Var har ni köpt plast till solfångaren?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
martin1g
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 nov, 2008 19:57

Var har ni köpt plast till solfångaren?

Inlägg av martin1g »

söker efter nån form av plast att sätta framför solfångaren så man slipper glas och som inte är så himla dyr, den billigaste plasten jag hittat för 85-190cm kostar 1450,- helt otroligt...glas kostar 800, för dyrt även det...Har just nu veckade plastbitar från eko för 80,-/st men de är skarvade eftersom de bara är 60cm breda och mycket sliddriga...
jackass3
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 jul, 2007 00:13

Inlägg av jackass3 »

Det är ju inte bara inköpspriset som är viktigt utan även effektiviteten. Eftersom glas med låg järnhalt används på de flesta solfångare tolkar jag det som om att de 700-800 kr som varje glas kostar är bästa köp.
martin1g
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 nov, 2008 19:57

Inlägg av martin1g »

Tjaaaa, jo det kan väl stämma men jag har hellre plast eftersom den sitter på ett ställe där den är lite utsatt för t.e.x bollar och liknande, med andra ord småbarn i närheten och bara 20 cm över marken..
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Hejsan!

Kanske detta skulle kunna passa? http://www.k-rauta.se/bygg_10376.htm

Fast å andra sidan så om man läser vad som står här http://www.plastmo.se/Produkter/Takl%C3 ... kivor.aspx så kanske akryl är en bättre lösning, 92% ljustransmission mot pvc som har 85% ljustransmission.

Om du kollar upp vad Akrylen kostar så skriv det gärna här.

//Stingray
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Ingen som sett nått på ekonomi byggvaruhusen tex byggmax mfl?

Edit: Bygger snart en http://www.kommun-energirad.vilhelmina.com/luftsol.pdf Storleken på "glas" jag finner bestämmer storleken på första bygget. Kanske bara en liten demo anl.
Senast redigerad av rod02 den sön 04 jan, 2009 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej,

Om du tror att en boll kan paja ett riktigt solpanelglas. kan jag nämna för dig att vi testat en K2 solpanel genom att 4 killar med en snitt vikt på ca75 kg, stod och hoppande samtidigt på panelen då den låg på ett betonggolv. Glaset var helt intakt tills någon hämtade en stor slänga och drämde i allt vad han klarade av under 3-4 slag. Glaset splittrades som det borde. Inte ens Zlatan skulle kunna krossa ett sådant glas med en frispark. Låg järnhalt är viktigt för att inte glaset ska reflektera och således också absorbera solens strålenegi.

Ska du köpa ett glas hos glasmästaren, ska det vara 4-5 mm tjockt och härdat. Allt annat är till för växthus. Pasten håller inte i längden om det inte är Polykarbonatglas. Denna plast är mkt dyr.

/Andreas
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Jo, ett litet varningens finger för glas hos glasmästaren. Nämligen att normalglas har en tennbelaggd sida efter tillv. processen. Men det vet glasmästaren.

/Andreas
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Skriv svar