Laddat in sool

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Laddat in sool

Inlägg av Dempan »

Hej
Jag fick in en 65 kWh i helgen och är glad för det lilla tillskottet. Funderar på om det verkligen kommer in så mycket eller man bara ska ta det som att det man vet att det kommer in kWh. Är det vanligt att dessa mätare är kallibrerade speciellt för den vätska som finns i systemet eller hänvisar den bara till vatten som medium. Kan ju tänka mig att det är uppblandat med ngt antifrys.

Läste lite i manualen och där står det att fabriksinställd jobbar solfåångaren till det är +65 grader i acctanken. Finns det någon anledning till att det är så eller kan man höja så att den fortsätter att jobba upp till säg 90 grader. Tanken tar väl ingen skada av det? eller resten av systemet heller...

Är där ngt annat man ska tänka på att ändra på fabriksinställningarna?

mvh Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

65 kWh nu på en helg o med 48 rör :shock:

En kompis får ju inte ut ens 20 kWh/dygn från 60 rör från sfinx mitt i sommaren med strålande sol o klarblå himmel.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Ja det var lite det jag var rädd för, att mätaren inte är kallibrerad för den vätska som finns i systemet...

Kan man på ngt sätt räkna sig fram till vad som mer troligt är verkligheten?
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Angående inladdning till acc

Inlägg av Gotte »

Jag har ett Effektasystem, dvs deras vaccumrör och styrsystem
Jag bryter inmatningen till acc vid 95 Gr, för att inte riskera kokning i acc-tank.
Vaccumrörsystemet fortsätter att höja temperaturen på primärsidan och en accelerarande effect uppstår när styrsystemet stoppar sekundärslingan till acc-tanken.

Detta hände i somras, och jag fick temperaturer över 145 Grader primär (8bar), vilket resulterade i tömning av primärsida via säkerhetsventil.

Fullt normalt.

Under hela processen fanns ingen risk för kokning i acc-tank, beroende på brytningen vid 95 Gr.

Som du kan se på min Onlinesida http://tgsoftware.mine.nu kan primärsidan redan nu i Januari uppnå arbetstemperaturer nära 85-90 Gr.
Dock kvarstår låg temperatur på sekundär = acc-tank
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Sjukt snygg installation och pannrum!

Då ska jag ner o pilla på min styrning av solfångaren. Tyckte oxå att det verkade märkligt.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Tilläggas bör

Inlägg av Gotte »

Vid ovan nämnda händelse, tömning primärsida
Vad som händer är att vätskan trycks ned i ett expansionkärl
När solen gått ner och solpanelen svalnar återfylles vätskan själv från expansionskärlet. Nästa dag är systemet i drift, utan någon insats från mej. Alltså tryggt och bekvämt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är en av finesserna med vaccumrör. Ovannämda lösning fungerar inte på plana solfångare typ Lesol 5AR...... :cry:
Har tömt systemet två gånger via säkerhetsventilen innan jag monterade en SYR-ventil. Där efter har det fungerat. SYR-ventilen dumpar VV till golvbrunn när bottentempen når ca. 95-96 grader (då ligger topptempen i acken kring 100 och pannrummet har en temp på omkring 40-45 greder...).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ja jag tror som Andre´att du behöver kalibrera din mätare ganska kraftigt.
Du har 4,48 effekt givande yta vilket gissningsvis kommer upp i ca 3,5kW som bäst (medel ca 1-2kW). Det betyder att du skulle haft dina fångare riktade mot solen i ca 30 timmar under helgen.
Har ni 15 timmar sol om dagen i Malmö så här års? Rimligt är nog 6-8h/dag vilket om det var soligt kunde gett ett värde på kanske 30kWh.

Jag tror att du behöver se över dina tempgivare och sen ställa in värdet för vätskan (brukar vara 50%). Sänk ner givarna i vatten med krossad is så ska dom visa 0°. Bäst av allt är om det finns ett kalibreringsprogram i din styrenhet.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Ja här nere på kontinenten så lyser solen länge om dagarna :lol:

Får kolla hur det står till med kallibreringen. Installatören skulle komma förbi veckan iallafall så kanske jag kan ställa lite intelligenta frågor till honom. Känns som om det är något dom borde fixat när de installerade det förra sommaren...

På effektmätaren står det att den laddar in runt 5 kW när solen lyser och jag kollat. I helgen gick tempen i tankbotten upp från ca 25 till ca 55 grader under dagen. Tanken är ca 650 liter och solen värmer den nedre 1/3-delen av tanken. Kan man räkna sig baklänges? Någon som har en god formel?

50%: du menar att de visar 50% fel?

Fundering...jag mäter tempen i tankbotten och tempen vid solfångaren(tror jag iallafall) dvs visar tempgivaren fel på taket då? Eller hänger det hela på uppmätt pumpat flöde dvs att då viskositeten är annerlunda på vätskan och späkar till det?

summasumarum: Bra men fel!
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Vatten uppblandat med glykol har inte lika hög värmekapacitivitet som rent vatten. Därför kan du inte överföra lika mycket effekt med samma flöde och temperaturdifferens. Om energimätaren tror det är vanligt vatten överdriver den.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Pratade med installatören igen. Han sa att han trodde att effektmätaren var kallibrerad för blandningen i solsystemet. De köpte allt från samma lev så då ska det ju funka, sa han

Man kan ju fundera på varför inte alla mätare för solsystemen är kalibrerade för normal vätska som används istället för bara vatten. Det är dom ju iallafall säkra på att det aldrig är.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej,
Här kan nog bli fel i kvadrat med energimätningen.

1. Värmekapacitivitetet hos frostskyddsvätskan är lägre än hos rent vatten som har 4,18 J/°C x g. Alltså kommer vätskan ej att överföra så mycket energi vid en viss temperaturskillnad. Denna minskning bör leverantören av frostskyddsvätskan kunna uppge.

Om du själv har blandat vatten och frostskyddsvätska måste du känna till koncentrationen för att få rätt värde.

Min använda regulator typ UVR1611 har en parameter i menyn för antal procent frostskyddsvätska som kompenserar för minskande värmekapacitivitet. Men har verkligen olika typer av frostskyddsvätska samma värmekapacitivitet?!?

2. Många flödesgivare visar betydligt högre flöde om vätskans viskositet är större än vattens viskositet. Flödesgivare typ "kula i koniskt rör som lyfts av vätskeströmningen" kommer att indikera för mycket. Om det finns en ställbar strypning för att reglera flödet påverkas även den av vätskans viskositet.

Sen gäller det att mäta rätt temperaturer. Det bör ju vara nära ackumulatortanken och inte uppe på taket.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dempan skrev: I helgen gick tempen i tankbotten upp från ca 25 till ca 55 grader under dagen. Tanken är ca 650 liter och solen värmer den nedre 1/3-delen av tanken. Kan man räkna sig baklänges? Någon som har en god formel?
Om det rör sej om ca 220 l den nedre 1/3 av pannan så gör det ca 7,7 kWh om tempen höjs 30° utan uttag från den nedre delen..

"formeln" liter X grader X 1,163/1000 = kWh
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar