgen och fylla solfångar vätska så då får jag kolla.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Håller på att trimma anläggningen inför vintern. Tog frysprov på vätskan. Tur det. Behöver fylla på med mer glykol.

Alltid är det något. :roll:
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har kopplat om nu och samma sak fortsätter. När jag fyllde upp systemet nu så märkte hur exp kärlet jobbade mot det inkommande trycket. Förtrycket i min blåsa är 1,8. Exakt där höjdes inte trycket något mer vid fyllningen så exp kärlet tog emot det som kom. Nu får vätskan gå i systemet tills på lördag och då tänkte jag justera mänden och trycket i systemet. Vad tror ni om att jag fyller lite extra och sen mäter på blåsan tills blåsan har trycket 1,8 (Orginal förtryck). Och att jag gör detta när systemet är typ 10°C.
Har funderat lite på detta och är det inte så att trycket ska ändras eftersom tempen ändras.Eller ska det funka som Anders system gör då har jag ju helt enkelt för lite vätska så att kanske exp kärlet går tomt när tempen sjunker. Vad är troligast tror ni?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Mjauuuu! :D

Wodda.


Vad har du för stigarhöjd från exp. kärlet till högsta punkten tak?.

Hur mycket vätska har du i solkretsen totalt?.

Hur lång är solslingan totalt och i vilken dimmension på rör?. Hela slingan runt, med tankslingor ALLLT!.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:D
Höjd från topp till exp kärl ca 3m. (står på mark)

Nånstans runt 25liter.

19m 28mm,ca 30m kulvert 2x22mm(=60m/22mm),3x10m 22mm slingor + 6m 22mm.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Äh va fanken. Om du bara får tätt överallt. Så måste det hänga på mottrycket i blåsan. Det kan vara knepigt att lägga rätt. Då är det väl i sånt fall lite bättre att ligga över.

Kolla som sagt att övertrycksventil inte öppnar vid full temp lite i smyg.

Edit: Direktcitering borttagen / Roli moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Sagt och gjort, tryckte på med mer vätska idag. Mätarna fastnade på drygt 2 bar (vid 25-35°C) i slingan så nu får jag se vad som händer.

Jag har dock inte en klar bild i huvet hur det här egentligen funkar. Någonstans har jag hört att ett trycksatt system har samma tryck överallt. Då är frågan stämmer det verkligen?
Om jag skulle ha en mätare högst upp i systemet skulle den visa samma som den längst ner i systemet? Borde inte den nedre vara 0,1antal bar/m högre än den övre? eller gäller inte tyngdlagen i trycksatta system? :?

Och yes Anders jag lär smygkika, hoppas på nån bra dag nu bara.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Wodda,

Nej, det statiska trycket varierar med höjden även i ett trycksatt system. Men vid låga höjdskillnader eller höga tryck eller låg densitet så betraktas kanske inverkan av olika tryck pga höjdskillnaden som försumbar.

Sen finns det ju ett dynamiskt tryck pga pumpens flöde och strömningsmotståndet i rörsystemet samt vätskans viskositet. Här kan man ju få lite olika effekter beroende på var tryckmätaren, expansionskärlet och säkerhetsventilen sitter i förhållande till pumpen.

Jag antar att ganska lite vätska ska in i expansionskärlet när vätskan har minst volym, dvs vid 4°C för vatten. Vätskemängden som då finns i expansionskärlet ska räcka till för att kompensera små läckage och förluster . När sen vätskan närmar sig kokpunkten får inte expansionskärlet bli mer vätskefyllt än att trycket håller sig under lämpligt värde. Jag vet inte hur blåsan ser ut inuti ett expansionskärl men jag antar att om du har 1,8 bar när kärlet är utan vätska så stiger trycket till det dubbla (3,6) om halva fylls med vatten. Om 75 % fyllts blir det fyrdubbelt tryck (7,2) osv.

Om man har stort expansionskärl blir det ju mycket lättare att ställa in det hela jämfört med ett litet. Tryckvariationerna blir också mycket mindre.

I mitt system är trycket väldigt konstant. Jag har ca 20 liter i systemet och 18 l expansionstank.

Det finns ett klassiskt experiment där en man slog vad att han kunde spränga en tunna med en kaffekopp vatten! Han hade en vattenfylld tunna. På den hade han satt ett 10 m långt, smalt rör. Han klättrade upp och tömde kaffekoppens vatten i röret och tunnan sprack! Det blev ca 1 bar i tunnan pga ca 10 m vattenpelare.

Lycka till! /Johan
Senast redigerad av Johan_F den sön 21 sep, 2008 08:14, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har nu lagt till dig som mina vänner :D .
Det var en riktigt bra förklaring så att t o m jag fattar hur det ska funka :thumright:
Jag hatar när man bara vet hur man ska göra utan att förstå varför.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Tack Wodda, jag slickar i mig ...
Instruktionsbladet för mitt expansionskärl är på drift men jag minns att kärlet skulle tåla över 100 grader (kanske 120) när man läste på kartongen.

Men när man läste det finstilta i instruktionsboken så stod där att det inte gällde kontinuerligt! Vid temperatur över en betydligt lägre gräns (kanske 70) skulle man ha ett extra kärl på röret som kylde av vattnet innan det kom fram till expansionskärlet. Antagligen åldras gummit för snabbt om temperaturen är hög.

Jag löste det på så vis att jag drog röret nedåt 1,5 m, satte två 90° böjar med en rörstump imellan och sedan gick uppåt 1,5 m till expansionskärlet.

Sedan isolerade jag bara den första nedåtgående metern av röret.

Eftersom vattnet skiktar sig håller sig värmen i första hand överst i det nedåtgående röret. Om ytterligare vatten trycks ut kommer vattnet att kylas av det oisolerade röret. Jag har inte haft kokning i mitt system ännu men expansionskärlet är helt kallt hela tiden. /Johan
Senast redigerad av Johan_F den sön 21 sep, 2008 22:21, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Verkar vara vettigt.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Skriv svar