"Måste" solslingan matas nerifrån?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

"Måste" solslingan matas nerifrån?

Inlägg av Johan_F »

Hej,

Röret från min solfångare kommer uppifrån och går in i ett vertikalt rör vid ackumulatortanken och förbinds via T-kopplingar till övre och undre solslingas övre anslutning.

På morgonen upptäckte jag att värme drogs ut från tanken och steg upp mot solfångaren baklänges så jag installerade en backventil precis ovanför den övre slingan.

När jag nu kollar det hela igen upptäcker jag att framledningen trots detta är ca 30 grader medan returledningen är 20 grader (tidigt på morgonen). Denna värme tycks spridas långt upp i röret, t o m förbi pumpstationens avluftningsbehållare, avstängningsventiler m.m. och ut från pannrummet upp på vinden.

Det räcker tydligen inte med en backventil för att stoppa värmen från att stiga. Så nu planerar jag att dra om röret så att röret från solfångaren går ned mot golvet och vänder upp igen för att mata slingorna. Detta kommer nog att minska förlusterna en del tror jag i alla fall.

Är det någon annan som ar liknande erfarenheter?
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Ganska vanligt fenomen faktiskt, speciellt i system med lågt strömningsmotstånd typ vakuumrör. Själv har jag plana solfångare som är lite tröga att trycka vatten igenom, så jag har inte detta fenomen själv.

I värsta fall om inte backventil räcker får man väl sätta en magnetventil parallellt med cirkpumpen (när cirkpumpen startar så öppnar ventilen). Men jag tycker det låter märkligt att backventilen inte lösta problemet.

Rörkröken borde inte hjälpa, det är tempskillnaderna inuti tanken som är "motorn" som ger självcirkulation ? Men jag kan ha fel givetvis.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
zorro
Lärjunge!
Inlägg: 308
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 21:53
Ort: Roslagen

Magnetventilen

Inlägg av zorro »

bör nog monteras i serie med cirkpumpen för att få önskad effekt :oops:
Lesol 3+ 15m2 1000l Soltank, Bionordic B16 med M3+ i en Albin effekt 225 -87 Logger2020 & Nu även RDDbuddy + Pellmon logger som körs på varsin RPi2.
Siemens LOGO 8. 3st Unipi med extra AO I/O +Relä I/O
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

det beror väl på vad man menar om magnetventilen, är det el kopplingen så ska det vara paralellt
men är det rörmässiga som menas ska det vara serie
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Nu kommer lite mer intressant information:

Jag har elstyrda ventiler monterade på solslingornas undre (kalla) sida. Dessa stänger cirkulationen genom slingorna och kopplar in en förbicirkulationskrets så att temperaturen från solfångarna först värmer upp rören innan slingorna kopplas in.

Så i princip går vattnet i en slinga utanför tanken (om pumpen är på men det är den inte under natten). Men det varma övre röret från slingan är inkopplat upptill så att lite värme kan överföras från slingan till kretsen.

Det måste handla om någon "mikrocirkulation" inuti rören i stil med en heatpipe.

1. Den övre lingan är varm och värme stiger uppåt i rörets mitt samt cirkulerar tillbaka längs rörets insida så att flödet totalt sett är 0.

2. Ovanstående varma vatten cirkulerar upp till backventilen (som sitter precis ovanför T-kopplingen vid slingan). Där överför vattnet värmen till backventilens membran.

3. Backventilen värmer upp vattnet i röret ovanför så att ny cirkulation startar på liknande sätt upp mot solfångaren. Genomsnittsflödet är 0 men vattnet cirkulerar internt inuti rörsektionen och faller ned längs rörväggen som är kallare.

Jag kan inte få det till något annat. I så fall borde det ju inte hjälpa särskilt mycket mer med magnetventilen än med backventilen.

Nåja, kanske man kan bryta mikrocirkulationen genom att dra röret nedåt i en sväng mot golvet.

Ni bör nog gå och kolla era egna rör. I morse indikerade mina termometrar 32 grader på slingan från solfångaren och 20 grader på returen! De 32 graderna kom från tanken.

Tack för alla tips och forumet!
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Re: Magnetventilen

Inlägg av Perpetum »

zorro skrev:bör nog monteras i serie med cirkpumpen för att få önskad effekt :oops:
Jag menar givetvis elektriskt parallellkopplad magnetventil. När kretsen sluts för cirkpumpen så ska samtidigt kretsen slutas för magnetventilen så att den öppnar.

Det funkar inte så bra om man sätter magnetventilen på ett parallellt rör...

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Kan inte den berömda backventilen vara monterad så att den ligger i öppet läge när den inte har ett tryckande vatten som stänger den?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BG »

Det brukar vara en svag fjäder som stänger Backventiler.... å då behövs det en liten tryckskillnad för att den skall öppna, men stänger direkt när det blir jämvikt eller så låg tryckskillnad att fjädern rår trycket..

Det finns iof backventiler utan fjäder.. men de är inte så vanliga..

///BG

Edit: Tagit bort citering av ovanstående inlägg, om vi undviker att citera direkt under det inlägg som vi svarar på så blir forumet överskådligt och mer lättläst. / Roli moderator
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Inte helt ovanligt med cirkulation i rör om det är lite grövre dimension.
Dvs upp och ner i samma rör. Speciellt om det är oisolerat någonstans högt upp och eller värme nertill. Värre=större risk med grova rör.
Många med öppna expansionkärl på vindar har samma fenomen ibland utan att känna till det. Värmer vinden bra men mycket energi går till kråkorna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Nu har jag byggt om systemet genom att låta röret gå nedåt ca 1 m från solslingan innan det går uppåt till solstyrningen igen. Backventilen är av patrontyp och sticks in likt en stödhylsa i kopparröret vid en klämringskoppling. Nu ligger backventilen horisontellt istället för att sitta vertikalt.

Resultatet är att cirkulationen har brutits och termometrarna indikerar lika inom en grad till skillnad från innan när temperaturskillnaden var 12 grader och den värmen togs ur tanken!

Värmen tog sig förbi backventilen tidigare trots att den säkert var stängd.
Tack för tipsen, /Johan
Skriv svar