Programmering av UVR 1611

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Har du sparat upp både gif-bilden och html-sidan till BL-NET?
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev:Har lagt upp en bild på hur det ser utt i TAPPS när jag fört in alla frameholders. Ser det rätt ut?
http://picasaweb.google.com/woddas/Graf ... 2881715442
Ja, ser OK ut. Men det ser ut som du skapat bilden i TAPPS. Det funkar inte så. De diagramen du ritar i TAPPS är bara för dokumentation. Bilden som skall laddas in i BL-NET måste du skapa i ett annat ritprogram. Obs att du måste spara två identiska bilder men i olika format, BMP + något annat t ex GIF. BMP-bilden importerar du till TAPPS och lägger på din "frame". Enda anledningen till detta är att du skall kunna placera dina frameholders på rätt ställe. Det du sedan genererar (exporterar) ut från TAPPS är ENDAST html-filen. Den filen laddar du in i BL-NET + GIF-filen du sparade parallellt med din BMP-fil. Alltså TVÅ filer skall in i BL-NET, html-filen + GIF-bilden (om du inte gör som jag föreslog tidigare i tråden med bilden på extern server).
Puh, inte helt självklart allt det här. Tog några brydda timmar innan jag förstod hur allt hänger ihop. Att den engelska manualen ibland har lite lustiga formuleringar (antagligen pga översättning från tyska) gör ju inte det hela lättare.

// Åke
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

ok då blir det ett nytt försök under eftermiddagen. Men jag borde väl kunna ta bilden som jag gjort i Tapps, spara ner den i t ex paint för att få den i bmp.
Känner mig fortfarande förvirrad :? men jag ska läsa igenom alla tips igen och se om jag missat något.
Men om jag ska ladda upp 2 bilder i bootloadern hur gör jag det? I memory manager står det bara "online diagram upload" PC>BL-net?
Och måste den ena laddas före den andra i någon form av turordning?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Du skall bara ladda i TVÅ filer i BL-NET, html-filen + en GIF-bild. Inget mer! BMP-bilden är bara om du vill importera en bild till TAPPS. Du kan försöka ta bilden i TAPPS och spara den till GIF (OBS! GIF!!! inget annat!) och ladda in den i BL-NET. Men det finns stor risk att dina placeholders kommer hamna helt fel. Detta är anledningen till att göra TVÅ versioner av bilden UTANFÖR TAPPS, importera BMP-versionen för att kunna placera ut placeholders rätt. Den ANDRA versionen, GIF, laddar du in i BL-NET.

Ett litet förtydligande: placeholders skall INTE vara med i GIF-bilden!!! De är till för att generera html-filen så att värdena hamnar på rätt ställe.
// Åke

Edit: Borttagen direktcitering. / Roli moderator
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Wodda skrev:Men om jag ska ladda upp 2 bilder i bootloadern hur gör jag det? I memory manager står det bara "online diagram upload" PC>BL-net?
Och måste den ena laddas före den andra i någon form av turordning?
Det är den funktionen du använder två gånger. I valet av fil du ska ladda upp finns en "dropdown" för filformat. Välj html ena gången och gif andra gången.

Du kan ladda upp dem i vilken ordning du vill.
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nästan
Nu är bilden och siffrorna uppe men som sagt så passar dom inte riktigt, anledningen är att jag gjorde bilden större för att få plats med temp holders på rätt ställen. Så jag får ta och göra om igen Börjar kunna det här nu...men fan va krångligt. Bilden blev även den tung så det är lite rullgardinsvarning på den.
Åke din bild ligger fast på hemsidan eller hur?

Sen har jag fått denna av TA <meta http-equiv="refresh" content="60"; URL=GRAFIK.htm">

Såhär skriver Franz.
I also asked our web master what to do, if you want to reload the website (online diagram) automatically in the web browser.
This functionality you can provide with the code <meta http-equiv="refresh" content="60"; URL=GRAFIK.htm"> in front of the tag </head> in the html file.
"content" is the time in seconds the online diagram will be reloaded. But do not use a too short interval.

Vart i hela h...lvete ska detta in någonstans :?

