Om solvärme. Från SR P1 Ekot

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Figur
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 06 apr, 2006 15:43
Ort: Småland & 08

Om solvärme. Från SR P1 Ekot

Inlägg av Figur »

Från SR P1 Ekot

08:45 lördag 6 juni 2009
Solvärme kan täcka halva värmebehovet.

Solvärme skulle kunna svara för hälften av uppvärmningsbehovet i våra bostäder. Men om solvärmen ska slå igenom, krävs bättre anpassning till konsumenterna och bättre lagringsmöjligheter. Det sägs i en doktorsavhandling som har lagts fram vid Uppsala universitet.

Läs och hör mer: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.a ... el=2884707
Sfinx
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: tor 13 okt, 2005 11:43
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Sfinx »

Helt rätt!
Det är inte solfångarna som är problemet idag, det är lagringen.
För att lagra mycket värmeenergi i vatten behövs stora acctankar för att få till ett bra system med hög täckningsgrad av solvärmen.
Mycket vatten betyder stora och tunga tankar.
De flesta småhus byggda de senaste 25-30 åren har inte utrymme eller för den delen inte golv som tål 500-1500 kg acctankar.
Träbjälklag med en liten tvättstuga där en FLVP på 60 x 60 cm sitter är idag mycket vanligt.

Men nu är det problemet också löst. PCM tankar där man kan lagra 10 kWh i 50 kg eller 60 liter vid temp mellan är nu kommersiella dvs till rätt pris och finns snart i många hus.
De är cirkulära med diam från 200 mm och kan ställas upp men också läggas ner i ex en torpargrund, eller på vinden.
De kan ställas bredvid varandra på en vägg och därmed gömmas enkelt.
PCM står för Phase Change Material
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_change_material

Svenskt namn vore kul att få till. Fasomvandlingstank känns lite omständigt.
Fastank?
Lätt-tank?
Teknik tank (visst upptaget...)
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Varför inte energi tank eller latent energi tank (LET) :roll:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det är väl framför allt dyrt med solvärme. Payoff blir väldigt lång..
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Perpetum
Stor entusiast!
Inlägg: 169
Blev medlem: fre 15 sep, 2006 16:28
Ort: Hammarö

Inlägg av Perpetum »

Hej

Vid vilken temperatur sker omvandlingen i de PCM tankar som tagits fram ? Jag kan anta att värmeledningen i de material som används är ganska viktig eftersom fasomvandlingen sker mellan fast fas och vätska. Annars får ju tanken se ut som en igelkott invändigt med heatpipes.

Om materialet föreligger i fast fas så kan ju energin inte sprida sig i tanken genom strömning/skiktning.

Men, det skulle ju lösa mina problem med utrymmet i tvättstugan. Mycket möjligt att det står en sådan tank där om 10 år...

MVH/Perpetum
Lesol 3AR självbygge på 8 kvadrat värmer varmvatten. Huset är byggt 1979, beläget i södra Värmland, tilläggsisolerat, F-ventilation och värms av 2 st mindre luft/luftvärmepumpar. 4 pers i familjen. Småförbrukare, 8000-9000 kWh/år. Ingen kamin.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det bör väl handla till viss del om utrymme också, på sommaren har jag ingen värme alls så där finns inget att spara, vintrarna här på västkusten är till 80% rätt mulna tråkiga saker, så jag vill nog påstå att om jag ska använda sol för att fixa hälften av min uppvärmning så får jag ha rätt stora solpaneler.

Eller om man ska lagra så mycket värme på sommaren så att det räcker hela vintern så pratar vi nog om 4-5 ton eller mer (10kWh i 50kg), det låter opraktiskt även om det var möjligt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Det finns lagringceller som tar betydligt mer energi per liter, än vatten. men tyvärr för dyra. Som Sfinx skriver.

Det jag kollat på som kunde vara något är osläckt kalk.

Men det är en helt annan värld.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Wahligula
Prima virke
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 23:06
Ort: Skövde

Inlägg av Wahligula »

Sfinx skrev:Helt rätt!
Det är inte solfångarna som är problemet idag, det är lagringen.
För att lagra mycket värmeenergi i vatten behövs stora acctankar för att få till ett bra system med hög täckningsgrad av solvärmen.
Mycket vatten betyder stora och tunga tankar.
De flesta småhus byggda de senaste 25-30 åren har inte utrymme eller för den delen inte golv som tål 500-1500 kg acctankar.
Träbjälklag med en liten tvättstuga där en FLVP på 60 x 60 cm sitter är idag mycket vanligt.

Men nu är det problemet också löst. PCM tankar där man kan lagra 10 kWh i 50 kg eller 60 liter vid temp mellan är nu kommersiella dvs till rätt pris och finns snart i många hus.
De är cirkulära med diam från 200 mm och kan ställas upp men också läggas ner i ex en torpargrund, eller på vinden.
De kan ställas bredvid varandra på en vägg och därmed gömmas enkelt.
PCM står för Phase Change Material
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_change_material

Svenskt namn vore kul att få till. Fasomvandlingstank känns lite omständigt.
Fastank?
Lätt-tank?
Teknik tank (visst upptaget...)

Vad är ett kommersiellt pris? Tex från sfinx?
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Skriv svar