Avisning till vakuumrör?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
ni har rören fel...optimal vinkel på vintern är ju ca 90grader

jag har mina 60 sfinx rör i 90 grader funkar kanon på sen höst tidig vår å mitt i sommaren effekt kurvan är betydligt flackare än vid en 65 graders monteing
men på års basis förlorar jag bara ca 10-15 % jämfört med en normal installation
jag kör ochså med en vanlig trp 20 plåt bakom rören som reflektor
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Men du skulle behöva ytterligare 30 rör och lite mindre skuga från taket för att klara varmvattnet utan din el-beredare på sommaren ;)
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej ..
mjaa det jag behöver mäst är nog en bättre tank utan förådsberedare
drömmen vore en 750 liters tank med toppladd och en rejäl tva
då skulle det lätt räcka till...nu fattas det bära några fjuttiga kw innan det räcker till på sommaren

fördelen med en elberedare i serie med solen är just det att det alltid funkar..kan rengna i 5 dar å jag har ändå varmvatten..eller som nu på vintern,oavsett väder finns alltid 80 lit varmt vatten,tror i min enfald att
det är jädrigt effektivt spelar ingen roll om solen bara orkar varma tanken till 40 grader ...jag får alltid en energi vinst från +6 till det tanken är oavsett om den är 30 eller 90 grader det kvittar....allt e bättre än just 6+ från komunens vanät

ett annat mer komplicerat alt vore att vrida kåken lite + hugga ner grannens 5 tallar + 2 granar
men det verkar ungefär som att flå katten mycket väsen för ingenting.....

har faktiskt funderat på att ställa fångarna på taket höögt upp i ca 80 grader då kommer morgon solen åt baksidan å kan värma från 05.00 till ungeför 9.00 sen så har solen passerat i längstled,å det värmer framsidan från 10.00 till 19.00 = det bör ge ca 15 timmar effektiv soltid varje dag....

den tiden knäcker dom mesta soltekniska lösningarna iomed det är soltimmar som laddar fångarna å inte en massa teknik...

men men fan vilket jobb å det är lättare att inhandla en 9kw luft/vatten maskin som gör varmvatten året om....även i rengn å under solförmörkelse...LOL
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Mina vakuumrör är som Johans. De är det sista som blir fritt från rimfrost på taket.

När monsunen sätter igång eldar jag i pannan någon ynka gång, även sommartid. Ger bättre klimat i min källare, samtidigt som det blir varmt vatten.
Påpassligt nog högg Gudrun ner ett träd, som inte stod på min tomt, men som var i vägen för både sol och parabolmottagning. Vrida huset har jag inte funderat på, inte för solens skull. Däremot skulle det stått bättre på en annan plats på tomten, så kanske... :?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar