Märklig men kanske användbar koppling för kombisystem?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Märklig men kanske användbar koppling för kombisystem?

Inlägg av Johan_F »

Hej,

Jag byggde först ett solvärmesystem med 60 vakuumrör för enbart tappvarmvattnet med en 750 l soltank med 4 slingor, två seriekopplade för tappvarmvattnet och två för inmatning av solvärme upptill eller nedtill.

En bergvärmepump värmer via en växlingsventil radiatorkretsen eller soltankens övre halva när solen ej räcker till.

Min tanke var att inte blanda in radiatorkretsen i ackumulatortanken för bästa skiktning och högsta verkningsgrad.

Men nu bygger jag ut solpanelerna till 180 vakuumrör, d.v.s. till vad som får plats på taket!

Nu kommer det ibland att bli värme över som skulle kunna värma huset men hur gör man det lämpligast? Måste man köpa en tank till?

Då fick jag följande kopplingsförslag av en solpanelleverantör:

Mata in returen från radiatorkretsen i ackumulatortanken på ca 1/3 höjd från botten. Tag ut vattnet från tankens botten och mata in det till värmepumpen! Sätt en termostatstyrd blandningsventil (shunt) mellan rören så att man inte får för varmt vatten in till värmepumpen.

Är detta tokigt eller är det mycket bättre att installera en till ackumulatortank med shunt för radiatorkretsen?

Vinsten är att eventuellt solvärmeöverskott i tankens undre tredjedel kommer att värma radiatorkretsen medan den övre delen bibehålls för varmare tappvarmvatten.

En nackdel är att solkretsen sällan kan jobba där den är effektivast - att värma inkommande kallvatten till lågtempererat varmvatten.

Några reaktioner eller någon som testat detta?
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Om jag förstår dig rätt så tillverkar bvp rätt temp för ditt radiator system konstant.
Jag hade nog satt in en fyrvägs eller kanske den nya femvägs shunten(för framtida utbyggnad).
Kört returen till acken + shunt, låtit huvudmatning komma från bvp(inkl den koppling du angav) och satt utgång 3 & 4(femvägs) på mitten resp topp på ack.
Vem vet du kanske sätter in en elpatron driven av ett vindkraftverk om nåt år :?

Hur mycket ref yta får du på 180 rör?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Värmepumpen körs väl på flytandekondensering o det ställer ju till det el gör det svårare att få det bra iaf då man nog måste bygga nån egen styrning som växlar mellan vp/acktank med shunt..

Flytande kondensering gör ju så att vp inte gör varmare vatten än vad som behövs o då skulle de varit nån växelventil el liknande som både växlar till acktank o att en shuntstyrning tar över då tanken är varmare än vad vp anser behövas..
Att inte den funktionen finns i vp är nog pga att det ej går få nån lönsamhet i att köra solfångare ihop med vp då du max kan spara 1000 kWh/år om man har pool kanske man kan spara 1500-2000 kWh/år
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Re: Märklig men kanske användbar koppling för kombisystem?

Inlägg av Shakespeare »

Detta är nog den bästa och enklaste lösningen med flytande kondensering.

Om det är fast kondensering funkar det också men då är det mycket bättre att använda standardkoppling. Dvs VP jobbar mot acktank och shuntstyrning tar ut värme till huset, gärna på två nivåer mha bivalent shunt.
Johan_F skrev: En nackdel är att solkretsen sällan kan jobba där den är effektivast - att värma inkommande kallvatten till lågtempererat varmvatten.
Med 180 rör så kommer nog solfångarna sällan jobba mot lågtempererat vatten, oavsett koppling ;)

Klart att du ska använda solfångarna även till uppvärmning, med så stor yta.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Wodda skrev:Om jag förstår dig rätt så tillverkar bvp rätt temp för ditt radiator system konstant.
Ja, värmepumpen går till/från i lagom takt så att returtemperaturen från radiatorerna svänger lagom runt önskat värde (s.k. flytande kondensering).
Wodda skrev:Jag hade nog satt in en fyrvägs eller kanske den nya femvägs shunten(för framtida utbyggnad).
Kört returen till acken + shunt, låtit huvudmatning komma från bvp(inkl den koppling du angav) och satt utgång 3 & 4(femvägs) på mitten resp topp på ack.
Vem vet du kanske sätter in en elpatron driven av ett vindkraftverk om nåt år :?
Ja,tack för tipset. Fast jag är osäker på om man ska slösa bort värmen i tappvarmvattetanken till att värma huset. Jag vill ju inte producera tappvarmvatten med värmepumpen (dåligt COP). Det är bättre at starta värmepumpen för uppvärmning av huset tror jag (bättre COP).

Jag är lite förvirrad kring rätt strategi. Ska man förbruka sitt solvärmda vatten så fort som möjligt, dvs när värme eller varmvatten behövs? Eller ska man spara på det så länge som möjligt för att ha det om det blir regn i morgon eller nästa dag? Men enbart 750 l är inte mycket för vårt stora hus om vattnet ska användas för uppvärmning. Då talar vi nog om helt andra ackumulatorvolymer som vi inte har plats för utan att bygga ett uthus.