Har ni haft problem med värdet från vissa tempgivare i online diagram?
Alla mina givare funkar som dom ska överallt (UVR, Winsol graf, winsol display osv) men i online diagram så visar vissa tokfel 400° istället för 40° osv.
:?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Wodda skrev::lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Nästan
Nu är bilden och siffrorna uppe men som sagt så passar dom inte riktigt, anledningen är att jag gjorde bilden större för att få plats med temp holders på rätt ställen.
Därför skall du göra bilden utanför TAPPS och spara i BMP + GIF och importera BMP:en i TAPPS. Då kommer du få exakt passning.
Wodda skrev:Bilden blev även den tung så det är lite rullgardinsvarning på den.
Åke din bild ligger fast på hemsidan eller hur?
Detta är anledningen att jag lagt bilden på en separat webserver. Så går man in och ändrar i den genererade html-filen och pekar ut HELA adressen till bilden, dvs, http://...
Då kommer bilden att ladda blixtsnabbt.
// Åke
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Wodda skrev:Vart i hela h...lvete ska detta in någonstans :?...
Öppna grafik.html med Notepad/Anteckningar eller någon annan texteditor.

Cirka 25 rader ner så hittar du en rad som börjar med </style>.
Lägg in <meta http-equiv="refresh" content="30"; URL=GRAFIK.html">
på en ny rad under, därefter bör </head> ligga på raden nedanför...

Så här ska det alltså se ut om du gjort rätt:
</style>
<meta http-equiv="refresh" content="30"; URL=GRAFIK.html">
</head>

Tänk på att varje gång du exporterar ett nytt online schema från TAPPS måste detta göras om på nytt före överföringen av html-filen till BL-NET.

/Lennart
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Förresten, lägg inte någon tid på att få "Network Input" variabler att funka, dvs $n1a0 osv. Det finns en bug i BL-NET som gör att dessa visas fel i online-diagrammet. Har rapporterat detta till Technische Alternative (tillverkaren av UVR1611 & BL-NET) och de håller på att titta på det. Kommer antagligen ny firmware till BL-NET så småningom som fixar detta.
// Åke
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

leh skrev:Så här ska det alltså se ut om du gjort rätt:
</style>
<meta http-equiv="refresh" content="30"; URL=GRAFIK.html">
</head>
En liten rättelse, skall vara:
<meta http-equiv="refresh" content="30;URL=GRAFIK.html"/>
(citationstecknet efter siffran 30 skall bort, plus lägg till den avslutande "slashen", dvs /)
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Visst är det så.

Dålig korrekturläsning av mig...
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Det räcker förresten att skriva:

<meta http-equiv="refresh" content="30"/>
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Wodda skrev:...Har ni haft problem med värdet från vissa tempgivare i online diagram?
Alla mina givare funkar som dom ska överallt (UVR, Winsol graf, winsol display osv) men i online diagram så visar vissa tokfel 400° istället för 40° osv.
:?
Vet inte om du redan hittat felet men när jag tittade på din skärmbild från tapps ser jag att du definierat sensoringångarna fel i online bilden.

Ett exempel är bottengivaren till slavtanken som du definierat som $d1e11°C vilket är sensor 1 med 1°C som fast värde efter.
Sensornumreringen är hexadecimal, dvs 1-9 anges som vanligt medan 10-16 anges som a-f.

Sensor 11 är alltså $d1eb°C

/Lennart
Trähus 120m2 + förråd 10 m2 + garage 90m2, golvvärme utom i garage
Effecta Lambda 35, tekniktank 750l med solslingor i pannrum, slavtank 2500 liter i garage
10 kvm plana solfångare på garagetak
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

leh skrev:Ett exempel är bottengivaren till slavtanken som du definierat som $d1e11°C vilket är sensor 1 med 1°C som fast värde efter.
Sensornumreringen är hexadecimal, dvs 1-9 anges som vanligt medan 10-16 anges som a-f.

Sensor 11 är alltså $d1eb°C
En liten korrigering: sensorerna anges från 0-f i online-schemat (OBS första är alltså 0, inte 1), dvs sensor 1 = $d1e0, sensor 11 = $d1ea, sensor 16 = $d1ef osv

Alltså sensor 1-10 anges som 0-9 och sensor 11-16 som a-f.

Det skall inte vara för lätt :wink:
// Åke
Senast redigerad av ake_l den mån 13 okt, 2008 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
leh
Prima virke
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 28 maj, 2008 23:45
Ort: Östergötland

Inlägg av leh »

Suck...

Inte min dag :)
Skriv svar