Golvvärme matad med ackens "kalla sida"...

Skriv svar
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Golvvärme matad med ackens "kalla sida"...

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag har tänkt ansluta en liten golvvärmekrets till tekniktankens solslinga på försök. Ett nytt badrum har blivit till och där har jag kostat på golvvärme.

Så som jag har tänkt så kommer golvvärmen ligga som en separat krets (med eget exp-kärl, shunt o cirkpump) och ta värmen från tankarnas nedre del.

I mitt system så är pannan hjärtat och varmvatten produceras med vvx och pump i pannans topp, med 45 gradigt vatten när tankarna laddar ur. Det gör att "kalla" skiktet i tankarna är cirka 35 grader. Och med golvvärmen tänkte jag ta ut 10-15 grader till ur kalla sidan. På så sätt utnyttjar jag tankarnas lagringskapacitet bättre.

Om jag fulräknar lite så är det ungefär halva tankvolymen som slingan kan hämta från och då borde det göra 750 liter x 10 grader = cirka 9 kWh. Badrummet är 9 m2 och om jag tar ut 60 W/m2 vid riktiga kallgrader så är det 15 timmars uppvärmning som är ungefär så länge som fulla ackarna räcker vid dagens utetemp (-18 grader).

(En sak som jag kom på är att jag måste komma ihåg att sätta en påfyllningsventil och en säkerhetsventil på gv-kretsen. Det hade jag glömt.)

Vad tror ni om det här? Kan det funka?

/Mats
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har tänkt på att det är bra att ha en shunt också, så att inte värmen ut på golvvärmeslingan ändras när nedre delen på acktanken värms upp.

I övrigt ser jag inga problem med att det inte skulle fungera.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jo, precis. Man vill ju inte ha dynghett på golvet.
Men en shunt ingår i gv-kretsen det sitter ihop med en sån där standardlösning. "Push" tror jag den heter. Det är Wirsbos system.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tar värme från 2 ställen till min golvvärme med en 4vägs shunt.
Först tas värmen från radiator returen.Om inte det räcker så tar den från ack toppen.Det hela styrs av en CBJ shuntstyrning och en vanlig cirkpump
Fungerar fint
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Det funkar himla bra. När ackarna är "tomma" så finns fortfarande mer än ett dygns slaskvärme till golvet i badrummet. Det har varit mycket uppskattat dessa kalla dagar.

Andreas lösning låter klok också, men inte lika snål som min :)

/Mats
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Mats Pyssling
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 26 nov, 2007 22:42
Ort: Ransäter

Inlägg av Mats Pyssling »

Jag har nu installerat en dragbegränsare på pannan och en automatisk shuntstyrning.

Dragbegränsaren verkar sänka effekten på pannan samtidigt som verkningsgraden höjs. Eftersom draget blir mindre så blir det inte samma blålåge-effekt, men å andra sidan blir väl rökgaserna som nu går lite långsammare, bättre kylda och värmen hamnar i huset istället för bland kråkorna.

Men det har fått till följd att jag som pendlare får svårt att fylla acktankarna på den tid har jag till förfogande för eldning. Lite bakvänt blir då effekten att golvvärmen inte får nån värme i mitten-slutet av en kall vecka.

Shuntregleringen bidrar säkert också. Tidigare eldade vi på kvällarna och drog ner shunten manuellt för att slippa få skitvarmt. Då stod shunten på 30% när pannan så småningom kallnade och försörjdes med acktankarna, vilket fick till följd att det blev kallt i huset men fanns värme kvar i tankarna.

Alltså, jag har bättre bränsleekonomi och bättre komfort, men kanske att golvvärmelösningen har en oförutsedd brist.

Nästa komfortförbättring blir en pelletsbrännare som ska gå in automatiskt istället för elpatronen när det är tomt i tankarna. Då har jag tänkt att den vintertid ska få ladda acktankarna också, så att de blir laddade emellanåt och så att brännaren får gå kontinuerligt på 100%. Det känns som att det borde vara bra. Så får jag stödelda med ved när jag har tid till det.
Vedeldning i CTC 2200 trio + 2 x 750 l hemmapulade acktankar. Pellets som spets i baxi/eurofire 20kW. Egen variant på golvvärmeslinga. Esbe 90C shuntstyrning. Hembyggd pelletsficka ca 2 m3.
Skriv svar