vad har jag för paneler?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

vad har jag för paneler?

Inlägg av Danne031 »

Då kom jag äntligen upp på taket med kameran..har alltså ingen aning om hur mina paneler funkar. Det enda jag vet är att det är ett slutet system med glykol i som cirkulerar mellan tank och panelerna när utegivaren (som sitter under den svarta plåten i mitten), säger att tempen är dags (antar att det ska överstiga tempen i tanken med x grader).

Bild
Bild

Sedan går rören alltså ner i källaren och in i botten av ack-tanken.
Givare, cirkpump och ett litet expansionskärl sitter bredvid en styrlåda, kortet på detta har gått upp i rök fullständigt, men jag hittade ett äldre där man ser principen i alla fall.

Bild

Jag mitt duma ägg har dock redan glömt bort hur många rör man såg i varje panel, jag tror det var 6..
Installationen ska ha gjorts de senaste 5 åren.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
litreb
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 17:40
Ort: Södra Älvsborg

Inlägg av litreb »

Du kanske har de paneler som kommer från Bollebygd. http://www.k2system.se. Tycker mig känna igen styrningen, men kan ha fel.
CTC 265B-74 m. VB Viking Bio.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Det ser ju faktiskt vansinnigt troligt ut, styrenheten är lite annorlunda men min har ju ett par år på nacken. Har dessutom lite svagt för mig att det var en inneboende i kåken som började jobba med paneler och därför blev det installerat 'hemma' hos honom, alltså där jag bor nu.

Tusen tack för det! Jag ska maila dom också :D
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Då har tillverkaren verifierat att det är deras paneler, tack igen för det!


Nu till övriga i forumet så undrar jag hur de står sig jämfört med dagens paneler, mina ska vara från 2002-2003 trodde han.
Nominell yta (=fri glasyta) är 2.12 m2/panel, och utbyte enligt SP:s beräkningar 208 kWh/m2 och år.

Jag har alltså 6st paneler. Vad säger siffrorna till er som kan något?
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar