Acktank och solfångare för tappvarmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Acktank och solfångare för tappvarmvatten

Inlägg av Micke C »

Då det går åt hislkliga mängder energi i onödan för att tillverka tappvarmvatten sommartid i min anläggning har jag börjat fundera på en solfångaranläggning. Jag är medveten om att det kan vara tveksamt att räkna hem det hela på rimliga tider, men jag tycker att finnns fler dimensioner än det rent ekomiska också.

Pga plats och kostnad så handlar det om en ren tappvarmvattenanläggning. Möjlig storlek på acktank 300- max 500l.
Har tänkt göra det hela i två steg: Först acktank som jag denna sommar använder för att tillverka varmvatten med elpatron. Och sedan fixar jag solfångarna till nästa sommar.

Men hur är det egentligen att köra en acktank som är tänklt att värmas med solfångare på bara el? Alltså, elpatronen sitter monterat hägt i tanken och värmer endast vattnet ovanför. Det medför naturligtvis begränsad kapacitet. Och vad är det för tomgångsförluster i det läget? Kommer jag att slösa ännu mer köpt energi än jag gör idag (ca 7kWh/dygn bara för att hålla pannan varm sommartid på el)

Är det överhuvudtaget rimligt att göra så här, eller skall jag bara lägga ner mina ideer och köpa en elberedare tills jag har tid att färdigställa hela anläggningen?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Det finns ju vanliga varmvattenberedare i storleken 300 liter med en solslinga i botten. En sådan vvb drar enligt SP ca 1000 kWh per år i tomgångsförluster, alltså knappt 3 kWh per dygn.

Tycker dina 7 kWh per dygn låter väldigt högt.

Det finns några få märken, bl a OSO säljs av www.solgruppen.se och Fokus (kommer inte ihåg vem som säljer dem).

De kostar ett par tusenlappar mer än en vanlig vvb, och då har du allt öppet för en solfångare senare. Så gjorde jag.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Tycker att Perpetums förslag är något som du skall tänka/titta på. En acktank på "bara" 300-500 liter är inte mycket. Bättre att köra på VVB då direkt. Naturligtvis då förberedd med en slinga för solfångare.

Körde själv min acktank på elpatron en sommar när jag byggde om mitt system och installerade solfångare. Elpatronen värmde de översta 3-400 litrarna i min acktank. Medelförbrukningen per dygn var på ca 8kWh (inkl VV-uttag).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Den där verkar ju vettig! Skall titta lite närmare på det hela till helgen.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Har en VVB mindre värmeförluster än en acktank med sammavolym? VVB måste ju minst ha en vattentemp i tanken på över 55° eller nått för att slippa legionella risken med acktanken kan jag ha så lite som 44 grader i övre delen av acktanken (350 l) och 20 grader i nedre delen och ändå tillräckligt med duschvatten. Den låga temperaturen i botten gör att solfångaren ger bättre verkningsgrad och värmeförlusterna blir också mindre.

Jag la på ett extra lager isolering rund acktanken för att minska värmeförlusterna eftersom originalisolering var ganska tunn. Köpte acktanken med elpatron och vv slinga begagnad 1 år gammal vilket kan vara ett tips, det säljs ganska ofta acktankar begagnad om du kan tänka dig en sån lösning. VV slinga eller solslinga är inget måste, man kan ha vvx extern.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

aryan skrev:Har en VVB mindre värmeförluster än en acktank med sammavolym? VVB måste ju minst ha en vattentemp i tanken på över 55° eller nått för att slippa legionella risken med acktanken kan jag ha så lite som 44 grader i övre delen av acktanken (350 l) och 20 grader i nedre delen och ändå tillräckligt med duschvatten. Den låga temperaturen i botten gör att solfångaren ger bättre verkningsgrad och värmeförlusterna blir också mindre.
/Aryan
Kan berätta lite hur jag upplever min egen vvb med solslinga. Jag har en OSO 300 liter VVB. Värmeförlusterna är som jag tidigare beskrivit ca 3 kWh per dygn, men jag har ställt ner termostaten något (ca 55 grader). I verkligheten ligger jag på ca 2 kWh. Det gåpr givetvis att isolera lite extra runt den, problemet är väl hur snyggt man kan få till det. Står tanken i tvättstugan så kommer ju spillvärmen huset tillgodo ändå.

Vad gäller skiktning så fungerar en vvb så att kallvatten fylls på i botten, och skiktningen blir faktiskt ruggigt bra. När man tappar varmvatten från toppen fylls kallvatten på underifrån och flyttar det varma skiktet uppåt. Det vet alla som råkat göra slut på varmvattnet, det tar verkligen SLUT, och det tar tid innan man har varmvatten igen.

Jag har ingen mätare i botten, men drygt en tredjedel upp så är tanken ofta under 20 grader. Jag gissar att tempen precis i botten ligger neråt 10 grader. Det blir principiellt att jämföra med en TVA (tappvattenautomat). man får lite hårdare strömning runt p´å fyllningen, men annars är det jämförbart.

Så, en VVB med solslinga fungerar trots allt riktigt hyggligt. Missförstå nu inte detta inlägg som att jag vill "försvara" min egen konstruktion. Det finns bättre konstruktioner, men de blir också väldigt mycket dyrare. Det kanske är så att den bästa och enklaste lösningen för ett större och bättre tappvattensystem är en större och högre vvb med sollinga i botten, men de finns inte på marknaden (än). Det är enklare att modifiera en befintlig konstruktion.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle nog hellre satsa på snålspolande kranar/duschar iastället, Dessa ger 6 l/min mot 10-12 l/min vanliga
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Nja det är inte det förbrukade varmvattnet som är "problemet", det har vi koll på. Men att göra av med 7kWh/dygn bara för att hålla pannh***e varmt för att få tappvarmvatten känns inte bra. Därför började jag fundera på en mer hållbar lösning.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Har ni pluggat igen rökröret med isolering??

Tycker bara det låter mycket i förluster bara, 2555 kWh/år

Vad har ni för panntemp inställd??

Klarar ni vv behovet med 55° t,ex så gör det
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

60°C har jag för mig. Pluggat rökrör och cirkulationspump avstängd. Dessutom hade jag isolerat vid shunten samt röret till expansionskärlet, eftersom dessa punkter avledde en hel del värme. Mätning under ganska lång tid, varför jag är rätt säker på att siffrorna representativa. Det är dock KWh räknaren i pannan och jag har inte kollat den mot ett kalibrerat instrument. Skulle det samma felvisning som rökgastermometern behöver jag knappast bry mig ;)
Sedan dess har jag också isolerat själva stosen till rökröret. Där blir det också riktigt varm vid eldrift, så jag misstänker att den har mer eller mindre direktkontakt med manteln. Ingen mätning efter det så aningens bättre än 7kWh i förluster per dygn kan det ju vara nu men det är knappast nere på acceptabla nivåer för det.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag undrar om den mätaren stämmer så bra, Jag har upplevt ecoflexen som bra isolerad jämfört med andra pannor iaf.. :?

Du borde nog jämföra med elmätaren till kåken oxå, Kolla vad el ni förbrukar med pellets o sen köra elpatron o jämföra..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Om det är en panna så låter siffran 7kWh normal. Jag vet flera som har pelletsvärme i sina pannor som på sommaren stänger av pannan och kör varmvattnet genom en vanlig VVB istället. Pannor läcker värme något helt vansinnigt.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

hej
en vanlig tank som är hyfsat isolerad tappar inte så mycket värme
1000-1500kwh per år tycker jag mig ha läst nånstans

jag har kört min acctank en vanlig borö 500 med förådsberedare som
vvb i ett eller 2 år å tycker inte den drog onormalt med ström

ska du köpa tank se bara till att den har pur isolering och att du värmer i översta elpatronuttaget med 60 grader som max temp då funkar det bra..

har du tank så satsa på en plattis för inväxling av solvärme eller svetsa igen tanken under,det brukar va en ring i botten på tanken
lägg in en plåt där å lämmna 2cm spalt mellan tankbotten å den nya plåten så har du en inbyggd värme växlare under tanken
där bör det va perre att växla in solvatten....

sen måste du givet skära till ny isolering mm mm för å få det bra
jag gillar värme växlaren,enkelt å lättsamt att montera in grejernna
å det funkar helt super..
men vad du än gör se till att tanken har dubbla varmvatten slingor eller
kör med en tva ....du ska inte ha en förådsberedare i tanken
dom är helt värdelösa om du inte kör olja ved eller pellets
till solvärme pasar dom inte
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

jockefors skrev:... eller svetsa igen tanken under,det brukar va en ring i botten på tanken
lägg in en plåt där å lämmna 2cm spalt mellan tankbotten å den nya plåten så har du en inbyggd värme växlare under tanken
där bör det va perre att växla in solvatten....
En plåt som värmeväxlare under tanken med luftspalt emellan?!?!
Är detta en beprövad idé eller? Jag tror inte på den. Dels borde det bli väldigt dålig värmeledning mellan plåten och tanken och dels måste den isoleras nedåt så att den inte värmer golvet lika mycket som tanken.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
jockefors
Entusiast!
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 02 feb, 2006 22:59

Inlägg av jockefors »

Shakespeare skrev:
jockefors skrev:... eller svetsa igen tanken under,det brukar va en ring i botten på tanken
lägg in en plåt där å lämmna 2cm spalt mellan tankbotten å den nya plåten så har du en inbyggd värme växlare under tanken
där bör det va perre att växla in solvatten....
En plåt som värmeväxlare under tanken med luftspalt emellan?!?!
Är detta en beprövad idé eller? Jag tror inte på den. Dels borde det bli väldigt dålig värmeledning mellan plåten och tanken och dels måste den isoleras nedåt så att den inte värmer golvet lika mycket som tanken.
mvh
hej
joo du har fattar rätt ..fast utrymmet fylls med solfångarens vatten
och ytan upp mot tanken funkar som värmare
säg att man har en
diam på 40 -50 cm under tanken det är inte en liten värme avledande
yta speciellt då vattnet inne i tanken kyler av plåten ...
gissar på att den plåtytan motsvarar många m slinga inne i tanken

sen isolera tjaa visst men det har du väl ochså i dag ..isolering under tanken,bör väl bara va till att lägga in en 40mm markisolering mot plåten man svetsat fast ...tanken är inte dum i sin enkelhet
man behöver inte riktigt ha en växlare som överför 22kw
tror gott det räcker med 5kw

har man en svets å lite rör är det en jädrigt bllig lösning som sitter på rätt ställe för att ladda in solenergi
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar