Disk och tvättmaskin på varmvatten

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Xav
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 07 jul, 2005 09:09

Inlägg av Xav »

Interessant å se at tema har vært diskuttert en stund her.
Jeg har også undersøkt saken lenge til samme konklusjon.

Jeg kommer til å installerer i første omgang en termostatisk ventil til vaskemaskin(tvätt). Og det vil sannsynligvis stå på 30-40°C hele tiden.
Siden jeg har solvarme også til romoppvarming, er det alltid minst 30°C i tanken. Skyll vil også skje med varmtvann og vil være mer effektiv, synd at skyl ikke kan forkortes.
Dersom en planlegger vask med sol, så får en bedre utnyttelse i kalde sesongen.

Jeg har sett MIELE industrivaskemaskiner i solbyen Freiburg.

Det er kanskje på tiden at alle leserne her ringer til f.eks. Electrolux og ber om små disk-og tvätt-maskiner som har både kaldt og varmt vannsinntak.
Etterspørselen må bygges opp!

Kanskje en jobb for foreningerne også!
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

finns..

Inlägg av snillet »

Eftersom det finns på andra marknader så borde det inte vara omöjligt..
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Niels
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 04 nov, 2005 10:05
Ort: Danmark
Kontakt:

Inlägg av Niels »

Ahem... Der findes en smartere løsning: Se
varmtvandfrasolen.dk/Produkter/hvad_bruges_det_til.htm#alfa
Erik
Energiprofet!
Inlägg: 503
Blev medlem: ons 09 feb, 2005 15:21
Ort: Gbg

Inlägg av Erik »

Jag vill ha det till att i Tyskland kan man köpa hushållsdisk/tvätt maskiner med dubbla uttag. Det borde vara självklart att alla maskiner hade det.

Angående tvättmaskin, äggvita koagulerer om man kör på med varmvatten det förta man gör. Det är ungefär som med blod, tag bort med kallvatten.
Niels
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 04 nov, 2005 10:05
Ort: Danmark
Kontakt:

Jo, men...

Inlägg av Niels »

I praktiken värkar det imidlertid utmärkt - kanske vet äggviten ikke om det...
Derfor er der også mange store vaskerier, hvor der anvendes varmt vand.
Kenta
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 01 dec, 2005 10:35

Diska kallt eller varmt?

Inlägg av Kenta »

jag har fått lära mig att använda kallvatten i både disk och tvätt maskin och anledningen är att tvättmedlet är tillverkat så att det ska värmas i maskinen för att få full effekt och det får sämre verkan om man tar för hett vatten direkt.
imsevimse
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: tor 24 nov, 2005 18:57
Ort: Småland

Inlägg av imsevimse »

Jag har kopplat diskmaskinen till varmvattnet. Om jag spolar lite innan maskinen sätts på, så får jag in 60 gr. vatten. Det kyls givetvis av iomed att diskgodset är kallt, men jag sparar en hel det uppvärmning på detta sätt. Sedan är det så, att vid sista sköljningen, värms vattnet upp. Altså inte kallsköljning som sades tidigare. Där har man en besparing till. Dessutom är det betydligt skonsammare för glas (vinglas), att inte utsättas för de kraftiga temperaturförändringar, som erhålls vid kallvattenanslutning.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag har alltid haft diskmaskinen på varmvattnet. Men mest för att det har varit anslutet så redan när jag köpt husen ifråga.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Xav
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 07 jul, 2005 09:09

Inlägg av Xav »

Det finnes vaskemakin (tvättmakin) med både inntak av kaldt og varmt vann, men ser ikke ut til at det distribueres i Norge eller Sverige, men ser ut til å være vanlig i stor-Brittania.

Til og med svenske Electrolux har en modell EW1000I som tar inn både kaldt og varmt.
se f.eks
http://www.electrolux.co.uk/node39.asp?ProdId=8720
ellers har UK produsent http://www.servisuk.co.uk kald og varmt på alle vaskemaskiner, ser det sånn ut fra installasjonsveiledning.

Så bare gå til Electrolux og spør etter den engelske modell!

Oppvaskmaskiner (disk..) aksepterer vanligvis varmt vann opptil 60°C
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Xav skrev:Det finnes vaskemakin (tvättmakin) med både inntak av kaldt og varmt vann, men ser ikke ut til at det distribueres i Norge eller Sverige, men ser ut til å være vanlig i stor-Brittania.

Til og med svenske Electrolux har en modell EW1000I som tar inn både kaldt og varmt.
se f.eks
http://www.electrolux.co.uk/node39.asp?ProdId=8720
ellers har UK produsent http://www.servisuk.co.uk kald og varmt på alle vaskemaskiner, ser det sånn ut fra installasjonsveiledning.

Så bare gå til Electrolux og spør etter den engelske modell!

Oppvaskmaskiner (disk..) aksepterer vanligvis varmt vann opptil 60°C
Miele (industritvättmaskiner) har oxå det men dom kostar 20000:- o uppåt...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Har pratat med siemens om detta. Befängt tycker dom. En diskmaskin av dagens kvalite värmer upp 10 l vatten så du hinner knappt få fram varmvattnet innan kranen stänger av och får istället förluster när du fyllt ledningen med varmvatten. Vad gäller tvättmaskin så var det samma visa där och även värre var att fleratlet tvättmedel fungerar inte om du har för varmt vatten idag.
Så har du vvc kan det kanske finnas ide i att göra detta men inte annars.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Bosse Isplank
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: sön 01 apr, 2007 09:26

Svensktillverkad maskin för hushåll!

Inlägg av Bosse Isplank »

:!: Vi bodde i Australien - och köpte där en SVENSKTILLVERKAD Asko ASEA 12002 - vill minnas för 700 $A ~3500kr. Detta var 1991 - maskinen tog vi med hem 1993 och den går fortfarande utmärkt - och nu har vi satt in solvärmeanläggning - så nu blir det ränta på Australien$$$$
:lol:
Baxi Bonus 30
Eurofire 20kW
Crouzet Millenium 3
Solfångare Intelliheat 84 rör
Solautomatik Steca 0603
2*750liter Acktankar - parallella
_____
Ful men inte dum
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev:Har pratat med siemens om detta. Befängt tycker dom. En diskmaskin av dagens kvalite värmer upp 10 l vatten så du hinner knappt få fram varmvattnet innan kranen stänger av och får istället förluster när du fyllt ledningen med varmvatten. Vad gäller tvättmaskin så var det samma visa där och även värre var att fleratlet tvättmedel fungerar inte om du har för varmt vatten idag.
Så har du vvc kan det kanske finnas ide i att göra detta men inte annars.
Gammal tråd men ändå..

10 L i ledningen krävs det att det är 50 meter rör om man har 20mm ledning för att rymma 10 liter vilket jag inte tror många har från beredaren till disk/tvättmaskin, 20 mm rör innehåller ca 2 dl/meter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Upptäckte att jag oxå hade diskmaskinen på varmvattnet :)
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Newlund
Stor entusiast!
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 20:08
Ort: Vessigebro såklart!
Kontakt:

Inlägg av Newlund »

Fråga:
Är det bara att byta anslutning så sköter diskmaskinens termostat att elen inte går på? Eller måste värmeelementet kopplas bort?

Tjo // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar