Är det någon mening?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

Är det någon mening?

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan!
Har en nyare vedpanna som eldas mot en 1800 lit acktank.

Är väl mest intresserad om hur mycket en solfångare kan bidra med till att värma huset (ca: 180 kvm) tidig vår och på hösten.

Varmvatten under sommaren ser jag inte som något större arbete eftersom det räcker att elda var tionde dag under denna tiden men det hade varit skönt att slippa elda för värmen tidig vår och sen höst då det inte är så kallt ute men ändå så att man behöver lite värme i huset.

Bor ca: 4 mil norr om Göteborg och är dåligt insatt vad det gäller solfångare.
Måste det t.ex. alltid vara klar sol för att det skall fungera?
Är det någon mening tror ni att satsa även på solfångare för min del?

hälsn. Tommy
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Tveksamt men jag tror att jag svarar: Nej.

Vedeldare har nästan halva installationen betald eftersom de redan har tank och vv-beredare. Just därför tycker att vedeldare har stor anledning att skaffa solfångare och slippa slitet med veden på sommaren. Tilskottet på vår och höst får man se som bonus. Men eftersom du inte ser det som betungande så är vinsten liten. I pengar tjänar man inte mycket (om man inte köper veden i säckar på preem ;))

Mycket beror på hur bra isolerat huset är, hur mycket vv du förbrukar och hur stora solfångare du skaffar. Men låt säga att du kanske får ett överskott på högst 10kWh/dag under vår och höst, det räcker inte långt om huset börjar kalla på värme. Du kanske klarar dig några dagar längre mellan eldningarna. Solen syns långt ifrån varje dag heller :(

Det behöver inte vara helt klar himmel för att de ska ge något men effekten reduceras kraftigt av moln och dis.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag behöver mer spillvärme än så i min källare, för att den ska hålla sig torr och fin, så jag hade fått elda oftare om jag inte haft solpanelerna.
Jämfört med att bara elda med ved lönar det sig knappast rent ekonomiskt, men jämfört med att elda med olja, som jag gjorde tidigare, lönar sig snart sagt vad som helst.
Fem månader om året behöver jag inte elda alls för varmvatten. Ytterligare tre månader stor solen för mellan hälften och en tredjedel.
Fyra månader (just nu) gör den i praktiken ingen nytta alls.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Och konstigt nog är det alltid vedeldare/pelletseldare som redan i nuläget har förmånliga uppärmningskostnader som kan tänka sig att satsa pengar på något som inte "lönar" sig....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

I mitt fall var jag oljeeldare, som ville ha något med så låga driftkostnader som möjligt. Det är ju de låga driftkostnaderna som betalar av investeringen.

Åkarbrasor var det billigaste jag kunde komma på, men det blir inget varmvatten av det.
Solvärme kom tvåa, så det fick det bli, men det kräver komplement under den mörkare halvan av året.
Ved passar bra ihop med solvärme, på grund av att båda kräver ackumulatortankar för att fungera bra.
Är man inte hemma på vintern fungerar ingen av dem bra. En elpatron fick bli reservlösningen, för att säkert kunna hålla frostfritt, även om ingen finns till hands att elda under någon period på vintern.

Sol- och vedvärme passar helt enkelt utmärkt tillsammans. Den ena är till sin fördel när den andra inte är bra, och tvärtom.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Klart du ska testa solvärme!
Det är ju det renaste och billigaste vi har att tillgå.

Om du är ngt så där händig själv, så vågar jag påstå att du klarar av att
installera allt själv.
Tänk bara på följande:

1. Vakum eller planglas är det största beslutet att ta.
Jag vägde över på planglas efter ca 1 års research.
Dels för att JAG tyckte att skillnaden är inte värt pengarna för vakumrör. Då räknar man ut Kinesisk SKIT. För det är S K I T.
Ex. Ett vakumsystem för samma peng som mitt planglas har till och med sämre utbyteseffekt och livslängden är bara en gissning. Reservdelar för ett Kina system finns inte om ngr år. Sedan har tillv. av planglas absorbatorer som är bra idag. Planglasen är dock svåra/omöjliga att reparera.
Om du väljer vakumrör tycker jag att du ska välja ett känt fabrikat.


2. Planera noga var du ska placera solfångaren(na) Jag kan rekommendera att fälla in plansolfångare i yttertaket. Jag sänkte ned
4 st. paneler på 8 m2 när jag ändå lade om yttertaket (betongpannor).
I detta fall kan endast planglas anv. vilka är helt täta i sig. Lade sedan specialgjorda plåtbeslag som skymmer allt utom glasen (riktigt snyggt blev det). Beslagsplåten specialtillverkades av ett plåtföretag i Dalum (U-hamn) för 800,- !!! i svart planjaplåt.

Om vikeln på ditt tak är under 27 gr tycker jag du ska undvika takmonatge. Min erfarenhet talar för att takvinkeln är det mest kritiska i bygget. Mitt tak har 27 gr och zenit står ca 10 gr S/Ö på sommaren.

Borrade sedan hål för anslutning 5 cm ned från nocken genom rostfria stosar. all isolering på vinden och rostfria slangar går i 75 mm avloppsrör med Isover rörisolering rakt ned till pannrum och acc.-tank. 7,5 m upp och lika långt tillbaka (sparar in lite förluster).

3. Var noga med isolering. Det är A och O. Tänk på att solpaneler faktiskt är en brandrisk om du gör fel. Anv. endast mineralullsisolering.

4. Håll ned kostnaderna. Solpaneler är lite av en chansning. Höga kostnader betalar sig aldrig. Mitt system hamnade under 30 lopper. då kostade paneler/prop.glykol/fästen/isolering/beslag/avloppsrör/förbr. mtrl och styrning 28700,-

5. Ett nybygge med solvärme inplanerat som sek. uppvärmningskälla är försås helt överlägset, men jag får faktiskt ut lite uppvärming fr. Mars till Okt.
Sommaren som var gav minst 60 gr i hela tanken Maj-Augusti. Under totalt ca 4 veckor 90 gr och mer. I en barnfamilj som slösar med vv. är det pengar.

Jag eldar bara med pellets och har 6 kW elpatron som nöd om pelletsen skulle stoppa. Vedeldare har ju ingen snabbstart som vi pelletseldare har, men det är f-n så kul att generera sin egen värme nästan gratis.
En solkrets bör fungera i ca 25-30 år och det gör den utan ngt som helst underhåll. En cirkulationspump klarar 50 år och det är den enda rörliga del i systemet. Mitt styrsystem är enkelt och funktionellet. Räkna bort tillv. som flashar med färgdispayer och annat tjafs. Det är bara en fara för livslängden. tOn, tOff och TDiff är allt som behövs i en styrning. Mitt system mäter tempen på panna topp/solslinga och solpanel på taket.

/Andreas
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Och precis så tänker jag också och står och väger till och från mellan planapaneler och vakumrör då sfinx eller intelliheat. svåra frågor
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Finns det solfångare med vakuumrör som inte är tillverkade i Kina?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
ekoved45
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 07 sep, 2005 14:38

vissa förhoppningar

Inlägg av ekoved45 »

Hejsan!
och tack för all information.

En fråga till Andreas:
Du skrev att du får faktiskt ut lite uppvärming fr. Mars till Okt.
menar du att jag i mitt fall kanske skulle klara att värma upp huset från mars till okt.
Kanske du kan ge lite mer info om just uppvärmning mars-okt?

På en del får jag intrycket att man bara kan räkna med att få ut till tappvarmvattnet på sommaren.

Glömde skriva i mitt första inlägg att min taklutning nog är för dålig ca: 21 gr. så då få jag i så fall ha solfångaren på en vägg men det är om jag fattat allt rätt mer gynnsamt om man vill få ut mer varme tidig vår och höst.

hälsn. Tommy
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Nu är jag ju inte Andreas, men nästan, så jag svarar ändå att det är precis samma sak som jag menade, när jag här ovan skrev att fyra månader av året ger solen i princip ingenting. De fyra månaderna november till februari lämnar ju just mars till oktober kvar till den tid då det ger någonting.

Men det är ju också självklart att när det ger som bäst, då skulle det räcka till både värme och varmvatten, men då behövs ingen värme heller. Men i början och slutet på den perioden, alltså mars till oktober, då får jag elda också. Skillnaden är att istället för att elda kanske 15 gånger eldar jag kanske mindre än tio. Finessen är alltså framförallt att jag kan vänta en dag eller två längre, innan det blir dags att hjälpa till med ved igen.
Men lite vedstöd behöver jag under den tiden. Annars blir det lätt så att solen klarar värmen i huset, men då finns det inget varmvatten på morgonen, för det gick åt till värme på natten.

