Tips: Tvätta med solenergi och återvinn samtidigt!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Tips: Tvätta med solenergi och återvinn samtidigt!

Inlägg av Johan_F »

Då vårt solenergisystem börjar producera bra med värme så insåg vi idiotin med att konsumera elström för att värma vatten i tvättmaskinen när miljövänligt uppvärmt vatten redan finns i kranen intill. Så vi letade efter en tvättmaskin som kunde blanda varmt och kallt vatten till rätt temperatur och bara ta el till uppvärmning om det inte blev tillräckligt varmt.

Det verkar inte som att svenska tillverkare av hushållsmaskiner har fattat denna möjlighet alls. En känd svensk tillverkares kundtjänst verkade knappt förstå frågan då de svarade per mejl att det inte var bra att koppla tvättmaskinen på (enbart -min anm.) varmvatten!
Vi gjorde en liten marknadsundersökning och fann följande:

1. Miele har en maskin, W1747WPS EcoLine för ca SEK 13495 i Sverige/ EUR 1139 från Tyskland.

2. Miele har även en vassare modell med högre centrifugeringshastighet som dock inte verkar säljas i Sverige: Miele Softtronic W3841 WPS Allwater, för EUR 1399 i Tyskland.

3. Miele har även en tvättmaskin för tvättstugor i fastigheter i 26 kkr-klassen, PW5065, som säljs i Sverige.

Mycket pengar och kommer aldrig att betala sig med nuvarande energipriser och en tvätt om dagen men vi vill ju använda vårt miljövänliga varmvatten ...

En halvtimmes bilresa från vårt hus tillverkas just sådana tvättmaskiner som vi vill ha men de visas inte i OnOffs, Media Markts och Elgigantens långa rader av nästan likadana tvättmaskiner.

Electrolux Wascator i Ljungby tillverkar proffsmaskiner för fastighetsmarknaden. De ligger i 40 kkr klassen och köps enbart av fastighetsägare som inte gillar trasiga tvättmaskiner. Maskinerna är konstruerade för att tåla 10 tvättar per dag i 10 år.

Nu kommer det roliga!

En del fastighetsägare byter ut dessa maskiner enligt ett löpande investeringsschema, t ex vart 10–12:e år. Har man tur kan man hitta en maskin från ett område med pensionärer där maskinerna inte ens använts dagligen. Fastighetsskötarna byter maskinerna innan de blivit trasiga för hyresgästerna har inte tid med stillestånd i väntan på ny maskin och erlagda hyror ska ju användas upp. Man vill inte heller att allt "går sönder samtidigt" utan betalar hellre mer men jämnt i ett rullande schema.

Vi kollade in www.blocket.se och fann flera intressanta maskiner! Vi fastnade för en Electrolux Wascator WE66MP/LE där "LE" står för Low Energy".

Wow, vilken maskin! Anslutning för både varmt och kallt vatten som den blandar själv till rätt temperatur. Varmvattentilloppet tål 90°C till skillnad från Mieles 60°C. Endast om det behövs värmer den med el (eller ånga!). Ingen mesig 10 A enfas som tar en extra timme på sig att värma vattnet. Nej, riktig 3-fas anslutning (som knappt finns att få längre på hushållsmaskinerna)! (Det finns olika undermodeller med 3,0–7,5 kW element).
Extra hög centrifugeringshastighet minskar energibehovet vid torkning. g-kraften (som pressar vattnet ur tvätten) ökar ju med kvadraten på trummans radie.
60-liters trumma som tar 6,5 kg tvätt så man kan tvätta sovsäckar och mindre mattor m.m. eller en hel tunna med tvätt.
Bättre tvättresultat eftersom tvätten faller ner i trumman och bearbetas mer än i en hushållsmaskin där tvätten ligger mer still i mitten.
Få enkla program. Och de flesta programmen kör klart på strax under en timme! 60° med förtvätt och alla sköljningar på 64 minuter.
Digital display visar många tänkbara fel. Dessutom visas återstående tid i minuter tills tvätten är klar.
Ingen avloppspump som kan krångla eller bli igensatt utan störtavlopp. Tystare gång än en hushållsmaskin.

Nackdel: 10 cm bredare och djupare än en vanlig hushållsmaskin. Väger drygt 150 kg och ska helst bultas i golvet men det har vi inte behövt göra ännu.

Den blev vår för 5000 kr! Säkerligen mångdubbelt bättre än att köpa en ny billighetsoptimerad tvättmaskin från Asien för samma summa! Dessutom miljövänlig återvinning av en "kasserad" tvättmaskin. Har den sedan "bara" tvättat 8 tvättar istället för 10 om da'n så bör den hålla i tjugo år till med en tvätt om da'n ...

Det finns fortfarande några till på blocket! /Johan

PS! Det finns en billigare variant till. Att köpa en ALFA-MIX blandningsventil för ca DKR 2000 från http://vvfs.dk/produkter/hvad_bruges_det_til.htm#alfa
Denna låda kopplar på varmvattnet och blandar till inställd temperatur med kallvattnet samt kör det till tvättmaskinens kallvattenanslutning under en inställbar tid. Efter utgången tid tar den kallvatten till sköljningarna. Vi har inte provat den men den fungerar säkert. Det blir dock en del extra moment, t ex temperaturinställning på två ställen, som kan glömmas.

Det finns även flera dyrare varianter, t ex den nyare modellen av vår tvättmaskin; Electrolux Wascator 465HLE för ca 40 kkr inkl. moms. http://www.wascator.se/node353.aspx?categoryid=1389
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

vi har faktiskt fått en Miele maskin som går på vv. Softtronic.
Jag vet dock inte om den även blandar till 40 graderstvättar el om den enbart använder vv för 60 grader och mer. Vet du det Johan F?
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej sjönära,
Vad har den för modellnummer (W...)?
Miele verkar ju vara en av de få tillverkarna som fattat det här och som dessutom inte bygger köp-slit-släng maskiner utan har högre ambitioner vilket jag gillar.

Märker du inte om den tar av varmvattnet vid 40 graderstvätten? Du kan ju känna på varmvattenanslutningen i början och se om det uppvärms (till närmare 60°) efterhand som nytt varmt vatten matas fram (om vattnet har svalnat först).

Du har väl blandningsventil som spär ut varmvattnet med kallvatten till maxtemp 60° för vad jag läst så tål varmvatteninloppet max 60° och vi med solenergi kan ju ibland få 95° eller mer, t ex 110°, för dem som gillar att tänja på gränserna ...

Jag köpte min tvättmaskin i Växjö förresten!
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Även vedeldare kan få över 90°C, åtminstone. Gäller att se upp där, om maskinen inte tål mer än 60°C, för blandningsventilerna är ju kända för att kärva ihop efter alldeles för kort tid.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

Johan_F skrev:Hej sjönära,
Vad har den för modellnummer (W...)?
Märker du inte om den tar av varmvattnet vid 40 graderstvätten? Du kan ju känna på varmvattenanslutningen i början och se om det uppvärms (till närmare 60°) efterhand som nytt varmt vatten matas fram (om vattnet har svalnat först).
har inte börjat nyttja maskinen än som heter w 1747 förresten.
jo, jag lär ju kunna notera om den tar vv vid 40 grader el ej - har du rätt i!
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej igen,

Grattis, den modellen är den enda konsumentmodellen som jag har hittat som säljs i Sverige och som blandar kall- och varmvatten. Den är med i min lista ovan.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

apersson850 skrev:Även vedeldare kan få över 90°C, åtminstone. Gäller att se upp där, om maskinen inte tål mer än 60°C, för blandningsventilerna är ju kända för att kärva ihop efter alldeles för kort tid.
Hej Anders,
Mina ESBE ventiler fungerar felfritt fortfarande efter 1,5 år (tror jag). Men det beror kanske mycket på vattenkvaliteten. Men ni har väl inget kalkhaltigt vatten?

Ovanstående temperaturbegränsning behövs även till diskmaskiner m.m. om man nu använder varmvatten till dem.

En släkting beställde en ny diskmaskin och fick den gamla utbytt. Elfirman levererade den. Rörmokaren kopplade in den.

Efter en tid fungerade den dåligt. Servicegubbe tillkallades som genast konstaterade att den nya maskinen absolut inte tålde 60–70° från oljepannans varmvattenberedare! (Detta hade den gamla maskinen klarat utan problem.)

Vem är då ansvarig och bör betala reparationen? Det står i det finstilta i installationsanvisningarna att varmvattnet inte får vara alls så varmt, tror det var max 50 grader.

Även diskmaskiner borde ha separata kall- och varmvattenanslutningar för man ska hellre skölja i kallt för att proteinrester ej ska koagulera och klibba fast.

Någon som känner till någon sådan diskmaskin?
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Synd bara att Miele´s maskin bara har 1400 v centrifugering :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej André!
Då får du importera den andra modellen från Tyskland så får du 200 varv till för EUR 260 mer.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja det skulle iof va kul att ha men är för dyrt idag mot hur mycket man vinner på att ha kall/vv anslutning, Men jag såg att det va skrivet om Mieles maskin/er i vivilla så jag hoppas fler tar efter o att priset då sjunker.. Hoppas även det kommer diskmaskiner med kall/vv anslutning oxå.. :)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Intressant :!:
Johan_F skrev:Hej André!
Då får du importera den andra modellen från Tyskland så får du 200 varv till för EUR 260 mer.
Det räcker ju, behöver inte 200 varv extra, spara det 260 EUR och vädrar ute är ju gratis :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Jag måste säga att jag blivit helnöjd med den begagnade WE66 Wascator maskinen. Vi körde ca 15 tvättar på två dagar (puh) på solvärmt vatten.

Maskinen läckte lite vatten genom avloppet under tvätt så jag demonterade avloppsventilen. Vilken uppbyggnad! Allting kan lossas och demonteras. Rejäla dimensioner och inget som riskerar att gå sönder när man försöker öppna det. Det är gjort för att kunna servas och alla detaljer finns på sprängskisser på Electrolux webb. Trumman står på fyra rejäla spiralfjädrar och dämpas med fyra gasfjädrar. Allting har rejäla dimensioner.

Det var lite kalkavlagringar i ventilen. Så vi löste dem med ättikssyra och monterade ihop det hela. Helt tätt nu och fungerar perfekt. Tvättar renare och mycket snabbare än vår gamla Elektrolux hushållsmaskin.

Hittar du en fin WE66MP/LE eller motsvarande och får plats med den så kommer du inte att ångra dig!
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Johan_F skrev:Hej Anders,
Mina ESBE ventiler fungerar felfritt fortfarande efter 1,5 år (tror jag). Men det beror kanske mycket på vattenkvaliteten. Men ni har väl inget kalkhaltigt vatten?
Nåt är det nog, för såvitt jag kan känna har jag samma varmvattentemperatur som det är i tanken, SYR-ventilen har kärvat ihop (gick att smörja upp) och säkerhetsventilen vägrade stänga ordentligt (fick jag byta) för ett tag sedan. Fast den sitter ju inte i färskvattnet, ens.
Detta efter snart 3½ år.

Blandningsventilen får gå som den gör. Min diskmaskin (AEG) verkar tåla vad som helst i den vägen.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Rör ALDRIG en säkerhetsventil som håller tätt ...

eller

Rör alla säkerhetsventiler varje månad.

Det är bara att välja! (Jag vet ej vilket som är bäst.)
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
sjönära
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 09 sep, 2008 22:37
Ort: växjö

Inlägg av sjönära »

Johan_F skrev:Hej igen,

Grattis, den modellen är den enda konsumentmodellen som jag har hittat som säljs i Sverige och som blandar kall- och varmvatten. Den är med i min lista ovan.
tackar, vet du om den använder vv även till 40-graderstvättar??
Skriv svar