Jag har flera elpatroner i systemet (som bara startas under ca -15°C) och en kombipanna (som jag inte startat på 10 år). Vindkraftverk skulle fungera uruselt här då läget är ganska vindskyddat. Och någon snurra med 100-150 m torn vill inte jag ha i grannskapet.
Wodda skrev:Hur mycket ref yta får du på 180 rör?
Nästan 17 m2.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Med 17m² som ref på dina rör så tror jag att du behöver lite mer ack volym :shock:
Själv har jag ca 14m² och under stora delar av sommaren så var mina tankar i princip fulla med 80°C och då har jag 3750liter ackar. Då har jag ändå värmen på året om så den suger alltid lite.

Jag tror ändå att det bästa är att vända systemet så att du kör mot tekniktanken. Har du inte möjlighet att ge solen prioritet?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Njae, ES3 regulatorn för uppvärmningen och värmepumpen kan hantera tre producenter; steg 1, 2 och 3.

Men tyvärr ligger där en begränsning att steg med shunt måste ligga på det sista steget. (Tänkt för oljepanna eller liknande.)

En tanke skulle kunna vara att styra en shunt på ett värmeuttag i acktanken medelst UVR1611 regulatorn jag har till solen. Då skulle man kunna göra en regulator som reglerar shunten så att temperaturen höjs t ex 6°C från radiatorernas returledning till framledning (liknande värmepumpens funktion).

Solen läggs på steg 1, värmepumpen på steg 2 och elkassett på steg 3.

Ytterligare en möjlighet är att dumpa överskottsvärme i bergborran om det nu kan vara till nögon nytta senare.
Senast redigerad av Johan_F den fre 14 nov, 2008 21:00, redigerad totalt 1 gånger.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nu är han i farten igen...

Jag kommer och hälsar på igen, när du fått upp alla dessa rör på taket! Måste ju ses.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

180 rör, Vad kommer solfångar utrustning att kosta??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Anders och André,

Jag har inte fått upp alla rören ännu, Det har regnat nästan varje dag i tre veckor eller varit blåsigt och otrevligt på taket så arbetet har tagit ganska lång tid. Men idag fick jag upp 20 rör och nu är det bara 20 rör kvar.

November har annars varit uruselt ur solenergisynpunkt men idag laddade det en del. Klar skillnad mot 60 rör. Nu får man nytta av diffus strålning. Anläggningen verkar ladda en del redan vid en instrålning på 75-100 W/m2 bara man har fått bort frosten så det hela startar.

Beträffande kostnaden så kostar ett vakuumrör ca 333 kr så det är bara att multiplicera. Det kommer att ta låång tid att tjäna in anläggningen men vi gör det för miljön och tillfredställelsen över att dra vårt strå till stacken för en uthålligare livsstil.

Ni kan läsa mer om det här:

http://regito.com/main2/index.php?optio ... &Itemid=86

Ett nytt kort kommer när alla rören är på plats och det är fint fotoväder.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Va in på din sida Johan_F o funderade lite, Borde va ide att försöka lösa så att värme tas från t.ex nedre halvan av acktanken så länge det räcker sen går vp in på flytandekondensering.. :roll:
Vp har ju sämre verkningsgrad ju varmare vatten den måste göra så då vore det ju en fördel om värme bara tas från tanken om den är över t.ex 60-65° så att det finns ett lager av vv i tanken även då vp måste värma huset..

MAn tycker att vp tillverkarna skulle kunna fixa ett betydligt bättre styrsystem men det kan ju du lösa själv kanske..

Det behövs ju nån växelventil o shuntstyrning sen måste vp luras så den inte startar då värme shuntas ut från tanken.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej André,
Tack för tipsen. Min fundering är lite om det är lönt att ta ut solvärme från den undre halvan av ackumulatortanken till uppvärmning av huset. Eller om jag ska göra som jag tänkte från början - använda acktamken för enbart tappvarmvatten.

Sedan kan jag ev. montera ytterligare en tank för solvärmt vatten till uppvärmning av huset. I så fall måste en shunt in i systemet.

Jag har även en gammal dubbelmantlad varmvattenberedare (120+180 l) som jag skulle kunna använda i radiatorkretsen. Beredaren har redan manuell shunt. Men det kräver kanske en värmeväxlare från solkretsen. Eller så kanske man ska oumpa över värme från ackumulatortanken när den uppnår maxtemp.

Ja, det är inte så lätt att räkna ut vad som är bästa lösningen. Jag tycker det är kul att greja med styrningarna och optimera men man måste ju först veta vad man vill göra ...

Prioritetsordningen skulle kunna vara:

1. Värm i första hand tappvarmvattentankens överdel till 60° med den övre solslingan.

2. Värm radiatortanken till tillräcklig framledningstemperatur + lite extra i förhållande till utetemperaturen.

3. Värm tappvarmvattentankens underdel till 60° med den undre solslingan.

4. Värm tappvarmvattentankens överdel till 95°.

5. Värm radiatortanken till 95°.

6. Värm tappvarmvattentankens underdel till 95° med den undre solslingan.

7. Pumpa ned överskottet i bergvärmeslingan med en värmeväxlare eller övergå till partiell förångning för att stoppa solkraften.

Har du/ni några bra förslag?

Varför göra det enkelt när man kan optimera det!
Skriv svar