alldeles för hög elförbrukning

Här diskuteras allt kring direktverkande och vattenburen elvärme
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

alldeles för hög elförbrukning

Inlägg av tesso »

ligger på över 850 kwh i månaden på bara hushållsel.

värmer upp huset och vattnet med pellets.

har en misstanke om att pannan slukar el, alltså att elpatronen sätter in, men samtidigt går det hyffsat bra med pellets ändå. gör av med ca 1-1,5 säck om dagen nu.


vad kan det vara som drar så?? och hur ska jag göra för att få reda på det??

tacksam för svar
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Är det egentligen så mycket....

850 kWh i månaden ger 27,4 kWh per dygn.

Själv gör vi av med ca 150 kWh per vecka just nu och det ger 21,4 kWh per dygn. Endast 6 kWh i skillnad. Vi värmer också VV och värme med pellets dock ett större hus men det påverkar ju inte hushållselen så mycket.

Har du någon dator som står på 24 h per dygn så har du förbrukningsskillnaden där......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

ja jag tycker det är mycket, ska tillägga att 850 kwh var bara för att avrunda med har hamnat runt 870-880. vi hade så under sommaren oxå.
stänger av tv och dator på kvällen, står på standby på dagarna om vi inte använder det.

tycker allt att det är mycket ja :/

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har du det på sommaren också så är det mycket. Då ligger min veckoförbrukning kring 100 kWh och under vinter så närmar den sig 200 kWh, årsförbrukning förra året ca 6600 kWh. Nog pratat om egna siffror.

Du har inte någon kyl eller frys som inte slår ifrån som den skall eller någon fläkt som inte är riktigt "hel".

En del hus har en värmekabel längs sockeln för att minska kalldrag, det kanske är ett sådant som du har?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

vilka svåra frågor du ställer ;)
nä jag trror inte kyl och frys är problemet, bara 3 år gammal sidebyside.

värmekabel vet jag inget om, hur kan man ta reda på det??

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vet faktiskt inte hur man tar reda på om man har värmekabel. Kanske framgår av hushandlingar/ritningar, någon märkt säkring, någon brytare som man inte vet vad den styr .......

Har "bara" läst om det på några forum där folk har fått ovanligt höga elförbrukningar.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Kolla proppskåpet. Kanske sitter det några skumma säkringar där som du inte känner till. Belysning på vinden? Det är kanske inte så mkt i sammanhanget men en tre fyra lampor som står och brinner i onödan kan bli en del på det stora hela.

Jag har 610 kW i förbrukning under oktober. Vi är tre i hushållet varav den ene inte börjat krypa än så hon gör inte av med mkt. Däremot har vi en liten verksamet i huset så vi har en del lampor brinnande där under dygnets alla mörka timmar plus att vi har en dator som står och går stora delar av vår vakna tid.

Så kanske är 810 kwh i överkant, jag vet inte. Om jag räknar bort våra lampor i skyltfönster får jag cirka 490 kwh...
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

inge belysning på vinden, släcker alltid alla lampor i källaren när vi varit där.
kollade igår,sen 1/11 har vi redan gjort av med 679 kwh!
blir inte klok på detta alltså.

har en fundering, på pannan har vi nåt som heter el box. på den finns en drifttemeratur ratt som står på 55 grader. fattar jag rätt om det är denna som avgör vid vilken temperatur elen sätter in?? och isådana fall. hur lågt kan jag sänka den?

finns det några andra saker jag kan kolla på pannan? misstänker nämligen att den är boven i dramat, har en elpatron i pannan som sätter in om pelletsen inte räcker till eller vid driftstopp osv.

tacksam för alla svar =)

Edit: Snälla.... använd INTE "citera" knappen vid svar rakt under inlägget. Forumet blir svårläst och oöverskådligt då. / Roli moderator
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Dra ner den termostaten rejält och kolla om elförbrukningen minskar. Då vet du ju om det är den som "spökar".

När startar din pelletsbrännare? Det kanske är så att elpatronens termostatvärde ligger för nära pelletsbrännarens startvärde och då går elpatronen in varje gång innan pelletsbrännaren hinner få upp panntemperaturen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
jan johansson
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 13 feb, 2008 21:20
Ort: Härjedalen

Inlägg av jan johansson »

Hej
kan det vara som på min panna.
termostaten bröt inte så det låg ström på elpatronerna hela tiden.
mät på elpatronen i pannan..

Slutade med att jag kopplade bort kablarna på själva patronen..
Då slutade det förbrukas ström..
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

Nu har jag ställt ner drifttermostatern till strax över 40 grader, stod på 55innan. ska testa detta i en vecka och se om det blir nån skillnad.


men om du kopplade ur elpatronen?? vad har du istället då, om brännaren skulle få driftstopp av nån anledning?
den tanken slog mig oxå men vet inte riktigt om vi vågar det
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Om du lägger örat mot ratten och vrider fram och tillbaka,kan du höra om klickar något då?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Inlägg av Joones »

Läs av elmätaren varje morgon i en månads tid och notera förbrukningen dag för dag. Ligger den jämnt då låter det som att du har en "konstant" förbrukare som ligger och drar ström. Är det så att du får toppar vissa dagar kan du fundera på. Vad gjorde ni dagen innan som kan ha förbrukat mycket ström.

Förra året gjorde vi över med 420kw/h i november för hushållsel. Då ska det till mera än tre glödlampor för att matcha eran förbrukning

Saker som drar mycket ström är framförallt värmerelaterade. Värmefläktar, Spisar, tvättmaskiner, diskmaskiner, vattenkokare motorvärmare/kupevärmare till bilen etc.

En motorvärmare ca 500w och kupevärmare mellan 500w och 2000w. Om man räknar på att motorvärmare och kupevärmare tillsammans förbrukar 1500w (dvs 500 för motorvärmare och 1000 för kupevärmaren) då förbrukas 1,5kw/h varje timma som dessa är inkopplade. Kör man 3h varje morgon så förbrukar man 4,5kw/h varje dag vilket ger ca 90kw/h extra i förbrukning på en månad.

Räknar man på en sammanlaggd effekt på 2500w får man en förbrukning på ca 150kw/h för en månad. (räknat på 20 arbetsdagar). Med två bilar så kan du fördubbla förbrukningen.

Jämför med en 60w glödlampa som lyser dygnet runt så förbrukar lampan 0,06x24x31=44,64kw/h på en månad. För att komma upp i dina siffror måste du ha runt 10 glödlampor lysande dygnet runt (förutom vanlig förbrukning) Har du dessutom lågenergi lampor kan du nog utan problem tredubbla antalet lampor.

En frys i snabbnedfrysningsläge (dvs med bortkopplad termostat som det i alla fall fungerade förr på vissa frysar) kan föbruka i runda tal 0,35x24x31=260,4kw/h. Så orsaken kan ju möjligen vara att frysen står i snabbnedfrysningsläge. Men det låter nog som om du har en större förbrukare än så som ligger och förbrukar.

För att kolla om det är pannan så kan du ju göra så att du noterar förbrukningen en dag och sedan slår av brytaren för elvärmen och noterar förbrukningen nästa dag.
Att ha elpatronerna helt avslagen en längre tid i synnerhet om man är bortrest är ju lite vanskligt. Men ett eller ett par dygn då ni är hemma bör ju inte vara någon fara. Stannar pelletsbrännaren blir det ju kallt i huset. Det märker ni om ni är hemma. När innetemperaturen sjunkit till 15 grader så känner ni nog det i "nästippen". Då är det ju bara att åtgärda problemet. Det bör ju vara god marginal innan något fryser sönder. Testa innan det blir -20 -30 grader för då kyler det ju ganska snabbt.

Om jag inte räknat helt fel har du ju en liten fingervisning om vilken typ av förbrukare du letar efter, troligen en eller flera högföbrukare. Mao snarare något som värmer än något som lyser.

Typ motovärmare på dygnet runt eller väldigt långa gångtider på motor/kupe värmare (runt 12 timmar 20 dagar i månaden)
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

har inte kollat det, vad kan det vara??
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
tesso
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 15 nov, 2010 15:12
Ort: kristinehamn

Inlägg av tesso »

motorvärmaren använder vi inte än, kyl och frys är en sideby side, bara 3 år gammal, tror du denna kan vara boven? känns inte så. det i ljusväg jag kan komma på sugen el är väl isånafall lysröret vi har i hallen i källaren.

visst vi har inga lågenergilampor ,men tycker om då det är lite mörkt och dunkelt :wink: så vi släcker gärna lampor. vid kl 3 i eftermiddags drog jag ned termostaten på pannan, runt kl 8 så duschade både jag och min man och efter det...ca kl 9 gick jag ner för att kolla elmätaren, då hade det gått 6kwh på 6timmar :?

vi misstänker nämligen att när brännaren står i vänteläge och om man slår på varmvatten så sätter elen in snabbt som attan fram till att brännaren värmt upp pannan ingen, därför sänkte vi temperaturen från 55 grader till drygt 40 grader.

ska prova detta i några dagar, om det inte ger resultat ska vi testa att stänga av elpatronen
1 1/2 plansvilla 115 kvm (60 kvm källlare med varmgarage) byggt 1954
Ctc 265
Janfire flex-a

Pelletsförråd, blå plasttunna
Skriv svar