Luftning av solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Handlarn
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 15:39

Luftning av solfångare

Inlägg av Handlarn »

Varit här på forumet av och till och läst diverse disskutioner. Verkar vara en del som tror sig kunna lufta en solfångare med hjälp av en borrmaskinspump eller rent av cirkulationspumpen.
Jag körde med den metoden jag med men trodde aldrig riktigt på det eftersom det verkade som panelerna gav för lite. Mina vacuum paneler är dessutom svårluftade U-pipe.

Enl. tillverkaren ska man köra med högtryckspump, gärna flera timmar. Dessutom är det ingen bra ide att använda automatluftare eftersom de inte klarar mer än 120grader. Jag vet av egen erfarenhet, mina smällte och 2/3 av vätskan pyste ut.

Det bästa och billigaste lösningen är en trädgårdspump typ Jet för under 1000 lappen. Den klara att få upp trycket till 5-6bar med bra flöde.

Farsan har vanliga paneler som var trycksatta med handpump och cirkulationspumpen. Även hans anläggning blev klart effektivare med Jet- pumpen.

Ett enkelt sett att se om all luft är borta är att sätta in en kran till expansionskärlet. Stäng kranen så att exp. kärlet inte påverkar och kör pumpen ett tag. Växla mellan att köra pumpen genom en balja med vätska och att stänga en kran på styrenheten så att flödet stoppas. Har du samma tryck hela tiden har du ingen luft kvar.

Jag har ingen luft i mitt system numer och konstant tryck vare sig det är -20 eller 100 grader.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Luftning av vakuumrör med heatpipe

Inlägg av Johan_F »

Om jag hade byggt min solfångaranläggning idag (med heatpipe och vakuumrör) hade jag struntat i att montera urluftning på taket. Den behövs ej med nedanstående procedur:

1. Jag har tagit ett gammalt expansionskärl från en Renault R4 och satt en Schraeder-ventil i locket (däckventil) samt monterat en slang med kran som kopplas in till solfångarkretsen.

2. Jag fyller expansionskärlet med solfångarvätska, öppnar kranen och blåser in tryckluft i ventilen tills kärlet är tomt. Stänger kranen och upprepar tills systemet är trycksatt till ca 2 bar.

3. Jag har säkerhetsventilen monterad precis där ledningen kommer ned från solfångarna. Under ventilen (till solslingan) har jag en avstängningskran som jag stänger. (Expansionskärlet sitter på andra sidan solslingan.)

4. Jag sätter en dunk vid säkerhetsventilens utlopp och öppnar säkerhetsventilen. Det häftiga flödet från expansionskärlet kommer att dra ut alla lyftblåsor till dunken. Stäng ventilen innan trycket försvunnit helt.

5. Efterfyll systemet och upprepa vid behov.

Ovanstående fungerar perfekt och varken avluftningsventil, spring på taket eller extra pumpar behövs.
Hemmafixar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 04 okt, 2008 20:49
Ort: Borås

Inlägg av Hemmafixar'n »

Hej,

Jag fyllde mina paneler med en dränkbar pump. Glykolen blandade jag i en plasttunna och pumpade upp allt. Lät sedan vätskan cirkulera en bra stund (20-30 min), innan jag stängde utloppet ock lät expansionskärlet fyllas upp. Tryckte sedan systemet till ca 4 bar. Upprepade hela proceduren 3 ggr och hörde att kärlet fyllde bra. Ställde sedan trycket till 1,5 bar. Där har det stått nu i 8 månader utan problem.

Fick höra av en solpanelsexpert att det är mkt viktigt att både blanda vätskan väl innan man pumpar upp den och att man får ut all luft. Luft = kass laddning och cirkulationspumpen kan slira (kavitera). Vilket ger kass värmeväxling.

Ett problem jag hade vid första fyllningen var att expansionskärlets gummiblåsa inte öppnade och jag fick inget bestående tryck i systemet.
Trodde först att jag hade en läcka, men det var gummiblåsan som klibbat ihop.
Eget uppställd Biosolpanna med Biona active, 4st K2 solpaneler, varv-tids -styrd rökgasfläkt RF300, ERA10 shuntstyrning.
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Finns väl en massa varianter på att fylla systemet, nästan lika många som antalet användare misstänker jag. :wink:

Jag brukar pumpa in konc glykol först m h a cirkpumpen. Sedan kör jag in vatten med fullt stamtryck och startar cirkpumpen när systemet är fullt. Brukar låta cirkpumpen gå hela natten för att blanda.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Skriv svar