Tips: Tvätta med solenergi och återvinn samtidigt!

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Det är ju det som du ska kolla till oss ...
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Jag rörde inte säkerhetsventilen, den rörde sig själv på grund av att yngsta dottern eldade lite väl ambitiöst. Hon eldar inte förrän hon fryser som f-n, men då eldar hon som f-n istället. När då SYR-ventilen inte öppnade fick det ge sig någon annanstans istället. Det är väl därför man har flera säkerhetsfunktioner.
Efter den öppningen ville den inte hålla tätt igen, oavsett vad jag gjorde.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Rolig tråd, hittills fyllr jag maskinen "för hand" med solvärmt vatten genom tvättmedelsfacket men har funderingar att automatisera det med timer ett par elektriska vattenavslutare från en diskmaskin (Bosch/Siemens) och termostatblandare som man markerar 60, 40 och 30 grader på.

Wascaror tipset åter enklare och det är säkert en maskin för livet de kanske förbrukar lite mera vatten och energi om man inte har billigt vv på vintern per kg tvätt?

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej, Jag tror att de stora maskinerna kan vara bättre optimerade då energiåtgången har mycket större inverkan om maskinen är byggd för att tvätta 10 ggr oftare än en konsumentmaskin.

Min ska enligt Wascator ta 92 liter vatten per tvätt. Men då vid 6,5 kg tvätt istället för 3,4–4 som man räknar i konsumentmaskinerna. De bästa konsumentmaskinerna tar då ca 52 l vatten så det blir helt jämförbara siffror även på denna 12 år gamla maskin.

Men som Wascatorförsäljaren sa så är de semaste maskinerna ännu snålare och det kan löna sig att byta ut 3-4 år gamla maskiner om maskinen kör hela dagarna.

Min maskin börjar med att centrifugera och provbromsa trumman. Härigenom fastställer den tvättens vikt för att beräkna hur mycket vatten den behöver använda och inte ta vatten/värme i onödan. Men det är såklart bäst att maskinen körs med full kapacitet. Men det är inget problem när man har ungar som älskar geggamoja och vi har sjö och damm på tomten ...

Lycka till med ditt hembygge! Tänk på att sköljningarna kan ske med kallvatten.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag har i snart 1,5 år haft varmvattnet inkopplat till min helt vanliga tvättmaskin. För en vecka sen så tog jag och satte in en enkel kWh räknare på den och på en Grovtvätt i 60°C så drog den 0,71kWh/program. Och då är även sköljvattnet varmt och skönt. 8) .
Torktumlaren fick samma mätning och vid 150min torkprogram så drog den 3,9kWh.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Du har väl en termostatblandare i mellan, annars skulle jag i varje fall få klagomål om allt tvättades på samma temperatur :-)

Att skölja med varmvatten kan man göra när man har obegränsad med varmvatten gratis, men annars är det lite slöseri tycker jag, därför min tanke med en enkel timer t ex denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... item=87141 och extra vattenavslutare, som byter till bara kallvatten när huvudtvättprogrammet har kommit ca halvvägs.

Jag har även funderad på att att blanda temperaturen automatiskt genom att kopla in sig på ttättmaskinens inbyggda termostat som i vårt fall är mekaniskt och ställs in för varje programm, med lite anpassning bygger man då in en varmvattenanslutning själv.

/Aryan

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Wodda skrev: ... på en Grovtvätt i 60°C så drog den 0,71kWh. ... Torktumlaren ... drog ... 3,9kWh.
Hej Wodda!
Intressant att du mätte. Jag läste att Mieles 15 kkr maskin skulle dra 0,55 kWh på elsidan vid 60°C om man matade in oräknat varmvatten och ca det dubbla om man räknade in att värma vattnet så du har ju jämförbara siffror. Men gratis varmvatten har du väl inte på vintern? Det hade inte jag särskilt många dagar nov–feb.

Torktumlaren är nästa bekymmer. Hur minskar man förbrukningen på torkningen?

