OTYDLIGT, KRÅNGLIGT och smått obegripbart på SP

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

OTYDLIGT, KRÅNGLIGT och smått obegripbart på SP

Inlägg av dossedoss »

Jag har nu ägnat 2 timmar till att reda ut det hela på SP s hemsida ang solfångare, är jag dum i huvudet eller kan någon förklara.

Jag köpte Effectas solfångare på inrådan av en expert förra året.
Nu har en kompis köpt andra solfångare och vi började disk i fyllan.
Jag ville påstå att mina är effectivare och ville kolla på SP.

Jajemänn, om man ger sig tid och fattar vad de menar, man måste ju lägga ner en massa tid på att räkna osv.
Men det var som jag trodde,de är EFFEKTIVAST per panel.
Och detta med råge. Min kompis ville påstå att hans gav ca 750 kW och effectas bara ca 500, Ja helt rätt men ointressant då man jämför äppel och päron.
Synd att man nästan måste va idiot för att fatta.

Men min kompis har kommit fram till slutsatsen i måndags då mina kaddade MYCKET mer än hans och han själv började räkna på siffrorna.
F-n vad glad ja är som valde rätt.
Tydligen gjorde CTC det oxo då de säljer samma, jag är bara en "liten " människa men de borda ha kollat upp vad dom skall köpa och sälja.

Edit : Detta inlägg får tas med en "nypa salt" då författaren jobbar på Effecta / moderator
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Dossedoss,

Var har din kompis köpt sina 750 kW solfångare? En sån skulle jag också vilja ha för då skulle man kunna sälja värme till hela byn! (Hi)

Det är inte så lätt att jämföra solfångare, något SP också har upptäckt.

Är det flest kWh/m2 x år som eftersträvas? Eller flest kWh/år per panel? Eller flest kWh/år som du kan placera i din installation? Eller segrar flest kWh / ianspråkstagen takyta x år? Eller flest kWh / år x kostnad? Är inte insamlad energi på vår och höst värdefullare än sommartid förresten?

Du kan t ex ta solfångare med vakuumrör som exempel på att värdena kan feltolkas. Vakuumrör brukar ha mycket hög effekt per m2 verksam yta (apertur eller referensyta) tack vare god isolering. Mellanrummen mellan rören räknas då inte in i ytan. Fast du behöver plats till dem vid installationen ...

Antag att du nu kompletterar denna solfångare med reflektorer under rören och mellanrummen. Nu får du in lite mer energi utan att ta någon ytterligare takyta i anspråk. Men nu kommer solfångaren att få ett betydligt sämre testresultat när man jämför kWh/m2 x år för referensytan har ökats betydligt men insamlad energi har ökat i betydligt mindre proportion. Solfångaren ger nu mer energi fast testresultatet visar att den är sämre ...

Vakuumrörsanhängare (vilka jag tillhör) påstår ofta att vakuumröret har samma höga effekt då solen ej står vinkelrätt (ända tills rören börjar skymma varandra. De framhåller då att plana solfångare försämras mer då solen står snett. I själva verket är det ju tvärtom - det är vakuumrörsägaren som blir lurad kring middagstid då solen värmer taket mellan rören istället för att värma solfångarrören.

Ja, det var bara några exempel. Vid denna tid är det ofta snö, is och frost på solfångarna. Vakuumrören är så bra isolerade att de tinar sist av allt på taket. Hur räknas det in i teststatistiken om testet har skett under artificiell belysning inomhus? Samtidigt är kanske vakuumröret det enda som har så små förluster så att det blir någon värme över till att värma ackumulatortanken med när soltimmarna är få, t ex nu.

Här finns många olika faktorer att ta hänsyn till och flera av dem är svåra att jämföra. Om man bor i inlandet där det är mycket moln är det bättre och ha solfångare som är bra på att utnyttja diffus strålning m.m. Ska man värma poolen är det väl bäst att göra det till lägsta kostnad sommartid. Då är det nog bortkastade pengar att köpa något som kan producera en liten kvantitet 70-gradigt vatten nu i februari.

