Ny erfarenhet av solstyrning effekta

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Ny erfarenhet av solstyrning effekta

Inlägg av Gotte »

Jaha, så hände det igen. Effektas solanläggning
En ny erfarnhet rikare :idea:

Lördagen den 4 April, riktigt varmt och mycket sol.
Cirkpumpen från solfångare pumpade på med 106 grader under förmiddagen. Vid 15-tiden titta jag till systemet och upptäckte då att cirkpumpen stannat, vätskan rusat ned i trycktank, och 151 grader på taket. :shock:

Inget annat att göra än att täcka solfångare med några filtar.
Efter en timma återgick vätskan till taket och systemet åter i drift.

Vad lärde jag mej.
1) 120 grader i vacuumrören är en säkerhetspunkt för vacuumrören, vid denna temp stoppar cirkpumpen och systemet tömes.
2) För att detta inte skall ske, ha tillräckligt högt flöde, vilket jag hade för lågt.
3) Jag har lägre flöde på vintern för att erhålla högre temperatur, men glömde höja flödet i tid, inför vårsolen.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

hur stor tank och hur mkt fångare har du? vilket väderstreck, vilken lutning?

(efter att ha läst din hemsida ser jag att du har 4 kvm vacuumrör och 500 l tank - innebär det 40 rör eller?)
hur mkt ger solen? behöver du elda ibland sommarhalvåret eller ej?
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

596 kWh / år * 4 kvm

Inlägg av Gotte »

Enligt effektas beräkning ger deras vaccumrörspanel 596 kWh / år per kvadratmeter, m.a.o. ca 2400 kWh per år sparar jag.
Detta är jag tveksam till beroende på följande
Tidigare uppvärmning Olja. 2 kbm
Övergång till Pellets skulle gett förbrukning 4 ton pellets.
Jag förbrukar ca 2 ton pellets alltså sparar jag ca 2 ton pellets eller omräknat 1 kbm olja. omräknat till 6000 kWh El.
Hoppas min omräkning accepteras av detta forum ?
1 Lit olja = 2 Kg pellets = 6 kWh

Antal rör = 11*2 = 22 st.
I Sydvästläge, produktion från 10:30 - 19:00 ca
Ligger plant på tak, så samma lutning som takstol ? 53 grader? tror jag
År 2007 klarade jag hela värmebehovet VV och centralvärme med sol ifrån 15 Maj till 3 November.
År 2008 28 April till 21 September.
Ingen stödeldning behövs under Vår/sommar/tidig höst
I år försökte jag stänga 6 April, men fick backa, nätterna är ännu kalla.
Ligger rätt nära brytpunkten nu den 16 April, då det endast går en eldning pellets per dygn just nu...
Har statistik gällande soldrifttimmar / pelletsförbrukning för tre eldningssäsonger. Installation Effektas Sol & Pelletsanläggning Våren 2006.
Mycket nöjd med Vaccumrörspanelerna, samt systemlösningen med trycktank och styrenhet.
Gotte
Entusiast!
Inlägg: 103
Blev medlem: mån 09 feb, 2009 16:40

Angående egen beräkning

Inlägg av Gotte »

En förbättring i värmesystemet som bidrog till energibeparingen tror jag ligger i att, under de år då jag värmde med olja, så fick pannan gå även under sommaren för att hålla VV.
Denna period har ju en panna dålig verkningsgrad.

Solenergin gör att jag helt kan stoppa förbränning i fastbränslepanna under vår/sommar och höst. Därmed slippa fastbränsleförbränning med dåligt verkningsgrad.

Pellets under vinter = hög verkningsgrad..
Skriv svar