Shakespears flöden

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Shakespears flöden

Inlägg av Shakespeare »

Hej,
Lika bra att säga det med en gång. Den här tråden kommer inte att handla om mina flöde. Jag ville bara lägga in en bild från dygnet loggning och resonera lite om skiktningen.

Bild

Givaren som heter "Tank mitt" är egentligen placerad på ca 3/4 höjd, den som heter Extra sitter 20cm nedanför.

00:00 Kallt vatten skiktas in i tankens botten, nedre givaren är redan i det nedre skiktet.
02:00-03:00 börjar det kalla vattnet nå "Extra"
05:03 skiljer det 16,5 grader mellan givarna.
06:15 har "Tank mitt" nåt samma temp som Extra hade 72 minuter tidigare.

Slutsats1:
Gränsen mellan varmt och kallt är inte så knivskarp som man skulle kunna önska, 16,5° per 20cm => 0,8°/cm. Det varma vattnet är 73°C och returen är ca 30°C, totalt verkar gränsen sträcka sig drygt 0,5m på höjden. Inte så bra :(

Slutsats2:
Medeleffekten mellan 05:03 och 06:15 är ca1,25kW (eftersom det är uppskattningsvis 80l vatten i cylindern mellan givarna). Det stämmer också någorlunda med min dygnsförbrukning på ca10kg.

Idag har solen värmt en del vilket antagligen kommer att ge ännu mer utsuddad skiktning.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag tycker att det ser rätt bra ut. Nu vet jag inte riktigt hur din brännare har jobbat under dagen men jag förutsätter att den stått still sedan den värmde vattnet på morgonen. Anledningen till att det verkar bra är att vid 16 tiden så dyker givare extra (gissar att möjligtvis drar värmen igång) men trycks uppåt igen av den varma massan under. Detta utan att "tank mitt" rör sig överhuvudtaget.Det måste betyda att du har ett skikt som kan röra sig fritt endast 20 cm från "tank mitt".
Om det inte är så att värmen dragit igång så är det att den tidigare kalla massan nu ökat i volym så att denna når "extra" dock utan att vidröra "Tank mitt".


I din slutsats 1 tänker vi olika. Jag ser det som att 02,00 börjar "extra" att sjunka och ca 04,00 börjar "tank mitt" att sjunka. Det betyder för mig att det tog skiktet 120min att gå från den ena givaren till den andra. Sedan sjunker dom paralellt med förbrukningen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Den sjätte givaren är det solfångarreturen eller......?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Ursäkta mig, några förklaringar föll bort när jag beskar bilden. De två nedre graferna visar solvärmepumpens "varvtal" (0-30) resp inladdad effekt från solfångare.

Det är helt riktigt att brännaren stått still hela natten. Den triggas av givare 4, startar ca06:30 och går till 11. Vid denna utetemp har jag ca 1 start á 5 timmar per dygn. Det tar nästan en timme innan pannan kommit upp i temp och börjar ladda. Under tiden tar shunten värme från pannan vilket inte är helt bra pga risk för kondens.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Vad har du för inställning på PID? Givare i solpanel(hur ofta hämta den värde)?

Sen undrar jag vart den sista spiken på givare "Tank Ned" kommer ifrån?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

D och I är noll. P är nog 5 eller 6.

Den loggar bara varannan minut.

Den sista spiken beror nog på att solladdningen har startar en så kort stund att det inte loggats. Returen kyler bottengivaren så att den sjunker under temperaturen i solfångaren. Pumpen går igång och blandar om lite men det finns ingen energi att hämta så den stannar igen.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Idag lite mer sol än väntat.
Bild
Givare #2 är flyttad utanför tanken och sitter nu på röret från tanken.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Hej,

Mindre solvärme och högre förbrukning. Idag var det två eldningar. Kolla hur snabbt tanken töms på eftermiddagen :shock: Måste vara flera elemnt samtidigt som toköppnat. Ungarna har väl lämnat ytterdörren öppen :lol:

Bild
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag hänger inte riktigt med, du har solfångare & solfångare+ & -. den som hette tank ned förut är nu solf.-. Tank ned satt alltså förut i tanken vid slingans nedre del och sitter nu på returen ut till solfångaren? :compress:
Har jag förstått rätt?

vad är skillnaden på solfångare & solf.+?

Grymt skikt i varje fall :thumleft:

Ok har kollat en stund till, plus och minus är dina mätpunkter vid tanken.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Wodda skrev:Grymt skikt i varje fall :thumleft:
Det är lättare att få tempen att falla fort med hög förbrukning :wink:
Övergången mellan varmt och kallt är inte mycket skarpare än tidigare. 1,3°/cm.

Radiator returen verkar ligga på över 40° :scratch: Inte bra!
Men tide stämmer med när ungarna kommer hem från skolan så det är nog en öppen dörr som påverkar element och innegivare.
Wodda skrev: Ok har kollat en stund till, plus och minus är dina mätpunkter vid tanken.
Precis. Det är de givarna som används för mätning av hur mycket solfångarna laddar in. Det blev lite fel i mätningarna tidigare eftersom rad-returen kunde gå direkt till solfångarna medan S2 mätte tempen i tankbotten. Jag måste göra en annan lösning innan nästa sommar eftersom s2 egentligen ska mäta temp i tankbotten och skydda mot övertemp i tanken.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Skriv svar