Vi har en E-lux kondenstorktumlare men enligt Wascator kallas de "evighetsmaskiner". Inte för att de håller en evighet men för att det tar en evighet att torka tvätten. Detta beror på att uppemot 90 % är felinstallerade då de står ett i fuktigt litet utrymme. Maskinen måste nås av kalluft för att kunna kondensera fukten i varmluften från kläderna.

Men maskinerna har ju inget särskilt friskluftsintag och utsläpp man kan dra till annat utrymme heller. Både intag och utsläpp sitter intill varandra (!) i frontpanelen! Verkar inte särskilt slugt.

Men nu är det snart sommar och tvätten får hänga ute. Men hur ska man göra till vintern?

Funderade ett slag på att köpa en beg torktumlare av tvättstugemodell. Eleffekt 9 kW som ska gå rätt ut utomhus! Med värmeväxlare kunde man återvinna ca 25 %. Det är för mycket energislöseri för mig.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Vi har en likadan kondens torktumare, den används bara för en dunjacka med tennisbollar i trumman, annars får tvätten lufttorka inom- eller utomhus.

Så länge det inte regnar och luftfuktigheten är under 100% kan man torka kläder utomhus året runt.

Vi torkar kläder ofta vid minusgrader utomhus det funkar utmärkt även om de stelfryser ett tag. Fördelen med utomhustorkning är att tvätten luktar gott.

Helst skulle man ha ett tak över tvättlinan, man kanske kunna ha ett vällisolerad torkskåp i tvätstugan med två ventiler och fläkt som blåser utomhusluften genom kläderna?

Skulle inte dra mkt el med ett par fläktar och värmeförlusterna skulle bli mkt små.

/Aryan
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Miele o Husqvarna/Elektrolux har energisnåla torktumlare som tar ca hälften mot "vanliga" torktumlare genom vp teknik..
Men det är alltid fördel med högt varvtal på centrifugen..

http://www.tretti.se/vitvaror/torktumla ... 50w?ref=dp
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Johan_F skrev:Men gratis varmvatten har du väl inte på vintern?
Inte gratis men vedvärmt vatten.



Sen frågan om att torka där har jag flera spår. Har t ex en luft/luft v-pump stående och den har tork funktion???
Sommar och vintertid hänger vi tvätt ute under tak men ibland t ex på morgonen om något inte blivit torrt blir det ofta TT som får jobba. Har haft funderingen på att bygga nån form av kondensor och använda hela tvättstugan som torkrum, eventuellt nån timer som tillfälligt höjer tempen i rummet och startar kondensorn. Vintertid borde det vara enkelt att få in kall vätska genom t ex en kylare. Kanske man ska bygg ett platsbyggt skåp till detta?




:roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

aryan skrev:
Vi torkar kläder ofta vid minusgrader utomhus det funkar utmärkt även om de stelfryser ett tag. Fördelen med utomhustorkning är att tvätten luktar gott.


/Aryan
Jepp och min reflektion på detta är att när tvätten hängs "varm"(från varm sköljning) går det fortare att torka.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
aryan
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: tor 04 jan, 2007 15:21
Ort: Örby (Älvsjö)

Inlägg av aryan »

Något snabbare går det kanske men jag tycker det är ändå lite slöseri, 99% av tilfogad värme-energi lär du pumpa iväg genom avloppet när maskinen sköljer och tömmer / centrifugerar. Sista procenten lär nog snabba på processen obetydligt, och energisnålare skulle det säkert vara att låta torktumlare "värma upp" tvätten innan du hänger ut den, tror dog inte det gör mkt, förångningen kyler ner de varma våta kläder på nolltid sedan kommer värmenenergin för torkningen från uteluften.

/Aryan

Edit: Direktcitering skall undvikas, använd besvara-knappen. Citeringen borttagen. / Roli moderator
vattenmantlad Wodtke smart pelletskamin + 40 rör sfinx solfångare
Skriv svar