Drivpaket?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Drivpaket?

Inlägg av ake_l »

Hej,
Jag har en 750 L acktank och reglercentral UVR1611 och tänkte köpa 3x30 vacuumrör från Sfinx.
Men vilket drivpaket skall jag skaffa? Eller bygger man ihop det själv av ihopplockade komponenter? Några idéer här? Och hur fyller man det lättast och får rätt tryck, från vattenkranen eller skall man pumpa upptrycket via någon typ av ventil?

Mvh,
// Åke
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

http://vvfs.dk/assets/jpg_tif/meibes_pumpe.JPG

Kan köpas av vvfs.dk
används för att pumpa upp trycket till rätt niva, eller så kör du med en vanlig pump som klarar att trycka mer än du behöver. Glöm inte att köra glykolblandat eller köp tyfocoor ls.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Åke,
Jag brottades med samma frågor som du för ett drygt halvår sedan. Efter en hel del kikande på nätet så fastnade jag för ett färdigt drivpaket och tänkte importera det (från Tyskland tror jag).

Men när jag besökte Sfinx så såg jag att han hade bestämt att ta hem samma modell men han hade inte fått upp det på webben ännu men det har han nu.

Modellen jag gillar heter PS-D. Den har det mesta inbyggt i en kompakt och bra isolerande låda. Där finns även en luftfälla som avluftar glykolblandningen. Det fungerar så bra hos mig att jag ångrar att jag monterade avluftningsventil vid solfångarna. Jag hade först 2 st solfångare och har nu byggt ut till 6 solfångare.

Naturligtvis går det att bygga med lösa komponenter men det är kanske svårt att få det lika kompakt om man vill ha alla funktionerna.

Beträffande påfyllningen så kan du finna flera tips på forumet bara du söker lite. Jag använder ett modifierat gammalt expanionskärl från en Renault R4 som jag trycker ut vätskan ur medelst en luftkompressor.

Lycka till med din anläggning! /Johan
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Hej Johan F,

Tack för svaret. Det slutade med att jag köpte Sfinx kombipaket med 90 rör och då ingår PS-D. Precis som du skriver ser den riktigt bra ut. Intressant att höra att avluftningen funkar så bra, för det har jag funderat lite över hur jag skall lösa. Men då kanske jag inte behöver fundera mer på det?

Jag funderade annars på att sätta en T-koppling och en kulventil vid solfångarna. Menar du att det inte behövs?

// Åke
tt-96
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 29 sep, 2008 23:10
Ort: Karlskrona

Inlägg av tt-96 »

Jag satte T-rör o ventil, men behövde inte använda den.

Nu sitter den bara o ser ful ut :(
Tmw E20p Ecotech A3 60*Vaccumrör Biovalent+Automix20 Tigex25 Egen byggd tappvatten automat, Laddomat 10, Perfecta tryckstyrda pumpar
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

tt-96 skrev:Jag satte T-rör o ventil, men behövde inte använda den.
OK, bra input. Jag börjar utan så får vi se hur det går.
Skall sätta upp grejorna i påskhelgen, skall bli väldigt spännande! :D
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Åke och tt-96,
Jag satte också T-rör med en lång bussning och manuell luftnippel efter den sista solfångaren men den enda luft som finns där efter ett tag är den som samlas i det uppåt pekande röret.

Jag har ca 40 m Ø22 rör till mina solfångare och hade jag byggt idag så hade jag skippat det fula och svårisolerade T-röret och luftnippeln.

Jag har byggt om och luftat systemet många gånger och skippar numera att lufta på taket om jag inte råkar ha vägarna förbi.

Min PS-D pump stannade och höll på att överhettas då den stod på mellersta farten. Efter någon dag började den inte rotera på högsta effekten heller så jag demonterade pumpen. Pumphjulet gick lite trögt men det ordnade lite 5-56 och sen dess har det fungerat.

UVR 1611 är kanon men det tar en stund innan man behärskar det mesta och har fått allt felfritt. Man får prova, simulera eller kolla alla tillstånd om man har ett lite mer komplicerat system. Jag hittade i kväll ett fel i mitt system som gjorde att pumpen inte stannade i tid. Det var tydligen möjligt att döpa en logisk funktion till "AND 3" men det var en "OR 3" inuti.

Men som precis med god mat så tar det en stund att få till det!
Lycka till.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Förresten, om du använder de där gul-gröna mjuka packningarna mellan kopplingar och veckade rostfria rör mellan solfångarna så kommer du att upptäcka att packningarna inte tål alls hård ihopdragning. Långt ifrån hur man brukar dra rörgrejor ...

Jag letade efter andra packningar men järnaffären här + VVS hade slut på lämpliga ersättare. Till slut tog jag rostfria brickor och satte Loctite istället. Får se om det pallar sommarvärmen. Hade egentligen tänkt sätta mjuka kopparbrickor men hittade inga. /Johan

PS. Några andra goda råd som tål att upprepas:

1. Provtryck och provkör allt med vatten utan frostskyddsvätska.

2. Gör ovanstående utan att montera vakuumrören även om det kliar i fingrarna att prova.

3. Häll i frostskyddsvätskan till hösten. (Du kan programmera UVR för att starta pumpen om det är risk för frostsprängning.) Härigenom är det enklare och billigare att täta läckor eller modifiera konstruktionen. Du får även sköljt systemet.

4. Halvkopplingarna upptill och nedtill på PS-D behöver man dra ganska hårt. Använd stödhylsor inuti kopparrören.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Lathund för TAPPS/BOOTLOADER/UVR 1611 programöverföring

Inlägg av Johan_F »

Åke,
Här är en liten lathund för att snabbt komma igång med UVR 1611. Den gör inga anspråk på att vara fullständig så förbättra gärna den:

Arbetsgång för att flytta program i PC utvecklat i TAPPS till UVR 1611:

1. Gör program med funktionsblock i Tapps. (Systemritningen överst har ingen inverkan på funktionen).
2. File-Export to Translator-Functional Data ... Convert
3. Anslut TA Bootloader med USB
4. Starta programmet Technische Alternative - Memory Manager
5. Välj Functional Data Upload
6. Välj (Select) filen ovan, förbocka “Overwrite”, Start Transfer.
Notera vilken minnesposition som du vill använda. Bootloader kan ha 8 olika program i minnet!
7 Flytta Bootloader till UVR 1611, anslut via CAN-bus.
8. User - Välj Expert , ange koden så att “Expert” förbockas.
9. Välj Data Managment. Bootloader > ??, Ange minnespositionen i Bootloadern, Skriv över ...
10. När UVR visar “Ready”: Tryck på Bootloaderns START-knapp.
11. Efter överföring klar: Tryck Restart på UVR.

OBS: Om du driver flödesgivaren med 5 V från analog utgången på UVR så måste man alltid återställa den till “HAND” och rätt volttal efter programmering.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Re: Lathund för TAPPS/BOOTLOADER/UVR 1611 programöverföring

Inlägg av ake_l »

Tack Johan F för alla bra tips!
UVR1611 har jag kört ett tag redan då jag installerade tanken redan i december.
Jag kör även en Bootloader BL-NET (http://www.ta.co.at/content/view/49/33/lang,en/) mellan PC och UVR1611, funkar väldigt bra. Dessutom kan jag få online-diagrammet i en web-browser.
Johan_F skrev:OBS: Om du driver flödesgivaren med 5 V från analog utgången på UVR så måste man alltid återställa den till “HAND” och rätt volttal efter programmering.
Detta hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men det märker jag kanske när jag kopplar in den?

// Åke
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev:Förresten, om du använder de där gul-gröna mjuka packningarna mellan kopplingar och veckade rostfria rör mellan solfångarna så kommer du att upptäcka att packningarna inte tål alls hård ihopdragning. Långt ifrån hur man brukar dra rörgrejor ...
Det var intressant. Jag kände faktiskt när jag drog en av dem att det kändes som den gav med sig och jag blev lite orolig att den kanske läcker när jag kör på vatten...
Har du haft problem med de som följde med?
Vad kan man använda för ersättare som klarar temperaturen?
// Åke
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Åke, Om det plötsligt känns som att det går lättare att dra åt muttern så har packningen skjuvats itu. Då kommer det nästan garanterat att läcka förr eller senare. Jag har förhoppningsvis ersatt alla sådana packningar. Men jag har inte hittat någon lämplig ersättare heller. Så jag tog bara och stoppade dit rostfria brickor som jag hade smetat Loctite rörtätning på och det har hittills fungerat fast jag tvivlar att det klarar stagnationstemperaturerna i längden. Å andra sidan är min målsättning att jag aldrig ska låta solfångarna förånga.

Jag har även stoppat in ett filter i solslingan och där fastnade det lite skit som är bra att få ur systemet. Jag blandade glykolen med avjoniserat vatten för att förhindra korrosion. Systemet ska ju fungera i mååånga år.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Re: Lathund för TAPPS/BOOTLOADER/UVR 1611 programöverföring

Inlägg av Johan_F »

ake_l skrev:
Johan_F skrev:OBS: Om du driver flödesgivaren med 5 V från analog utgången på UVR så måste man alltid återställa den till “HAND” och rätt volttal efter programmering.
Detta hänger jag inte riktigt med på vad du menar, men det märker jag kanske när jag kopplar in den?
// Åke
TA säljer en liten flödesgivare VFS2-40 som har flera finesser: 1. Den mäter utan traditionella rörliga delar. 2. Den klarar 110°C. 3. Den har inbyggd temperaturmätare. 4. Den sägs vara oberoende av laminärt flöde så den kan sättas nära rörböjar och kopplingar.

Men den behöver 5 VDC för att drivas och det finns inte ute i systemet. Men UVR 1611 har en analog utgång A15 som man kan handköra till önskad spänning! Den kan då driva flödesgivaren. Men handkörningen ställs automatiskt över till AUTO 0 V vid uppdatering av styrprogrammet. Så då måste man manuellt gå in och återställa handkörningen. Om man har en flödesgivare ska spänningen på A15 ställas till 5,10 V.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

OK, då hänger jag med.
Själv köpte jag den "vanliga" mekaniska flödesgivaren VSG1,5.
ake_l
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 13:13
Ort: Torslanda, Göteborg

Inlägg av ake_l »

Johan_F skrev:Modellen jag gillar heter PS-D. Den har det mesta inbyggt i en kompakt och bra isolerande låda. Där finns även en luftfälla som avluftar glykolblandningen. Det fungerar så bra hos mig att jag ångrar att jag monterade avluftningsventil vid solfångarna.
Jag köpte ju också denna från Sfinx och kan bara säga nu när jag kört i 2 dagar att den funkar otroligt bra! Avluftningen var ju verkligen en barnlek. Jag har inte monterat in någon annan avluftning och det behövs inte heller. Efter att ha kört någon timme med PS-D finns där ingen luft kvar (efter att ha öppnat luftventilen i pumpenheten några gånger).
Skriv svar