Olika användare har olika förutsättningar varför det inte är självklart att en viss solfångare är "bäst" för alla. Det finns många andra aspekter förutom ovanstående.
Senast redigerad av Johan_F den fre 20 feb, 2009 08:58, redigerad totalt 7 gång.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo 750 kW vore nått, Värma 13 m3 vatten 50° på 1 tim :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Jämföra solfångare kan man göra tills man blir tokig.

Att bara jämföra kWh/referensyta är missvisande. Jag tycker personligen att man ska räkna ut vad man får betala för varje kWh men får in via solfångaren. Ett annat intressant mätetal är kWh/kvm byggyta och år.

Ska man värma poolen så är en plan solfångare bättre än vakuumrör. Har man ett högtempsystem är vakuumrör bättre. Utbyte per kvm byggyta är liten mellan plana och vakuumrör. Har man dåligt med plats på taket så välj vakuumrör med reflektorer, de ger mest per kvm byggyta av alla solfångartyper.

Själv är jag snål och tittade mycket på pay-off tid när jag installerade. Har ca 7 års pay-off på min TVV-anläggning. Jag har Lesol 3AR självbygge, installerat 2005. Jag är enormt nöjd...men jag kanske hade varit lika nöjd med vakuumrör ?

Vissa vakuumrör från Kina har haft ojämn kvalitet, främst problem med vakuumet (varma rör). Det är inte lätt med vakuum, samma med lampor och rör. Krävs bra processkontroll.

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Perpetum,

Det där har du rätt i. Jag har monterat solfångare för 180 vakuumrör på mitt tak men för närvarande är det ca 25 rör som jag har plockat ned för de ger ej utlovad effekt pga dålig isolation. Där är ytterligare åtminstone 6-7 rör som jag ska ta ned och reklamera när snön har försvunnit och det blivit drägligt att jobba på taket.

En bekant som jobbar på en biltillbehörsfirma behövde en vinkelslip men han ville ej köpa något dyrt så han gick till ett företag som har bilgrejor som tema och köpte en (troligtvis kinesisk) vinkelslip för under 200 kr.

När han kom hem upptäckte han att den var oanvändbar för lagerna hade så dålig precision att allting vobblade och skramlade.
Han gick tillbaka och reklamerade varan och undrade om han kunde få pengarna tillbaka. Expediten undrade då om han inte ville ha en annan ny istället. Kunden trodde inte det skulle hjälpa.
–Onej, alla är inte så här dåliga.

Efter att ha öppnat sju (!) kartonger och provat dem så fann han en vinkelslip med bra lager i! De sex andra borde aldrig ha lämnat fabriken!

Kineserna blåser inte folk på pengar. De fyller kontainern och du får prylarna. Men sen om prylarna fungerar det är en helt annan sak som inte tycks spela någon större roll så länge som grejorna nästan inte kostar något.

Miljömässigt tycker jag det är fullständigt förkastligt att ta jordens resurser i anspråk för något som ingen vill ha, transportera det över halva jordklotet och sedan fylla sopberget med det. Det borde vara kriminellt!
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Johan_F skrev:Hej Perpetum,

Det där har du rätt i. Jag har monterat solfångare för 180 vakuumrör på mitt tak men för närvarande är det ca 25 rör som jag har plockat ned för de ger ej utlovad effekt pga dålig isolation. Där är ytterligare åtminstone 6-7 rör som jag ska ta ned och reklamera när snön har försvunnit och det blivit drägligt att jobba på taket.
Hej Johan

Över 30 rör av 180 ? Det är ju var 6:e rör :shock:

Nyfiken. Var de dåliga redan från början eller hade de "pyspunka" så att du upptäckte det efter en tids drift ?

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Perpetum,
Nästan alla av de dåliga rören upptäcktes inom en månad då frosten kom. De som var dåliga ser då bra ut - frostfria! De med frost ger då paradoxalt mer effekt då de har mycket lägre förluster så isen ej smälter.

Troligtvis är det så att de dåliga har för mycket luft mellan glasväggarna.

Däremot verkar bara något enstaka rör ha "pyspunka". 60 rör monterades i slutet av augusti. Vid den första frosten upptäcktes ett dåligt rör men det var först förra veckan som jag upptäckte att ytterligare ett var dåligt så det hade förmodligen pyspunka.

Leverantören har tacknämligt nog varit här nu och levererat ersättningsrör. De kommer dock inte upp några rör på taket förrän jag har provat dem och snön töat från taket.

Jag har satt upp en bock på mitt platta verkstadstak och lagt ett par cellplastbitar från kartongerna med vakuumrören på taket och bocken. Sen lägger jag tio vakuumrör där åt gången och väntar på sol. Det kan vara förvånansvärt stor skillnad mellan rören när man känner på bulben.

Jag har tagit två av de bästa provade rören som referenser. Sedan jämför jag med åtta okända rör åt gången. Ett bra rör kan t ex bli ljummet med 3 cm pudersnö ovanpå röret och så svag sol (genom moln) att den ger mycket svaga skuggor. Bulben på ett dåligt rör känns då helt kall. Men det förekommer även några mellanbra rör som är lite svårare att sortera.

Jag har antagligen haft "otur" och fått ett parti med defekta rör. Märkligt nog så hamnade de flesta defekta rören på de två sist monterade solfångarna.

Jag föreslår att alla vakuumrörsägare bevakar sina rör efter en frostnatt utan snö som följs av sol. Kolla noga då frosten släpper. Vissa rör kanske helt har släppt frosten medan andra är frostiga. Jag kollar med kikare från marken och noterar misstänkta rör. Sedan kollar jag en annan dag om samma rör dyker upp igen. Man får naturligtvis se upp med felkällor (rör vid kanten som får mer sol, ventilationsutsläpp, skuggade rör, reflektioner från vindskupor.) När cirkulationspumpen startar kommer rören att bli varmare i flödets riktning. Vid en bra vald tidpunkt bör man se en hyfsat jämn frostkant som lutar lite nedåt.
Om ett rör i mitten är frostfritt före de andra bör man misstänka det. Men man får ju också acceptera en viss individuell skillnad mellan rören.
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Vad jag är glad att jag valde effectas solfångare, för de har hållt i rören ALLA, samt att när beräkningarna var färdiga på SP är de effektivast per panel och byggyta.
Vad glad ja blev, TACK för att ni retats(hi) för ett glömt skrivfel...)

Edit : Detta inlägg får tas med en "nypa salt" då författaren jobbar på Effecta / moderator
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Johan Skrev:
Det där har du rätt i. Jag har monterat solfångare för 180 vakuumrör på mitt tak men för närvarande är det ca 25 rör som jag har plockat ned för de ger ej utlovad effekt pga dålig isolation.

Hur mycket tank har du igenteligen.
Jag måste säga att jag tycker synd om dig... själv hade jag varit vansinnig.
Så mycket skit du har betalat för...(25 rör.) hur bra är då de andra i effekt?
Varför såååå många rör.
Det var därför jag valde solfångare med reflektor, slippa en massa skit på taket.
Jag tittade på byggyta/effekt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Dossedoss:

Varför inte ta och fylla i din profil så att folk kan åka förbi hos dig och kolla hur dina rör ser ut, då de verkar var de enda som är något att ha :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Dossedoss,

Vad har effekt per byggyta för betydelse? Har du ont om plats på taket?
kWh/år och investerad krona tycker jag är viktigare. Men allra viktigast är att man tror på det man köper, billigast är inte alltid bäst. Det är uppenbart att du tror på Effecta men Johan_F verkar lita på sin leverantör och jag tycker inte du ska säga att han har skit på taket.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Dossedoss,
Jag har faktiskt inte betalat för de sista rören ännu och inte blivit tvingad av leverantören att göra det heller förrän allt fungerar tillfredsställande. Men det ska snart göra det.

Alla som håller på med ny teknik bör vara beredd på att allting inte fungerar optimalt hela tiden. Se på NASA:s rymdfärga som exploderade pga några sketna frostiga packningar.
Givetvis behöver tillverkarna prova olika konstruktionslösningar för att få marknadens mest effektiva solpaneler. Då förändringar görs inträffar ofta överraskande problem som får lösas efterhand.

Skillnaden är om leverantörerna tar sitt ansvar och kan erkänna brister samt rätta till dem. En leverantör som helt försörjer sig på enbart solenergilösningar och har t ex civilingenjörsexamen inom relevant område värderar jag betydligt högre än en firma där solenergin utgör en liten del av t ex ordinarie VVS-verksamhet eller där solenergin inte är något genuint intresse hos företagaren.

Det finns antagligen inte alltför många fabriker på jordklotet som tillverkar vakuumrören då nästan alla rör på marknaden har samma mått.

Jag kan även berätta att jag har en 750 l tank uteslutande för varmvattnet samt en 300 l med shunt för uppvärmningen som jag inte har kopplat in ännu. Sen har jag en bergborra (för bergvärmepump) som jag eventuellt kommer att dumpa överskottet i när det blir aktuellt och jag får tid att koppla om och gräva i trädgården.

Beträffande reflektorer så tvivlar jag på att de är särskilt bra i längden. Jag har inte lust att tvätta sådana på taket varenda år. Antagligen bättre med fler rör. Solenergianläggningen ska ju hålla många år och man vet ju hur metall ser ut efter ett tag utomhus.

Vet du själv att alla dina rör presterar i topp? Har du kalibrerad energimätare vad du får in i tanken?

Sen kan man inte lita helt på SP heller. I deras senaste mätning reviderade de sina tidigare beräkningar och sänkte resultaten för många vakuumrör ca 15 % tror jag det var. Detta borde vara föremål för en annan länk.

Min målsättning med anläggningen är att ersätta så mycket el som möjligt med solenergi. Sen struntar jag i om det blir dyrare än att köpa elen från kolkraftverk i Tyskland. Detta gör jag för att dra mitt strå till stacken i rådande miljö- och energikris.
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Oj, vad ont det gjorde att trampa någon på tån, jag menar inte att det jag har tvunget är bäst. Men jag ångrar inget iallafall.
Jag menar inte att Johans anläggning är skit...
Inte heller att det Johan har "totalt"(fabr) är skit heller...
Jag menar snarare då OTUR:
25 rör av 180 som ej håller måttet, detta är väl snarare en formulering ifrån min sida att kalla detta för skit.(eller?)

Jag tänkte på inlägget här på forumet tidigare ang en vinkelslip ifrån KINA, någon fick testa 7 st för att hitta en som fungerade.
Då kan man väl kalla det för skit iallafall. :) :)

Det jag vill berömma i det hela är: din leverantör Johan som inser problemet. En stor eloge till dessa.
Dessutom borde alla som gör något för miljön ha en stor applåd...
Allt som kan ersätta el skulle belönas med medalj.

:D
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Solfångarna är inte allt. Rördragning och tankens utformning är avgörande för hur mycket man får ut av sitt solvärmesystem.

Många slarvar med rörisoleringen och har nog en sämre anläggning än de tror. En del har flera meter rör uppe på taket ( gäller nog främst vakuumrör), hade varit bättre att dra dem in på vinden där man kan lägga på dem lite mer isolering och minska värmeförlusterna.

Tanken, tja. Den perfekta tanken finns ju inte. Men det finns riktigt dåliga och sedan ganska bra tankar.

MVH/Perpetum.
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Perfekta tanken, ja jag såg en i somras och har försökt komma på , en inovatör som visade den på Nolia i Piteå på mässan där.
Den verkade skitbra.
Återkommer om jag hittar honom och hans tank.
Den var rätt dyr, men verkade revolutionerande.
Skriv svar