Biomatic 20+, pool

Skriv svar
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Biomatic 20+, pool

Inlägg av hc77 »

Hej,

Har en 8 kbm pool som jag tänkt bygga in i min altan.

Har idag en Bioamtic 20+ pelletspanna med en extra shuntutgång vilken jag antar är till för om man vill koppla på någon extra separat källa som man vill ha varmvatten till. Pannrummet är i källaren vägg i vägg med altanen. Är det möjlig utan alltför dyra investeringar att använda min pelletspanna för uppvärmning av poolen?

Har för övrigt kvar de gamla oljepåfyllningshållen från yttervägg in i pannrummet vilket skulle kunna utnyttjas för slangdragning.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Biomatic 20+, pool

Inlägg av André »

De går fint att installera en extra shunt till vvx för poolen som du tänkt, vvx å pelletsen är det dyra
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, pool

Inlägg av hc77 »

Tack för snabbt svar.

Vad är det mer exakt man behöver, vvx och givetvis slangar osv?

Har du någon rekommendation på billig värmeväxlare för en pool på 8 kvm? Vad jag kunnat hitta så kostar de en bra slant i inköp men vet ej om det är rätt typ av vvx jag tittat på.

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, pool

Inlägg av Roli »

Det jag har läst så gäller det att växlaren skall vara i rostfritt syrafast utförande. Annars kommer poolens kemikalier att ta "död" på värmeväxlaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hc77
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 01:04

Re: Biomatic 20+, pool

Inlägg av hc77 »

Hej igen,

Ny sommar i intågande och nu gäller det att få värme i poolen. Värmeväxlare, diverse termostater och poolstyrning inköpt. Nu skall det bara listas ut hur det skall kopplas in.

Första funderingen är om värmeväxlaren skall kopplas in på det extra shuntuttaget eller om man kan utnyttja ledningen för "tappvarmvatten" och koppla på en extra krets där till värmeväxlaren och utnyttja den inbyggda cirkulationspumpen i pannan?

Reurledningen för extra shuntuttaget på baksidan på min panna har de kopplat in påfyllningen utav vatten till pannan på. Hur gör man då, använda sig utav ett t-kors för att kunna koppla på returen från den extra shuntuttaget/tappvarmvattnet?

Se bilder m.m på följande forum:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12044.0
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5004
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Biomatic 20+, pool

Inlägg av Stegatorparn »

I pannans returanslutning sätter du in ett T-rör för både påfyllning och poolvärmeretur.
Tänk på att värmerören och värmeväxlaren bör placeras frostfritt. Annars måste systemet tömmas under vintern.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar