Projekt Pannbyte + sol

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Veckan som kommer,skall jag kolla upp lite va det finns för möjligheter hos tank tillverkarna samt prisinfo och inte minst lev tid.

Har letat upp en adapter platta till min Automix 20 mot Esbe`s nya serie med Biv shunt. så nu har man något spikat.

Har sökt lite ang vvx på solsidan, och smaken verkar va kluven...Men ett intressant svar hittade jag i denna korta tråd,
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... e+solsidan
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Strömsnäs kunde lev som tänkt,

Det kostar mindre för mig o köra med extern vxl på solsidan,
så ja tror det snart är avgjort, 2 tilllopp, 1st högt upp, 1st mitten.


Fråga:
kan/bör man dela ex pannretur i botten med returen till den externa vxl ev ochså extern tappvattenautomat?`
eller finns det risk för backcirkulation,

Eller är det o föredra 1 anslutnig på tanken för varje retur.
Retur Panna
Retur vvx-sol
Retur Vvx-Varmvatten

isåfall på höjden eller på bredden?
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Det hamnar ju i samma vatten hur du än kopplar in det. Kan det gå baklänges på ett ställe kan det nog göra det på ett annat också.

Strömsnäs kan sno ihop snart sagt vad som helst, om man bara säger till i tid. Ska du dit och hämta dem kan vi säga hej. Jag bor två km från där de svetsar ihop dem.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Hej, var det ja tänkte, backventiler på vxlarna löser det.

Jo, hämtar nog, Givetvis svänger ja då förbi. (kanske skulle svängt förbi innan man beställer :o

Skall börja skissa ikväll, försöka beställa i slutet på veckan.
Denna tank ser trevlig ut, diffusor på radiatorreturen,
http://www.stocksbro.se/dokument/Stock_ ... 1_web1.pdf
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Nu är tankbeställd,

750 med en hel del anslutningar samt diffusor på inloppen från solvärmevxl, tappautomat, samt radiator retur,

Så nu skall ja jaga ihop delar till en tappautomat.
samt få ner en andra drivsystem till solfångarna.

Återkommer!
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Fråga:

Bör man ha en avluftare vid solpanelerna?

Kan tillläga att den nya pumpgruppen inte har samlare för luft som den med 1st pump har.

Dumt o låta bli o sätta en kran?

Annars så går det bra i samlandet i delar.

Mina fina färdigisolerade rör sorterades bort och skall nu köra koppar och själv isolera med 19mm istället.

Det blir helgens göra!
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Min egen erfarenhet säger att man bör ha avluftare vid panelerna, men om du sedan ska köra på partiell förångning så måste denna stängas efter en tid i bruk.
Bra vid uppstart men sedan rätt onödig.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

En kulventil +avluftare vore melodin.

Tack!
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Se då till att kulventilen klarar de temperaturer som kan bli där du placerar ventilen.

Vid solfångarna kan man kortvarigt få temteraturer upp till 180-200° C
och det klarar inte alla typer av ventiler.

Har själv en ventil som sitter nere vid acktanken där själva "plasten" kring kulan har börjat att flytta på sig lite.... och den har iallafall fått minst 178°-igt vatten genom sig (kanske mer). Även några små ventiler för avluftning och påfyllning av systemet har visat tecken på att inte tycka om höga temperaturer......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar