Värma poolen/badtunnan med pellets?

Skriv svar
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av GoForIt Pellets »

Hej,
Är det någon som har någon fungerande lösning där man använder pellets för uppvärmning av en utomhuspool/badtunna?

För badtunnor finns det ju kaminer som kan placeras i vattnet, men då normalt eldade med ved. Någon som har funeringar på, eller kanske t.o.m har realiserat hur en pelletseldad dito skulle kunna fungera?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av fisketorp »

Kan väl inte vara så svårt?

En stållåda som du eldar rätt in i(lådan placerad i vattnet anslutningsröret på utsidan badtunnan) sedan ett skorsten, kan väl möjligen behövas ringla runt lite i botten eller så, så inte värmen sticker direkt ut till kråkorna.

Rökgasfläkt kanske behövs, hur man tätar mellan eldningsanslutning och tunna vetifanken=P

Varför elda en tunna med pellets och inte ved då?
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag skissar på en lösning där hela kaminen är i tunnan, och då fungerar det ju inte att stoppa ner en brännare.. :wink:

Vi bor i ett tätbebyggt villaområde, och grannarna kanske inte skulle bli överlyckliga om man eldar med ved hela tiden. Pellets ger ju onekligen betydligt mindre "avgaser". Lösningen med en vedkamin finns ju redan realiserad av flera badtunnetillverkare. Dock läser jag att de ibland är svåra att elda i. Dessutom uppfattar jag prisbilden på en lös sådan kamin, som ligger på bortår 6 000 kr, som väldigt hög.

Jag funderar på en konstuktion med en låda (förslagsvis i aluminium som ju har bra värmeledande egenskaper och är lätt att hantera) och sedan krävs det ju ett skorstensrör och ett tilluftsrör. Så långt identisk med befintliga vedkaminer.

För användande av pellets krävs det väl också ett mindre rör som fallrör. Med lock som stängs när man inte fyller på. Vinklat vid anslutningen.
Tilluftsröret förses med en liten fläkt som ökar på luftcirkulationen.

Nere i lådan ett större "roster" där pelletsen förbränns innan askan trillar ner i botten.

Men frågan är hur man tänder förbränningen? Med tändbriketter?
Eller kanske man får tända/starta processen utanför tunnan, och sedan sänka ner hela kaminen?

Någon annan som har haft liknande "galna" funderingar?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
anttas
Prima virke
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 15 aug, 2007 22:25
Ort: Upplands väsby

poolvärme

Inlägg av anttas »

Tror att du får en bättre/billigare uppvärmning med en värmeväxlare kopplad till din bef.panna.Värmeväxlare+cirkpump pexslang+kopplingar ca.5000 kr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: poolvärme

Inlägg av GoForIt Pellets »

Fast då kan jag ju lika gärna köpa en färdig vedeldad kamin..

Jag förstår dina tankar, men nej.. denna variant skall vi inte köra på denna gång..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har en liten pool ute som jag värmer med pelletspannan. Ger ca. 0,9 grader tempökning per timme, dvs. att den klarer av 10 grader upp genom natten. Har byggt i hop värmeväxlare genom att använda en tunna med 12 meter plastslang i. Plastslangen är kopplat mot en av värmeelementen i huset.
Pumpen till poolen kör då vatten via tunnan efter sandfilter.

Uppvärming av pool kan rekommenderas. Härligt om sommaren.

http://www.fileden.com/files/2006/11/2/ ... 07_002.jpg
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
biggles34
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 26 sep, 2013 18:00

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av biggles34 »

Det har mig veterligen sedan senaste uppdateringen på denna tråd hänt lite med pelletsbrännare, däribland kommit lite mindre mer kompakta brännare

Gillar verkligen badtunnan, och har inte direkt så mycket emot att gå ut varje 15-20 minuter och fylla på ved i pannan även om frugan klagar lite på att kläderna luktar lite rök

-men nog vore det smidigt med en liten brännare, förråd just lagom till en omgång, sätta igång och sen några timmar senare bada :D (För att inte säga grannarna skulle bli lite gladare när det blir hela tiden ren förbränning med mindre rök)

Elpatron i all ära, men nej inte för mig
Någon som fått till badtunna med liten pelletsbrännare, och i så fall har någon ritning/skiss att visa?
Viking Bio med Comet panna, 152 kvm
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av danei »

Om du har en enkel brännare typ pelletskorg så blir det inte mycket bättre än en vettig vedförbränning. Varför inte koppla det mot den befintliga pannan? Där har du ju redan en fungerande brännare som inte röker ner grannarna.
biggles34
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 26 sep, 2013 18:00

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av biggles34 »

Förstår tanken, det skulle nog vara mest effektivt i längden men i mitt fall skulle en permanent sådan lösning innebära mycket grävande med "bonusrisk" att altanen kan rasa. pga avstånd säkert också stora värmeförluster.
Kan även fylla på varmvatten direkt, antingen modell vattenslang inifrån eller vattenutkastare med varmvatten men det hjälper inte hålla vattnet varmt i tunnan (klart också större värmeförlust med vattenslang än nedgrävd isolerad dito)

Det är mest en tanke jag har, eventuellt svetsar jag istället ihop en mer effektiv vedkamin
Att jag ens tittar på alternativ är att jag valde en billigare tunna som också visade sig ha en mindre effektiv kamin i vanligt stål, förutom rosten har jag då aldrig lyckats värma tunnan på 2-4h som säljaren sa. (Trots allt sällan man har de där perfekt huggna bitarna med rätt träslag som läggs in precis rätt tidpunkt för att ha konstant optimal förbränning)

Om jag ändå behöver uppgradera tyckte jag det borde finnas mindre brännare med fläkt att utgå ifrån. Med styrning skulle det också gå att enklare reglera rätt temperatur, det är trots allt inte alltid helt enkelt på pricka in det lilla spannet där det är behagligt varmt men inte för varmt. En trevlig bonus med extern brännares skulle förstås bli mer utrymme i tunnan, även om det också innebär mer vatten att värma
Viking Bio med Comet panna, 152 kvm
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av Doc »

Effektbehovet för en badtunna är rätt så stort. ca 55 kWh för att värma en normalstort badtunna från 10 till 40 grader. Sedan värmekällans verkningsgrad (60% ?) ger förlust så det blir inmatad ca 77. Vill man värma på två timmar måste det vara 39 kW. Ganska stort pelletsbrännare det.
I o m detta går även alternativet att fylla med vatten från husets pannan ut. Sällan man har den effekten tillgängligt.
El är helt orimligt. Även med en jätteelpatron tar det lååångt. Det kan gå för att hålla och finjustera värmen. Har en 2 kW elvärmare som frostskydd till filteranläggningen. Det tar två dagar till badtemperatur. 8) (Har provat i höstas)

Ved är det enda vettiga alternativet för att leverera tillräcklig toppeffekt. Jag har lyckats på två timmar faktiskt. Kanske vedbriketter kan fungerar men har inte vågat än.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av Jonas O »

Briketter eller elefantpellets skulle du prova istället för ved, det är ett jävla drag i dom och ryker inget.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
biggles34
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 26 sep, 2013 18:00

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av biggles34 »

Oj, lessen. Fick ingen notifiering att någon svarat och haft fullt upp med jobbet och husrenovering så jag glömde bort tråden.
Jonas O skrev:Briketter eller elefantpellets skulle du prova istället för ved, det är ett jävla drag i dom och ryker inget.
-Tack, kollar det nästa gången jag kör igång vilket kanske blir i morrn
Doc skrev:Effektbehovet för en badtunna är rätt så stort. ca 55 kWh för att värma en normalstort badtunna från 10 till 40 grader. Sedan värmekällans verkningsgrad (60% ?) ger förlust så det blir inmatad ca 77. Vill man värma på två timmar måste det vara 39 kW. Ganska stort pelletsbrännare det.
I o m detta går även alternativet att fylla med vatten från husets pannan ut. Sällan man har den effekten tillgängligt.
El är helt orimligt. Även med en jätteelpatron tar det lååångt. Det kan gå för att hålla och finjustera värmen. Har en 2 kW elvärmare som frostskydd till filteranläggningen. Det tar två dagar till badtemperatur. 8) (Har provat i höstas)

Ved är det enda vettiga alternativet för att leverera tillräcklig toppeffekt. Jag har lyckats på två timmar faktiskt. Kanske vedbriketter kan fungerar men har inte vågat än.
-Ahh, det förklara en hel del, tack för förklaringen
Viking Bio med Comet panna, 152 kvm
atif
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 07 okt, 2014 16:16

Re: Värma poolen/badtunnan med pellets?

Inlägg av atif »

Har en morbror som anvander pellets for att varma upp sin badtunna. Saa det borde inte vara naagot problem. Den ar i och forsig hemmabyggd.
Skriv svar