I mitt fall är det också lite annorlunda förutsättningar, kanske, då mitt hus har självdragsventilation och helt enkelt råkar ut för kondens på källargolvet i juli, om jag inte eldar någon gång per månad. Dessutom behöver jag ha lite värme i källaren för att hålla ett vettigt klimat där. Därför hade jag inte klarat mig på att elda var tionde dag ändå.
När oljepannan stod här var skorstenen alltid varm och pannan läckte lite värme i källaren. Nu får jag ha tankar som inte är alltför effektivt isolerade, alternativt sätta ett extra element i källaren. I ett sådant läge framstod solpaneler som ett attraktivt sätt att automatisera denna för husets väl och ve väsentliga lilla uppvärmning.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Hej
nu skriver jag efter mina egna erfarenheter...

räkna med noll solvärme nov-feb så blir du inte besviken
det ger värme men inte nått att tala om.....

att montera fångarna i tex 80 grader har fördelar,effekt kurvan blir
jämmnare flackare,du laddar in mer tidig vår och sen höst.

+ att du tappar lite i effekt mitt i sommaren = bra
mindre risk att du får koknings problem,skulle du optimera säg 60-90 rör för sommar bruk dvs 50-65 graders lutning så gissar jag att du skulle få varmgångs problem som ett brev på posten.
så det är inte speciellt dåligt att ha fångarna i 80-90 grader....

det du tappar mitt i sommaren hämtar du nästan igen på våren å på hösten,enligt mitt sätt å se på det hela är det väl vettigare då du förmodligen behöver energin mer då det är kallt eller under en längre tid på året

mitt i sommaren så brukar dom flesta i stället vilja bli av med värmen
varför sikta på en 100% överproduktion av varmvatten då man inte behöver det ??
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej allihop, kul med lite diskussioner!
Jag är långt ifrån ngn expert på solpaneler, men lyssnar och tar reda på fakta, sedan testar jag det som jag tycker verkar intrressant.

Vårsolen är mkt intensiv har jag upptäckt och ofta är Mars-April månad mkt mer molnfri än senare in på sommaren. Nja i mitt fall räcker det inte att bara värma upp huset med solkretsen, men jag planerar för att kunna accumulera mer varmvatten med en 1 m2 tank till. Panelerna ger faktiskt mer än jag kunde föreställa mig.

Eftersom jag också har källare i mitt hus, var jag lite rädd för att dra ner på värmen där. Sedan jag satte in en luftavfuktare i tvättstugan är nu klimatet torrt även under de blöta dagarna, särkillt under hösten som var. Jag har egentligen inte testat ut solkretsens accumulerade värme utan jag stöttar med brännaren hela året. Min brännare har visat sig fungera helt utan problem oavsett om tillslagen är 1 gång/dygn eller varannan timma. Detta var jag noga med att reda ut innan jag tippade ut min gamla CTC 265B panna. Valet föll då på en Biona Active. Som efter en hel del huvudbry nu fungerar som om den vore en oljebrännare. Dvs. som en klocka. Zwentomen, du vet vad jag pratar om :wink:

Eftersom jag inte gillar uppvärmning med el, så konditionerar jag bara elpatronerna ngn gång per år, mest för att se till att dessa fungerar vid nödläge och som backup om vi reser iväg ett par veckor.

Ngt som jag skulle vilja experimentera med är att om jag kunde komma över en billig luft/luft-värmepump och kombinera denna med solkretsen och shunta ut soluppvämt vatten till denna för att dena ska ge maximalt utbyte även vid minusgrader ute. Delta T ligger ju rätt lågt även för billig luftvärmepump. 25-30 gr har jag nästan alltid garanterat på solfångarna även vid mulet väder.
Men som vanligt är det mkt annat att göra med hus och familj innan fritid till detta medges. Nägon som har provat?
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Enda anledningen till att mina rör inte har någon annan lutning än taklutningen (32°) är att jag tyckte det skulle se alltför industriaktigt ut.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Jo håller med om att bionan går som en klocka bara man ger den tid. Den kan jämföras med en förälskelse som man borde ha vett och förstånd att hålla sig ifrån, men under de första nyförälskade veckorna förbiser man problemen och går med på att det kräver lite mera än vad som egentligen är bra för ens bästa :D när sedan vardagen kommer så har man redan vant sig vid att bionan ibland har vissa egenheter som man inte alla dagar orkar med, men andra dagar har man fullt överseende med att det är en fantastik brännare som hade varit värd ännu längre produktutveckling.

Sorry blev lite of topic
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Hemmafixar'n skrev:Eftersom jag inte gillar uppvärmning med el, så konditionerar jag bara elpatronerna ngn gång per år,
Hur konditionerar man en elpatron?
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar