Hur kopplar jag ihop mina solfångare

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
sol i rönninge
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 07 apr, 2009 15:09
Ort: Rönninge

Hur kopplar jag ihop mina solfångare

Inlägg av sol i rönninge »

Har köpt 4 st absorbatorer hos sunstrip som skall monteras in i renoverade solfångarlådor som jag nyligen monterat ned från taket. Absorbatorerna består av 22x0,7 mm kopparrör på kortsidorna (öppna i båda ändar) Emellan dem går ett antal 8 mm kopparrör parallellt.

Hur kopplar jag ihop dessa för att få bäst effekt. Har tänkt placera dem brevid varandra på rad på högkant på taket.

Som jag ser det har jag två alt. Alt 1. Antingen kör jag diagonalt flöde genom varje absorbator(och pluggar motstående diagonaler) och seriekopplar solfångarna.

Alt 2. Kör in flödet parallellt i de yttre solfångarna d.v.s. i t.ex. den vänstra solfångaren kör jag in flödet i nedre högra ingången och ut i övre högra (övriga lödes igen) och likadant fast spegelvänt i solfångaren längst till höger. De två i mitten har fortfarande diagonalt flöde.

Alt 1 ger ca. 2 meter längre rördragning på taket. Blir det någon skillnad.

Har en äldre reglercentral med automatik som jag inte har "dammat" av ännu med endast flödesmätare och pump med konstant varvtal.

Funderar på att skaffa en modernare solautomatik (alla tips tas tacksamt emot) men är det värt att satsa på varvtalsreglerat flöde.

Solvärmen skall via en extern plattis kopplas mot 2 st. 750 L ack. dock seriekopplade. Dessa är inbyggda men skall öppna upp och se om det på ett hyfsat enkelt sätt går att få till en möjlighet att växla mellan serie och parallellkoppling.

Angående plattvärmeväxlaren (ännu ej inköpt) borde en något överdimensionerad sådan kunna tillåta ett lungt flöde på tanksidan för att gynna skiktningen i primärtanken och slutligen hur stor vinst är det att via en termisk ventil ha flera in nivåer till tanken från plattisen.

Det blev många frågor på en gång från en ivrig nybörjare som just lagt om taket för att kunna sätta upp nya fräsha solfångare.
I starttagen
Skriv svar