Lite ändring, hur hade ni gjort.

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Lite ändring, hur hade ni gjort.

Inlägg av Anders S »

Hej. I min anläggning släpper jag in varma vattnet från värmepumpen överst i tekniktanken, i höjd med övre varmvattenslingan. Och har returen till pumpen ung. 1/3 till hälften ner i tanken precis över solfångarslingan.

Problemet är att elpatronsuttaget hamnar lite under värmepumpsutsläppet i tanken, och därmed spetsar man ju inte in el där sen.

Det jag funderar lite över.

Ska man flytta ner värmepumpsinsläppet precis nedanför elpatronen, eller ska man hänga dit en liten varmvattenberedare efter accan på varmvattenledningen bara för att spetsa upp sista 5 graderna?.


Patronen satte jag egenteligen bara dit som nödvärme i fall pumpen skulle lösa ut, om man är bortrest på vintern.

Vad hade ni gjort?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Johan_F
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: sön 17 sep, 2006 08:35
Ort: Vittsjö i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Johan_F »

Hej Anders,
Det beror väl på varför du har elpatron när du kör med värmepump. Klarar inte din värmepump att göra tillräckligt varmt varmvatten (55-60°C) billigare än elpatronen? (Jag låter min värmepump producera varmvattnet när solen ej räcker till.)

Eller räcker inte värmepumpen på vintern? I så fall hjälper det ju knappast om du eftervärmer varmvattnet med en elkassett när värmen till huset ej räcker.

Jag har satt 2 st 6 kW elpatroner i rör på rörledningen från värmepumpen till tanken. Dessa kan kopplas in vid behov vilket inte har behövts de senaste tre åren tror jag.

Elpatronen bör annars sitta över uttaget till värmepumpen. Egentligen räcker det nog om det sitter nästan längst upp och värmer den sista delen av varmvattenslingan om man har bra vattenkvalitet.
Vi vill sänka elförbrukningen till hälften för att klara Sveriges elbehov mha förnyelsebar energi.
Solfångare med 180 vakuumrör, TA UVR1611 regulator, modifierad bergvärmepump med ES3 regulator, kakelugn från 1850-talet, kombipanna.
Anders S
Stor entusiast!
Inlägg: 191
Blev medlem: lör 23 feb, 2008 22:06
Ort: Nybro

Inlägg av Anders S »

Jo då, pumpen räcker till förutom om det blir typ 15-.

Meningen med patronen var som sagt en back upp om man är borta o pumpen löser te.x..

Ja om det hade funnits ett högre fäste för patronen i tanken hade jag satt den där direkt, men det gjorde det inte.

Problemet är att man vill ju inte pressa pumpen över typ 50 grader, för då tappar den COP. Min är ju rent on/off så den går till typ 51 grader, stannar väntar -5 grader o startar igen os.v.

Iden med att försöka få igång patronen i tanken var väl i sånt fall, att då sitter den i tanken där vattnet redan finns o är förvärmt, än att köra ut förvärmt vatten i en efterberedare, som sedan ska värma på vattnet. Dels för att spetsa det, dels för att om det står där längre tid så måste ju beredaren värma om det = större förluster kanske?.
Mvh. Anders

6x24-rörs heatpipe solpaneler
2x750 liters accor 90mm. isolering
Airwell 9,0 kw luft/vattenpump
Skriv svar