Är det någon mening?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

apersson850 skrev:
Hur konditionerar man en elpatron?[/quote skrev:
Jag menar, testar att den fungerar. Jag har en separat effektmätning på patronen, så jag ser att under året som gick, har inte patronen gått till mer än när jag tvingat igång den. Det är ganska gått betyg för pelletsbrännaren/solkretsen tycker jag.

Har elpatronen inst. på 40-45 grC och shuntar ut 50-55 grC för att kunna ladda bottenskickten i tanken med solvärme när vädret tillåter.

Något jag strävar efter för mitt värmesystem är att ha alternativ att köra på och fritt kunna välja det som känns bäst utan att systemet kostar skjortan. Hade jag haft möjligheten skulle jag nog även vilja ha en vedpanna och vindkraftverk.

Skrattar gott åt borås energis planer på att bygga ut fjärrvärmenätet till vårt omr. Jag frågade om det var aktuellt runt 2001 och fick svaret att "du kan väl ta ett papper och penna och höra dig för om intresse finns hos dina grannar". Nu vill dom bygga ut, men 90% av grannarna har borrat bergvärme och resten har pellets eller olja. Man blir aldrig klok på dessa politiker :roll: hur ska dom ha det. Är ivarjefall glad att jag inte hakade på tåget, för nu planeras en höjning av fjärrv. taxan med 10-15%.

Jo, föresten räknade lite tokigt på kostnaden för mitt solfångarsystem.
Ska naturligtvis vara 28.700:- minus statsbidraget med 7.500:-
Min prislapp var således 21.200:-.
Pengarna sattes in på mitt konto direkt när jag meddelade att systemet var igång och returnerade ansökningshandlingar med kvitton.
7.500 spänn gick till en ny tvättmaskin, Haha
Såvitt jag vet finns bidraget kvar att söka och pengar fanns det när jag sökte i fjol.
Info finns hos Boverket http://www.boverket.se/templates/Page.a ... anguage=SV
Lite nya regler inför 2009.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Jag tror nog att en solfångare kan vara vettig även ekonomiskt. Men precis som Hemmafixar´n skriver är det viktigt att hålla ner kostnaderna. Billigast idag är självbyggda plana solfångare.

För att få in tillräckligt med energi för att matcha den stora tanken rekommenderar jag en plan solfångare på 12-14 kvadratmeter. Kostnaden för att bygga en sådan solfångare ligger på ca 2100 kr per kvadratmeter minus solbidraget på 7500 kr. Vi pratar om ca 18000-22000 för solfångaren inkl allt förutom Cu-rören. Kan nämna att priset på Cu-rör har sjunkit rejält, Cu-priset på metallbörsen har halverats. Lägg till 5000 kr för rör och lite takplåtsjobb.

Med 12-14 kvadrat solfångare kan man plocka ner 4000-6000 kWh/år. Du har nog igen hela anläggningen på 5-6 år med dagens elpris.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Hemmafixar'n skrev:... Då räknar man ut Kinesisk SKIT. För det är S K I T. Ex. Ett vakumsystem för samma peng som mitt planglas har till och med sämre utbyteseffekt och livslängden är bara en gissning. Reservdelar för ett Kina system finns inte om ngr år.
/Andreas
Intressanta kommentarer om Kinesika vakumrör. Är det baserat på egen erfarenhet? Finns det någon leverantör av vakumrörssystem som har något rör tillverkat utanför Kina?
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jo då. Det finns minst ett par som gör utanför Kina.

Bla de som var marknadsledande innan Kinabubblan drog igång.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Mazdon menar du ?

MVH/Perpetum

Direktcitering borttagen / Roli moderator
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Anglia59
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 29 sep, 2009 12:52

Inlägg av Anglia59 »

Verkar finnas många olika rykten angående vakuumrör, när man läser runt på olika forum och hemsidor får man höra talas om att heatpipen kan bli utmattad, anslutningspastan torkar, och att rören ska tappa vakuumet efter en tid, med mera.

Dock så verkar det inte finnas någon som kan bekräfta detta, utan det är alltid någon som har hört talas om det. Så om någon har haft problem med sina vakuumrör får den personen gärna skriva om det.



Mvh
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Ett av mina rör tappade vakuumet när min far råkade dänga det i skorstenen så glasbitarna yrde omkring. Men annars fungerar de bra.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
KalleXX
Prima virke
Inlägg: 38
Blev medlem: ons 07 okt, 2009 19:14

Inlägg av KalleXX »

Anders S skrev:Jo då. Det finns minst ett par som gör utanför Kina.

Bla de som var marknadsledande innan Kinabubblan drog igång.
Jag har för mig att Kineserna tillverkar "Europeiska" rör enl. tillverkningsspecar. De stämplas dock inte som Kinesrör. Det här med sämre kvalitet verkar enbart vara rykten, har inte sett fakta på att de skulle vara sämre. Kineserna har vakumrör överallt (har sett det själv vid besök där), finns inga gammeldags plana lösningar där inte. De värmer mest varmvatten direkt med rören kopplade mot en värmeväxlare.
Fast, de kanske alla är lurade och bryr sig inte om kvalitet eller effektivitet eller så :roll:
Sfinx 60 st heatpiperör, Calmar V33 vedpanna, 3 Strömsnäsackar a 500 liter med Laddomat 21, 200 liters exp.kärl, 200 liters förrådsvattenberedare, 15 m solslinga, Handöl 10 braskamin, BAXI Eurofire 20 kW Millenium II med MAFA veckoförråd
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

De tillverkade 50-100 rör och kasserar 10-15 av dem. Så kan man göra när människor jobbade gratis, och det finns otaligt med arbetskraft.

Det har blivit mycket bättre, men fråga de stora inleverantörarna så får du se vad de säger om första åren.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Anglia59 skrev:Verkar finnas många olika rykten angående vakuumrör, när man läser runt på olika forum och hemsidor får man höra talas om att heatpipen kan bli utmattad, anslutningspastan torkar, och att rören ska tappa vakuumet efter en tid, med mera.

Dock så verkar det inte finnas någon som kan bekräfta detta, utan det är alltid någon som har hört talas om det. Så om någon har haft problem med sina vakuumrör får den personen gärna skriva om det.



Mvh

Så klart kommer tidens tand matta av dem och påverka dem.

Av 20 år som mejeritekniker har jag lärt mig en sak. Att hetta o kyla knäcker det mesta i längden.

Därför försöker då jag köra panelerna så kallt som möjligt, och utan någon stagnation.

Det är ju skillnad i en glasbulb med vaccum. Men nu är det Cu med vacuum bl.a.

Klart att bulben torkar fast med kiselpastan. Det vore väl konstigt annars. Men kiselpastan är ju där för att öka värmeöverföringstalet och för at det möjligtvis ska gå att få bort pipen någon gång om det behövs.

Allt kan gå sönder.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Perpetum skrev:Mazdon menar du ?

MVH/Perpetum

Direktcitering borttagen / Roli moderator
Ja bl.a annat. Det var menigen att jag skulle haft deras paneler.

Men så gillade jag inte genomföringen av pipens energiuttag på den. + att priset var ju typ dubbelt eller 2,5 gånger.

Annars är de jäkligt fina. De har U-pipe i sama modell också.

Schweitz (eller hur det stavas) är också jäkliga. Tyskarna ligger också långt framme.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar